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Summa theologiae
Articulus 4
IIª-IIae q. 81 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod religio non sit specialis virtus ab aliis distincta. Dicit enim Augustinus, X de Civ. Dei, verum sacrificium est omne opus quod geritur ut sancta societate Deo iungamur. Sed sacrificium pertinet ad religionem. Ergo omne opus virtutis ad religionem pertinet. Et sic non est specialis virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 4 arg. 2
Praeterea, apostolus dicit, I ad Cor. X, omnia in gloriam Dei facite. Sed ad religionem pertinet aliqua facere ad Dei reverentiam, ut supra dictum est. Ergo religio non est specialis virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 4 arg. 3
Praeterea, caritas qua diligitur Deus non est virtus distincta a caritate qua diligitur proximus. Sed sicut dicitur in VIII Ethic., honorari propinquum est ei quod est amari. Ergo religio, qua honoratur Deus, non est virtus specialiter distincta ab observantia vel dulia vel pietate, quibus honoratur proximus. Ergo non est virtus specialis.
IIª-IIae q. 81 a. 4 s. c.
Sed contra est quod ponitur pars iustitiae ab aliis eius partibus distincta.
IIª-IIae q. 81 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod cum virtus ordinetur ad bonum, ubi est specialis ratio boni, ibi oportet esse specialem virtutem. Bonum autem ad quod ordinatur religio est exhibere Deo debitum honorem. Honor autem debetur alicui ratione excellentiae. Deo autem competit singularis excellentia, inquantum omnia in infinitum transcendit secundum omnimodum excessum. Unde ei debetur specialis honor, sicut in rebus humanis videmus quod diversis excellentiis personarum diversus honor debetur, alius quidem patri, alius regi, et sic de aliis. Unde manifestum est quod religio est specialis virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod omne opus virtutis dicitur esse sacrificium inquantum ordinatur ad Dei reverentiam. Unde ex hoc non habetur quod religio sit generalis virtus, sed quod imperet omnibus aliis virtutibus, sicut supra dictum est.
IIª-IIae q. 81 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod omnia, secundum quod in gloriam Dei fiunt, pertinent ad religionem non quasi ad elicientem, sed quasi ad imperantem. Illa autem pertinent ad religionem elicientem quae secundum rationem suae speciei pertinent ad reverentiam Dei.
IIª-IIae q. 81 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod obiectum amoris est bonum, obiectum autem honoris vel reverentiae est aliquid excellens. Bonitas autem Dei communicatur creaturae, non autem excellentia bonitatis eius. Et ideo caritas qua diligitur Deus non est virtus distincta a caritate qua diligitur proximus, religio autem, qua honoratur Deus, distinguitur a virtutibus quibus honoratur proximus.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Die Gottesverehrung ist eine von den anderen verschiedene Tugend.
a) Dem scheint nicht so. I. Augustin (10. de civ. Dei 6.) sagt: „Ein wahres Opfer ist jedes gute Werk, was wir thun, damit wir in heiliger Gemeinschaft mit Gott verbunden werden.“ „Opfern“ aber gehört der Tugend der Gottesverehrung an. Also ist jedes Tugendwerk Gottesverehrung. II. „Alles thut zur Ehre Gottes,“ heißt es 1. Kor. 10. Dies bezieh sich aber auf die Gottesverehrung, Gott nämlich Ehre zu erweisen. Also ist jede Tugend Gottesverehrung. III. Die heilige Liebe, mit der Gott geliebt wird, ist die gleiche Tugend wie jene, mit welcher der Nächste geliebt wird. „Geehrt werden aber steht nahe dem Geliebtwerden,“ nach 8 Ethic. 8. Also ist die Gottesverehrung, kraft deren Gott geehrt wird, dieselbe Tugend wie die Achtung oder die Hingebung oder die Ehrerbietigkeit, Tugenden, welche den Nächsten zum Gegenstande haben. Also ist sie keine eigene besondere Tugend. Auf der anderen Seite wird die Gottesverehrung als Teil der Gerechtigkeit und als eine von dieser verschiedene Tugend aufgefaßt.
b) Ich antworte, wo ein besonderer Charakter des Guten ist, da müsse auch eine besondere Tugend bestehen. Nun kommt Gott, dessen Ehre Gegenstand der Gottesverehrung ist, ein ganz eigener, besonderer Vorrang zu, insoweit Er Alles allseitig unendlich überragt. Also gebührt Ihm eine eigene, besondere Ehre; wie ja auch bei den Menschen eine andere Art Ehrerbietigkeit dem Vater gezollt wird und eine andere dem Könige etc. Also ist die Gottesverehrung offenbar eine eigene besondere Tugend.
c) I. Jedes Tugendwerk ist ein Opfer, insofern es zu Gottes Ehe vollzogen wird. Daraus folgt aber nicht, daß jede Tugend Gottesverehrung ist, sondern daß letztere allen anderen in ihrer Weise befehlen kann. II. Ebenso verhält es sich mit Bezug darauf, daß Alles zur Ehre Gottes geschehen soll. Die Gottesverehrung befiehlt da; sie entwickelt nicht selber alle tugendhafte Thätigkeit. Nur jene ist ihr unmittelbar eigen, welche ihrem Wesenscharakter nach auf die Verehrung Gottes sich richtet. III Der Gegenstand der Liebe ist das Gute, der Gegenstand der Verehrung ist der Vorrang oder die Auszeichnung. Die Güte Gottes nun teilt sich den Kreaturen mit, nicht aber der einzig dastehende Vorrang seiner Güte. Die Liebe also, mit der Gott geliebt wird, ist keine verschiedene Tugend von der Liebe, mit welcher der Nächste geliebt wird. Die Gottesverehrung aber ist als Tugend verschieden von jenen Tugenden, mit denen man den Nächsten ehrt.