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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 1

IIª-IIae q. 6 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod fides non sit homini infusa a Deo. Dicit enim Augustinus, XIV de Trin., quod per scientiam gignitur in nobis fides, nutritur, defenditur et roboratur. Sed ea quae per scientiam in nobis gignuntur magis videntur acquisita esse quam infusa. Ergo fides non videtur in nobis esse ex infusione divina.

IIª-IIae q. 6 a. 1 arg. 2

Praeterea, illud ad quod homo pertingit audiendo et videndo videtur esse ab homine acquisitum. Sed homo pertingit ad credendum et videndo miracula et audiendo fidei doctrinam, dicitur enim Ioan. IV, cognovit pater quia illa hora erat in qua dixit ei Iesus, filius tuus vivit, et credidit ipse et domus eius tota; et Rom. X dicitur quod fides est ex auditu. Ergo fides habetur ab homine tanquam acquisita.

IIª-IIae q. 6 a. 1 arg. 3

Praeterea, illud quod consistit in hominis voluntate ab homine potest acquiri. Sed fides consistit in credentium voluntate, ut Augustinus dicit, in libro de Praed. Sanct. Ergo fides potest esse ab homine acquisita.

IIª-IIae q. 6 a. 1 s. c.

Sed contra est quod dicitur ad Ephes. II, gratia estis salvati per fidem, et non ex vobis, ne quis glorietur, Dei enim donum est.

IIª-IIae q. 6 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod ad fidem duo requiruntur. Quorum unum est ut homini credibilia proponantur, quod requiritur ad hoc quod homo aliquid explicite credat. Aliud autem quod ad fidem requiritur est assensus credentis ad ea quae proponuntur. Quantum igitur ad primum horum, necesse est quod fides sit a Deo. Ea enim quae sunt fidei excedunt rationem humanam, unde non cadunt in contemplatione hominis nisi Deo revelante. Sed quibusdam quidem revelantur immediate a Deo, sicut sunt revelata apostolis et prophetis, quibusdam autem proponuntur a Deo mittente fidei praedicatores, secundum illud Rom. X, quomodo praedicabunt nisi mittantur? Quantum vero ad secundum, scilicet ad assensum hominis in ea quae sunt fidei, potest considerari duplex causa. Una quidem exterius inducens, sicut miraculum visum, vel persuasio hominis inducentis ad fidem. Quorum neutrum est sufficiens causa, videntium enim unum et idem miraculum, et audientium eandem praedicationem, quidam credunt et quidam non credunt. Et ideo oportet ponere aliam causam interiorem, quae movet hominem interius ad assentiendum his quae sunt fidei. Hanc autem causam Pelagiani ponebant solum liberum arbitrium hominis, et propter hoc dicebant quod initium fidei est ex nobis, inquantum scilicet ex nobis est quod parati sumus ad assentiendum his quae sunt fidei; sed consummatio fidei est a Deo, per quem nobis proponuntur ea quae credere debemus. Sed hoc est falsum. Quia cum homo, assentiendo his quae sunt fidei, elevetur supra naturam suam, oportet quod hoc insit ei ex supernaturali principio interius movente, quod est Deus. Et ideo fides quantum ad assensum, qui est principalis actus fidei, est a Deo interius movente per gratiam.

IIª-IIae q. 6 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod per scientiam gignitur fides et nutritur per modum exterioris persuasionis, quae fit ab aliqua scientia. Sed principalis et propria causa fidei est id quod interius movet ad assentiendum.

IIª-IIae q. 6 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod etiam ratio illa procedit de causa proponente exterius ea quae sunt fidei, vel persuadente ad credendum vel verbo vel facto.

IIª-IIae q. 6 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod credere quidem in voluntate credentium consistit, sed oportet quod voluntas hominis praeparetur a Deo per gratiam ad hoc quod elevetur in ea quae sunt supra naturam, ut supra dictum est.

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Der Glaube ist dem Menschen von Gott eingegossm.

a) Dagegen spricht: I. Augustin (14. de Trin. 1.): „Durch die Wissenschaft wird der Glaube in uns erzeugt, genährt, verteidigt, gestärkt.“ Also ist der Glaube eine erworbene Tugend. II. Wozu der Mensch durch sein Sehen und Hören kommt, das ist von ihm vielmehr erworben als ihm von oben eingegossen. Dadurch aber gelangt der Mensch zum Glauben, daß er Wunder sieht und die Lehre des Glaubens hört. Denn Joh. 4. steht: „Der Vater erkannte, daß es diese Stunde war, zu der Jesus ihm gesagt: dein Sohn lebt; und er glaubte selber und sein ganzes Haus;“ Röm. 10. aber: „Der Glaube kommt vom Hören.“ III. „Der Glaube besteht im Willen des Menschen,“ sagt Augustin. Also steht derselbe in seiner Gewalt und kann von ihm erworben werden. Auf der anderen Seite schreibt Paulus an die Ephesier (2, 8.): „Durch die Gnade seid ihr gerettet durch den Glauben und das rührt nicht von euch her…, damit niemand sich rühme… denn der Glaube ist ein Geschenk Gottes.“

b) Ich antworte, zum Glauben werde erfordert: 1. daß dem Menschen das zu Glaubende vorgelegt werde, damit er etwas in ausdrücklicher Weise glaube; — 2. daß er zustimme. Mit Rücksicht auf das Erste nun muß notwendig der Glaube von Gott kommen. Denn was der Glaube lehrt, überragt die menschliche Vernunft; also kann es nur zur Kenntnis des Menschen kommen, wenn Gott es offenbar macht. Manchen nun wird dies unmittelbar geoffenbart, wie den Aposteln und Propheten; manchen vermittelst der Prediger des Wortes Gottes, nach Röm. 10.: „Wie sollen sie predigen, wenn sie nicht gesandt werden?“ Mit Rücksicht auf das Zweite giebt es eine doppelte Ursache:

a) die eine leitet von außen her zum Glauben an wie das Wunder oder die überzeugende Rede eines Menschen. Diese Ursache aber ist nicht hinreichend; denn viele sehen das nämliche Wunder und hören die gleiche Predigt, glauben aber nicht, während andere glauben. Deshalb ist noch erforderlich

b) die andere Ursache, die innerlich den Menschen bestimmt, dem Glauben anzuhängen. AIs diese letztere Ursache betrachteten die Pelagianer den freien Willen des Menschen allein und sagten sonach, der Anfang des Glaubens sei von uns; insofern nämlich es von uns käme, daß wir bereit seien, dem zuzustimmen, was der Glaube lehrt; dagegen sei die Vollendung des Glaubens von Gott, weil uns dieser vorlegt, was zu glauben ist. Doch das ist ganz falsch. Denn dadurch eben daß der Mensch dem Glauben zustimmt, wird er über die Natur erhoben und somit muß das von einem ihm innerlichen Princip kommen, das über die Natur hinaus ihn bewegt, und dieses Princip ist Gott. Also was die Zustimmung betrifft, ist der Glaubensakt in erster Linie von Gott, der innerlich bewegt durch die Gnade.

c) I. Die Wissenschaft erzeugt, stärkt, verteidigt den Glauben in der Weise des von außen her Überredenden. Die Hauptursache des Glaubens aber ist im Innern, als zur Zustimmung bewegend, Gott selber. II. Ebenso zu beantworten. III. Glauben besteht im Willen. Aber dieser Wille des Menschen muß von Gott durch die Gnade vorbereitet werden, damit derselbe über die Natur sich erhebe.

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