Edition
ausblenden
Summa theologiae
Articulus 3
Iª-IIae q. 114 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod homo in gratia constitutus non possit mereri vitam aeternam ex condigno. Dicit enim apostolus, ad Rom. VIII, non sunt condignae passiones huius temporis ad futuram gloriam quae revelabitur in nobis. Sed inter alia opera meritoria maxime videntur esse meritoriae sanctorum passiones. Ergo nulla opera hominum sunt meritoria vitae aeternae ex condigno.
Iª-IIae q. 114 a. 3 arg. 2
Praeterea, super illud Rom. VI, gratia Dei vita aeterna, dicit Glossa, posset recte dicere, stipendium iustitiae vita aeterna, sed maluit dicere, gratia Dei vita aeterna, ut intelligeremus Deum ad aeternam vitam pro sua miseratione nos perducere, non meritis nostris. Sed id quod ex condigno quis meretur, non ex miseratione, sed ex merito accipit. Ergo videtur quod homo non possit per gratiam mereri vitam aeternam ex condigno.
Iª-IIae q. 114 a. 3 arg. 3
Praeterea, illud meritum videtur esse condignum quod aequatur mercedi. Sed nullus actus praesentis vitae potest aequari vitae aeternae, quae cognitionem et desiderium nostrum excedit. Excedit etiam caritatem vel dilectionem viae, sicut et excedit naturam. Ergo homo non potest per gratiam mereri vitam aeternam ex condigno.
Iª-IIae q. 114 a. 3 s. c.
Sed contra, id quod redditur secundum iustum iudicium, videtur esse merces condigna. Sed vita aeterna redditur a Deo secundum iudicium iustitiae; secundum illud II ad Tim. IV, in reliquo reposita est mihi corona iustitiae, quam reddet mihi dominus in illa die, iustus iudex. Ergo homo meretur vitam aeternam ex condigno.
Iª-IIae q. 114 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod opus meritorium hominis dupliciter considerari potest, uno modo, secundum quod procedit ex libero arbitrio; alio modo, secundum quod procedit ex gratia spiritus sancti. Si consideretur secundum substantiam operis, et secundum quod procedit ex libero arbitrio, sic non potest ibi esse condignitas, propter maximam inaequalitatem. Sed est ibi congruitas, propter quandam aequalitatem proportionis, videtur enim congruum ut homini operanti secundum suam virtutem, Deus recompenset secundum excellentiam suae virtutis. Si autem loquamur de opere meritorio secundum quod procedit ex gratia spiritus sancti, sic est meritorium vitae aeternae ex condigno. Sic enim valor meriti attenditur secundum virtutem spiritus sancti moventis nos in vitam aeternam; secundum illud Ioan. IV, fiet in eo fons aquae salientis in vitam aeternam. Attenditur etiam pretium operis secundum dignitatem gratiae, per quam homo, consors factus divinae naturae, adoptatur in filium Dei, cui debetur hereditas ex ipso iure adoptionis, secundum illud Rom. VIII, si filii, et heredes.
Iª-IIae q. 114 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod apostolus loquitur de passionibus sanctorum secundum eorum substantiam.
Iª-IIae q. 114 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod verbum Glossae intelligendum est quantum ad primam causam perveniendi ad vitam aeternam, quae est miseratio Dei. Meritum autem nostrum est causa subsequens.
Iª-IIae q. 114 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod gratia spiritus sancti quam in praesenti habemus, etsi non sit aequalis gloriae in actu, est tamen aequalis in virtute, sicut et semen arborum, in quo est virtus ad totam arborem. Et similiter per gratiam inhabitat hominem spiritus sanctus, qui est sufficiens causa vitae aeternae, unde et dicitur esse pignus hereditatis nostrae, II ad Cor. I.
