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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 3

IIª-IIae q. 83 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod oratio non sit actus religionis. Religio enim, cum sit pars iustitiae, est in voluntate sicut in subiecto. Sed oratio pertinet ad partem intellectivam, ut ex supradictis patet. Ergo oratio non videtur esse actus religionis, sed doni intellectus, per quod mens ascendit in Deum.

IIª-IIae q. 83 a. 3 arg. 2

Praeterea, actus latriae cadit sub necessitate praecepti. Sed oratio non videtur cadere sub necessitate praecepti, sed ex mera voluntate procedere, cum nihil aliud sit quam volitorum petitio. Ergo oratio non videtur esse religionis actus.

IIª-IIae q. 83 a. 3 arg. 3

Praeterea, ad religionem pertinere videtur ut quis divinae naturae cultum caeremoniamque afferat. Sed oratio non videtur aliquid Deo afferre, sed magis aliquid obtinendum ab eo petere. Ergo oratio non est religionis actus.

IIª-IIae q. 83 a. 3 s. c.

Sed contra est quod dicitur in Psalm., dirigatur oratio mea sicut incensum in conspectu tuo, ubi dicit Glossa quod in huius figuram, in veteri lege incensum dicebatur offerri in odorem suavem domino. Sed hoc pertinet ad religionem. Ergo oratio est religionis actus.

IIª-IIae q. 83 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, ad religionem proprie pertinet reverentiam et honorem Deo exhibere. Et ideo omnia illa per quae Deo reverentia exhibetur pertinent ad religionem. Per orationem autem homo Deo reverentiam exhibet, inquantum scilicet se ei subiicit, et profitetur orando se eo indigere sicut auctore suorum bonorum. Unde manifestum est quod oratio est proprie religionis actus.

IIª-IIae q. 83 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod voluntas movet alias potentias animae in suum finem, sicut supra dictum est. Et ideo religio, quae est in voluntate, ordinat actus aliarum potentiarum ad Dei reverentiam. Inter alias autem potentias animae, intellectus altior est et voluntati propinquior. Et ideo post devotionem, quae pertinet ad ipsam voluntatem, oratio, quae pertinet ad partem intellectivam, est praecipua inter actus religionis, per quam religio intellectum hominis movet in Deum.

IIª-IIae q. 83 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod non solum petere quae desideramus, sed etiam recte aliquid desiderare sub praecepto cadit. Sed desiderare quidem cadit sub praecepto caritatis, petere autem sub praecepto religionis. Quod quidem praeceptum ponitur Matth. VII, ubi dicitur, petite, et accipietis.

IIª-IIae q. 83 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod orando tradit homo mentem suam Deo, quam ei per reverentiam subiicit et quodammodo praesentat, ut patet ex auctoritate Dionysii prius inducta. Et ideo sicut mens humana praeeminet exterioribus vel corporalibus membris, vel exterioribus rebus quae ad Dei servitium applicantur, ita etiam oratio praeeminet aliis actibus religionis.

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Summe der Theologie

Dritter Artikel. Gebet ist ein Akt der Gottesverehrung.

a) Dies scheint nicht so. Denn: I. Die Gottesverehrung ist im Willen; das Gebet in der Vernunft, Also ist letzteres kein Akt der Gottesverehrung. II. Der Akt der äußeren Gottesverehrung, der latria, ist geboten; nicht aber das Gebet, das aus reinem guten Willen hervorgeht. III. Die Gottesverehrung bringt der göttlichen Natur einen Kult und Ceremonien dar. Das Gebet aber bringt Gott nichts dar, sondern verlangt von Ihm. Also. Auf der anderen Seite heißt es Ps. 140.: „Mein Gebet steige nach oben, wie der Weihrauch, vor Dein Antlitz;“ wozu die Glosse bemerkt, „um dies vorzubilden sei im Alten Bunde Weihrauch dargebracht worden zu angenehmem Duft dem Herrn;“ dies gehört aber zur Gottesverehrung.

b) Ich antworte, wodurch dem Herrn Ehrfurcht erwiesen wird, das gehöre zur Gottesverehrung. Durch das Gebet aber unterwirft sich der Mensch Gott und bekennt, er bedürfe seiner wie des Urhebers alles Guten. Also ist so recht eigentlich das Gebet ein Akt der Gottesverehrung.

c) I. Der Wille setzt die anderen Vermögen zu deren Zwecke hin in Bewegung. Die Gottesverehrung also, die ihren Sitz im Willen hat, regelt die Thätigkeiten der anderen Vermögen gemäß und zum Zwecke der Ehrfurcht vor Gott. Nun steht die Vernunft dem Willen am nächsten. Also unter allen Akten der Gottesverehrung ist nach der Andacht, die im Willen ist, das Gebet in der Vernunft der hauptsächliche, wodurch die Gottesverehrung die Vernunft zu Gott hinbewegt. II. Nicht nur zu bitten um das, wonach wir verlangen, sondern auch m der rechten Weise etwas zu verlangen, fällt unter das Gebot. Verlangen nun fällt unter das Gebot der Liebe; beten aber unter das der Gottesverehrung; und dieses Gebot berichtet Matth. 7.: „Betet und ihr werdet empfangen.“ III. Durch das Beten übergiebt der Mensch seinen Geist Gott und stellt Ihm denselben vor. Wie aber der menschliche Geist den Vorrang hat vor den äußeren Dingen und den Gliedern, soweit diese Gott verehren, so steht das Gebet voran den übrigen Akten der Gottesverehrung.

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