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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 2

IIª-IIae q. 47 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod prudentia non solum pertineat ad rationem practicam, sed etiam ad speculativam. Dicitur enim Prov. X, sapientia est viro prudentia. Sed sapientia principalius consistit in contemplatione. Ergo et prudentia.

IIª-IIae q. 47 a. 2 arg. 2

Praeterea, Ambrosius dicit, in I de officiis, prudentia in veri investigatione versatur, et scientiae plenioris infundit cupiditatem. Sed hoc pertinet ad rationem speculativam. Ergo prudentia consistit etiam in ratione speculativa.

IIª-IIae q. 47 a. 2 arg. 3

Praeterea, in eadem parte animae ponitur a philosopho ars et prudentia; ut patet in VI Ethic. Sed ars non solum invenitur practica, sed etiam speculativa, ut patet in artibus liberalibus. Ergo etiam prudentia invenitur et practica et speculativa.

IIª-IIae q. 47 a. 2 s. c.

Sed contra est quod philosophus dicit, in VI Ethic., quod prudentia est recta ratio agibilium. Sed hoc non pertinet nisi ad rationem practicam. Ergo prudentia non est nisi in ratione practica.

IIª-IIae q. 47 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut philosophus dicit, in VI Ethic., prudentis est bene posse consiliari. Consilium autem est de his quae sunt per nos agenda in ordine ad finem aliquem. Ratio autem eorum quae sunt agenda propter finem est ratio practica. Unde manifestum est quod prudentia non consistit nisi in ratione practica.

IIª-IIae q. 47 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, sicut supra dictum est, sapientia considerat causam altissimam simpliciter. Unde consideratio causae altissimae in quolibet genere pertinet ad sapientiam in illo genere. In genere autem humanorum actuum causa altissima est finis communis toti vitae humanae. Et hunc finem intendit prudentia, dicit enim philosophus, in VI Ethic., quod sicut ille qui ratiocinatur bene ad aliquem finem particularem, puta ad victoriam, dicitur esse prudens non simpliciter, sed in hoc genere, scilicet in rebus bellicis; ita ille qui bene ratiocinatur ad totum bene vivere dicitur prudens simpliciter. Unde manifestum est quod prudentia est sapientia in rebus humanis, non autem sapientia simpliciter, quia non est circa causam altissimam simpliciter; est enim circa bonum humanum, homo autem non est optimum eorum quae sunt. Et ideo signanter dicitur quod prudentia est sapientia viro, non autem sapientia simpliciter.

IIª-IIae q. 47 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod Ambrosius et etiam Tullius nomen prudentiae largius sumunt pro qualibet cognitione humana tam speculativa quam practica. Quamvis dici possit quod ipse actus speculativae rationis, secundum quod est voluntarius, cadit sub electione et consilio quantum ad suum exercitium, et per consequens cadit sub ordinatione prudentiae. Sed quantum ad suam speciem, prout comparatur ad obiectum, quod est verum necessarium, non cadit sub consilio nec sub prudentia.

IIª-IIae q. 47 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod omnis applicatio rationis rectae ad aliquid factibile pertinet ad artem. Sed ad prudentiam non pertinet nisi applicatio rationis rectae ad ea de quibus est consilium. Et huiusmodi sunt in quibus non sunt viae determinatae perveniendi ad finem; ut dicitur in III Ethic. Quia igitur ratio speculativa quaedam facit, puta syllogismum, propositionem et alia huiusmodi, in quibus proceditur secundum certas et determinatas vias; inde est quod respectu horum potest salvari ratio artis, non autem ratio prudentiae. Et ideo invenitur aliqua ars speculativa, non autem aliqua prudentia.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Klugheit gehört nur der praktisch wirksamen Vernunft an.

a) Auch mit der rein beschaulichen Vernunft hat sie zu thun. Denn: I. Prov. 10. heißt es: „Weisheit ist für den Mann Klugheit.“ Die Weisheit aber besteht in erster Linie in der Betrachtung. II. Ambrosius schreibt (1. de office. 24.): „Die Klugheit beschäftigt sich mit der Erforschung des Wahren und flößt ein die Sehnsucht, immer mehr zu wissen.“ Das gehört aber der Vernunft als einer rein beschaulichen an. III. Kunst und Klugheit weist Aristoteles (6 Eethic. 1.) dem nämlichen Vermögen der Seele zu. Die Kunst aber ist bisweilen eine rein beschauliche, wie z. B. die sogenannten liberalen Künste. Also ist dies mit der Klugheit ebenso der Fall. Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (6 Ethhic. 5.): „Die Klugheit ist die rechte Richtschnur für das Wirken oder Thätigsein.“ Also ist sie nur in der auf das Thätigsein gerichteten, in der praktischen Vernunft.

b) Ich antworte, Sache des klugen ist es, gut zu sein mit Rücksicht auf die Beratung. Eine solche aber hat nur statt in dem, was wir als etwas zum Zwecke Führendes wirken. Die Richtschnur und der Grund für das zweckdienliche Handeln ist nun die praktische Vernunft. Also nur diese ist der Sitz für die Klugheit.

c) I. Die Weisheit betrachtet immer, in welchem Seinsbereiche auch immer, die höchste Ursache. Nun ist im Bereiche der menschlichen Handlungen die höchste Ursache der letzte Endzweck des ganzen menschlichen Lebens; und auf diesen Zweck richtet sich die Klugheit. Wie deshalb, wer klug ist im Kriegswesen, sich gut verhält zum Zwecke des Krieges, nämlich zum Siege, und somit nach dieser Seite hin klug ist; — so ist schlechthin klug jener, der sich gut verhält zum Endzwecke des ganzen Lebens. Also ist Klugheit die Weisheit in menschlichen Dingen; nicht freilich die Weisheit schlechthin, die ja auf die höchste Ursache an sich gerichtet ist, während die Klugheit sie als das Gut für den Menschen betrachtet; — aber sie ist Weisheit im Bereiche des menschlichen Strebens, denn sie strebt nach dem Besten. Deshalb heißt es in der Stelle nicht „Weisheit“ schlechthin; sondern: „sie ist Weisheit für den Mann, d. h. für den Menschen.“ II. Ambrosius und ebenso Cicero (2. de invent.) nehmen das Wort „Klugheit“ im weiteren Sinne für jede menschliche Kenntnis im allgemeinen. Man könnte jedoch auch sagen, die Thätigkeit der beschaulichen Vernunft selber falle, soweit sie freiwillig ist, unter die Auswahl und die Beratung, also in ihrer Ausübung; und somit falle sie unter die Anordnung der Klugheit. Wird aber diese selbe Thätigkeit in ihrem Wesenscharakter, also mit Bezug auf ihren Gegenstand, das Wahre und Notwendige, betrachtet, so fällt sie nicht unter die Beratung und nicht unter die Klugheit. III. Jede Anwendung der rechten Vernunft auf etwas zu Machendes gehört der Kunst an. Die Klugheit aber wendet nur auf das Handeln an, insoweit etwas der Beratung unterliegt und mehrere Wege zum Zwecke hin erscheinen. Weil also die beschauliche, spekulative Vernunft Manches vollbringt, wie den Syllogismus, Satzbildung etc., wo sie nach gewissen bestimmten Regeln vorgeht; deshalb kann da die Natur der Kunst gewahrt werden, nicht aber der Charakter der Klugheit. Sonach finden sich wohl in der Vernunft, als einer beschaulichen, einzelne Künste, wie die Logik z. B.; aber nicht findet sich da die Klugheit.

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