Übersetzung
ausblenden
Summe der Theologie
Dritter Artikel. Der Mensch im Stande der Gnade kann streng rechtmäßig das ewige Leben verdienen; seine Akte können solchen Wert haben, daß ihnen das ewige Leben vollauf (ex condigno) gebührt.
a) Dies wird geleugnet. Denn: I. Röm. 8. heißt es: „Nicht wert sind die Leiden dieser Zeit der künftigen Herrlichkeit, welche in uns enthüllt werden wird.“ Die Leiden der Heiligen aber verdienen im höchsten Grade den Himmel. II. Augustin (de lib. arbitr. et grat. 9.) erklärt zu Röm. 6, 25.: „Er könnte mit Recht sagen: Die Löhnung der Gerechtigkeit ist das ewige Leben; er wollte jedoch lieber sagen: Gnade Gottes ist das ewige Leben, damit wir verstehen, Gott führe uns zum ewigen Leben kraft seiner Erbarmungen, nicht kraft unserer Werke.“ Was aber wert ist eines Preises, das erhält diesen Preis nicht aus Erbarmen. III. Um wert zu sein der ewigen Seligkeit, müßte der verdienstvolle Akt gleichwertig sein mit dem ewigen Leben, das unser Denken und Verlangen überragt. Ebenso aber überragt das ewige Leben die Liebe auf dem Pilgerwege, wie es überragt die Natur. Also. Auf der anderen Seite heißt es 2. Tim. 4.: „Im übrigen ist mir aufbewahrt die Krone der Gerechtigkeit, die mir als Vergeltung geben wird an jenem Tage der Herr als gerechter Richter.“ Das gilt aber nur von Werken, die gleichwertig sind der ewigen Seligkeit.
b) Ich antworte, wird 1. das gute Werk betrachtet gemäß der Substanz desselben als vom freien Willen ausgehend, so könne da keinerlei Gleichwertigkeit sein mit dem ewigen Leben; da herrscht vielmehr die größte Ungleichheit. Jedoch besteht nach dieser Seite hin eine gewisse Zukömmlichkeit (congruitas) auf Grund einer gewissen Gleichheit gemäß dem Verhältnisse. Denn das erscheint zukömmlich, daß, wenn der Mensch gemäß seiner Kraft wirkt, Gott ihn belohnt gemäß dem hervorragenden Werte der seinigen. Wird indes 2. das gute Werk betrachtet als hervorgehend aus der Gnade des heiligen Geistes, so ist da volle Gleichwertigkeit; das verdienstliche Werk hat nach dieser Seite hin den vollen Wert, welcher das ewige Leben verdient. Denn so ist dann der Wert des Verdienstes gemäß der Kraft des heiligen Geistes, der uns hinbewegt zum ewigen Leben, nach Joh. 4.: „In ihm wird ein Quell Wasser sein, der da emporspringt in das ewige Leben hinein.“ Denn in diesem Falle wird der Wert des Werkes beurteilt nach dem Werte der Gnade, kraft deren der Mensch als Teilnehmer an der göttlichen Natur zur Gotteskindschaft erhoben wird, welcher dem strengen Recht zufolge die Erbschaft gebührt, nach Röm. 8.: „Wenn Kinder, dann auch Erben.“
c) I. Der Apostel spricht von den Leiden der Heiligen gemäß deren Substanz, nicht insoweit sie von der Kraft des heiligen Geistes getragen werden. II. Die erste Ursache, um bei Gotl zu verdienen, ist das Erbarmen Gottes; die zweite, nachfolgende, selbst verursachte, unser Verdienst. III. Die Gnade des heiligen Geistes ist der Kraft nach gleichwertig mit dem ewigen Leben; wie etwa der Samen eines Baumes, in welchem Kraft ist für den ganzen Baum. Ähnlich wohnt in uns vermittelst der Gnade der heilige Geist, welcher genügende Ursache ist für das ewige Leben, so daß Er 2. Kor. 1. als „Pfand unseres Erbes“ bezeichnet wird.