Edition
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Summa theologiae
Articulus 16
IIª-IIae q. 47 a. 16 arg. 1
Ad decimumsextum sic proceditur. Videtur quod prudentia possit amitti per oblivionem. Scientia enim, cum sit necessariorum, est certior quam prudentia, quae est contingentium operabilium. Sed scientia amittitur per oblivionem. Ergo multo magis prudentia.
IIª-IIae q. 47 a. 16 arg. 2
Praeterea, sicut philosophus dicit, in II Ethic., virtus ex eisdem generatur et corrumpitur contrario modo factis. Sed ad generationem prudentiae necessarium est experimentum, quod fit ex multis memoriis, ut dicitur in principio Metaphys. Ergo, cum oblivio memoriae opponatur, videtur quod prudentia per oblivionem possit amitti.
IIª-IIae q. 47 a. 16 arg. 3
Praeterea, prudentia non est sine cognitione universalium. Sed universalium cognitio potest per oblivionem amitti. Ergo et prudentia.
IIª-IIae q. 47 a. 16 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in VI Ethic., quod oblivio est artis, et non prudentiae.
IIª-IIae q. 47 a. 16 co.
Respondeo dicendum quod oblivio respicit cognitionem tantum. Et ideo per oblivionem potest aliquis artem totaliter perdere, et similiter scientiam, quae in ratione consistunt. Sed prudentia non consistit in sola cognitione, sed etiam in appetitu, quia ut dictum est, principalis eius actus est praecipere, quod est applicare cognitionem habitam ad appetendum et operandum. Et ideo prudentia non directe tollitur per oblivionem, sed magis corrumpitur per passiones, dicit enim philosophus, in VI Ethic., quod delectabile et triste pervertit existimationem prudentiae. Unde Dan. XIII dicitur, species decepit te, et concupiscentia subvertit cor tuum; et Exod. XXIII dicitur, ne accipias munera, quae excaecant etiam prudentes. Oblivio tamen potest impedire prudentiam, inquantum procedit ad praecipiendum ex aliqua cognitione, quae per oblivionem tolli potest.
IIª-IIae q. 47 a. 16 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod scientia est in sola ratione. Unde de ea est alia ratio, ut supra dictum est.
IIª-IIae q. 47 a. 16 ad 2
Ad secundum dicendum quod experimentum prudentiae non acquiritur ex sola memoria, sed ex exercitio recte praecipiendi.
IIª-IIae q. 47 a. 16 ad 3
Ad tertium dicendum quod prudentia principaliter consistit non in cognitione universalium, sed in applicatione ad opera, ut dictum est. Et ideo oblivio universalis cognitionis non corrumpit id quod est principale in prudentia, sed aliquid impedimentum ei affert, ut dictum est.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Sechzehnter Artikel. Die Klugheit wird nicht verloren durch vergessen.
a) Dem steht entgegen: I. Die Wissenschaft hat zum Gegenstande das Notwendige; sie ist also zuverlässiger wie die Klugheit, die sich auf das Zufällige, der menschlichen Thätigkeit Unterstehende richtet. Und doch wird die Wissenschaft verloren durch Vergessen; also um so mehr die Klugheit. II. 2 Ethic. 1. heißt es: „Durch das Umgekehrte von dem, wodurch eine Tugend entstanden ist, geht sie zu Grunde.“ Nun entsteht die Klugheit aus vielen Erfahrungen, die im Gedächtnisse wurzeln. Also wird sie durch den Mangel des Gedächtnisses, durch Vergessen zu Grunde gehen. III. Die Klugheit kann nicht sein ohne die Kenntnis der allgemeinen Principien. Diese aber kann man vergessen. Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (6 Ethic. 5.): „Die Kunst vergißt man, nicht die Klugheit.“
b) Ich. antworte, das Vergessen beziehe sich nur auf die Erkenntnis. Also durch Vergessen kann jemand durchaus seine Kunst verlieren und seine Wissenschaft; denn Beides ist eben nur innerhalb der Vernunft. Die Klugheit aber bezieht sich ihrem Wesen nach auch auf das Begehren; denn ihre hauptsächliche Thätigkeit ist das Vorschreiben d. h. das Anwenden der Kenntnis auf das Begehren und das Thätigsein. Deshalb geht die Klugheit nicht so sehr durch Vergessen zu Grunde wie durch Leidenschaften, demgemäß Aristoteles sagt (6 Ethic. 5.): „Trauriges und Ergötzliches verderben die Wertschätzung des Klugen;“ und Daniel 13. heißt es: „Die schöne Gestalt hat dich getäuscht und die Begierde hat dein Herz verkehrt;“ und Exod. 23.: „Nimm keine Geschenke an, welche auch die klugen verblenden.“
c) I. Die Wissenschaft ist in der Vernunft allein; sie also kann man verlieren durch Vergessen. II. Nicht das Gedächtnis allein macht die Erfahrung, sondern letztere hat auch zur Ursache die Übung im rechten Auffassen. III. Die Klugheit besteht nicht hauptsächlich in der Kenntnis der allgemeinen Principien, sondern in deren Anwendung auf das einzelne Wirken. Das Vergessen der allgemeinen Principien also verdirbt nicht das, was die Hauptsache in der Klugheit ist; sondern bringt nur ein Hindernis mit sich, insoweit die Klugheit infolge einer Kenntnis dazu vorgeht, etwas vorzuschreiben und diese Kenntnis nun wegen des Vergessens fortfällt.