• Start
  • Werke
  • Einführung Anleitung Mitarbeit Sponsoren / Mitarbeiter Copyrights Kontakt Impressum
Bibliothek der Kirchenväter
Suche
DE EN FR
Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

Edition ausblenden
Summa theologiae

Articulus 8

IIª-IIae q. 62 a. 8 arg. 1

Ad octavum sic proceditur. Videtur quod non teneatur aliquis statim restituere, sed potius licite possit restitutionem differre. Praecepta enim affirmativa non obligant ad semper. Sed necessitas restituendi imminet ex praecepto affirmativo. Ergo non obligatur homo ad statim restituendum.

IIª-IIae q. 62 a. 8 arg. 2

Praeterea, nullus tenetur ad impossibile. Sed quandoque aliquis non potest statim restituere. Ergo nullus tenetur ad statim restituendum.

IIª-IIae q. 62 a. 8 arg. 3

Praeterea, restitutio est quidam actus virtutis, scilicet iustitiae. Tempus autem est una de circumstantiis quae requiruntur ad actus virtutum. Cum igitur aliae circumstantiae non sint determinatae in actibus virtutum, sed determinabiles secundum rationem prudentiae; videtur quod nec in restitutione sit tempus determinatum, ut scilicet aliquis teneatur ad statim restituendum.

IIª-IIae q. 62 a. 8 s. c.

Sed contra est quod eadem ratio esse videtur in omnibus quae sunt restituenda. Sed ille qui conducit opera mercenarii non potest differre restitutionem, ut patet per illud quod habetur Levit. XIX non morabitur opus mercenarii tui apud te usque mane. Ergo neque in aliis restitutionibus faciendis potest fieri dilatio, sed statim restituere oportet.

IIª-IIae q. 62 a. 8 co.

Respondeo dicendum quod sicut accipere rem alienam est peccatum contra iustitiam, ita etiam detinere eam, quia per hoc quod aliquis detinet rem alienam invito domino, impedit eum ab usu rei suae, et sic ei facit iniuriam. Manifestum est autem quod nec per modicum tempus licet in peccato morari, sed quilibet tenetur statim peccatum deserere, secundum illud Eccli. XXI, quasi a facie colubri fuge peccatum. Et ideo quilibet tenetur statim restituere, vel petere dilationem ab eo qui potest usum rei concedere.

IIª-IIae q. 62 a. 8 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod praeceptum de restitutione facienda, quamvis secundum formam sit affirmativum, implicat tamen in se negativum praeceptum, quo prohibemur rem alterius detinere.

IIª-IIae q. 62 a. 8 ad 2

Ad secundum dicendum quod quando aliquis non potest statim restituere, ipsa impotentia absolvit eum ab instanti restitutione facienda, sicut etiam totaliter a restitutione absolvitur si omnino sit impotens. Debet tamen remissionem vel dilationem petere ab eo cui debet, aut per se aut per alium.

IIª-IIae q. 62 a. 8 ad 3

Ad tertium dicendum quod cuiuscumque circumstantiae omissio contrariatur virtuti, pro determinata est habenda, et oportet illam circumstantiam observare. Et quia per dilationem restitutionis committitur peccatum iniustae detentionis, quod iustitiae opponitur, ideo necesse est tempus esse determinatum, ut statim restitutio fiat.

Übersetzung ausblenden
Summe der Theologie

Achter Artikel. Die Wiedererstattung muß sobald als möglich geschehen.

a) Sie kann erlaubtermaßen verschoben werden. Denn: I. Die Notwendigkeit wiederzuerstatten ist ein affirmatives Gebot, verpflichtet also nicht für jede Zeit. II. Bisweilen ist es unmöglich, sogleich Wiedererstattung zu leisten. III. Bei den Tugendthätigkeiten ist die Zeit ein Umstand; wird also erst durch die Klugheit bestimmt. Somit ist für das Wiedererstatten als eines Aktes der Gerechtigkeit die Zeit nicht von vornherein bestimmt. Auf der anderen Seite heißt es Lev. 19.: „Es soll nicht verweilen das Werk deines Arbeiters (ohne bezahlt zu sein) bei dir bis zum nächsten Morgen.“ Dasselbe aber scheint von allem Wiedererstatten zu gelten; also ist dasselbe sogleich auszuführen.

b) Ich antworte, wie das Ansichnehmen so sei auch das Behalten fremden Gutes eine Sünde; denn dadurch hindert er den Besitzer, dasselbe rechtmäßig zu gebrauchen und thut ihm demgemäß Unrecht. Offenbar aber darf man, auch nicht durch geringe Zeit hindurch, im Stande der Sünde verbleiben, nach Ekkli. 21.: „Wie vor dem Antlitze der Schlange fliehe vor der Sünde.“ Also muß ein jeder sogleich wiedererstatten oder um Aufschub jenen bitten, der den Gebrauch des betreffenden Gutes bewilligen kann.

c) I. Die Vorschrift wiederzuerstatten, schließt jene negative in sich ein, fremdes Gut zu behalten. II. Wem es durchaus unmöglich ist, sogleich und unmittelbar wieder zuerstatten, der muß den Besitzer um Nachlaß oder Aufschub bitten entweder selbst oder durch einen anderen. III. Jeder Umstand, der von vornherein der Tugend entgegen ist, erscheint von vornherein bestimmt. Durch den Umstand des Aufschubes aber wird die Sünde des Behaltens fremden Gutes begangen. Also ist der Umstand der Zeit für die Wiedererstattung von vornherein bestimm, daß sie nämlich unmittelbar zu geschehen hat.

  Drucken   Fehler melden
  • Text anzeigen
  • Bibliographische Angabe
  • Scans dieser Version
Editionen dieses Werks
Summa theologiae
Übersetzungen dieses Werks
Summe der Theologie

Inhaltsangabe

Theologische Fakultät, Patristik und Geschichte der alten Kirche
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Impressum
Datenschutzerklärung