Edition
ausblenden
Summa theologiae
Articulus 2
IIª-IIae q. 95 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod divinatio non sit species superstitionis. Idem enim non potest esse species diversorum generum. Sed divinatio videtur esse species curiositatis; ut Augustinus dicit, in libro de vera Relig. Ergo videtur quod non sit species superstitionis.
IIª-IIae q. 95 a. 2 arg. 2
Praeterea, sicut religio est cultus debitus, ita superstitio est cultus indebitus. Sed divinatio non videtur ad aliquem cultum indebitum pertinere. Ergo divinatio non pertinet ad superstitionem.
IIª-IIae q. 95 a. 2 arg. 3
Praeterea, superstitio religioni opponitur. Sed in vera religione non invenitur aliquid divinationi per contrarium respondens. Ergo divinatio non est species superstitionis.
IIª-IIae q. 95 a. 2 s. c.
Sed contra est quod Origenes dicit, in periarchon, est quaedam operatio Daemonum in ministerio praescientiae, quae artibus quibusdam ab his qui se Daemonibus mancipaverunt, nunc per sortes, nunc per auguria, nunc ex contemplatione umbrarum comprehendi videtur. Haec autem omnia operatione Daemonum fieri non dubito. Sed sicut Augustinus dicit, in II de Doct. Christ., quidquid procedit ex societate Daemonum et hominum superstitiosum est. Ergo divinatio est species superstitionis.
IIª-IIae q. 95 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, superstitio importat indebitum cultum divinitatis. Ad cultum autem Dei pertinet aliquid dupliciter. Uno modo, cum aliquid Deo offertur, vel sacrificium, vel oblatio, vel aliquid huiusmodi. Alio modo, cum aliquid divinum assumitur, sicut dictum est supra de iuramento. Et ideo ad superstitionem pertinet non solum cum sacrificium Daemonibus offertur per idololatriam, sed etiam cum aliquis assumit auxilium Daemonum ad aliquid faciendum vel cognoscendum. Omnis autem divinatio ex operatione Daemonum provenit, vel quia expresse Daemones invocantur ad futura manifestanda; vel quia Daemones se ingerunt vanis inquisitionibus futurorum, ut mentes hominum implicent vanitate; de qua vanitate in Psalm. dicitur, non respexit in vanitates et insanias falsas. Vana autem inquisitio futurorum est quando aliquis futurum praenoscere tentat unde praenosci non potest. Unde manifestum est quod divinatio species superstitionis est.
IIª-IIae q. 95 a. 2 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod divinatio pertinet ad curiositatem quantum ad finem intentum, qui est praecognitio futurorum. Sed pertinet ad superstitionem quantum ad modum operationis.
IIª-IIae q. 95 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod huiusmodi divinatio pertinet ad cultum Daemonum, inquantum aliquis utitur quodam pacto tacito vel expresso cum Daemonibus.
IIª-IIae q. 95 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod in nova lege mens hominis arcetur a temporalium sollicitudine, et ideo non est in nova lege aliquid institutum ad praecognitionem eventuum futurorum de temporalibus rebus. In veteri autem lege, quae promittebat terrena, erant consultationes de futuris ad religionem pertinentes, unde dicitur Isaiae VIII, et cum dixerint ad vos, quaerite a Pythonibus et a divinis, qui strident incantationibus suis, subdit, quasi responsionem, numquid non populus a Deo suo requiret visionem pro vivis et mortuis? Fuerunt tamen in novo testamento etiam aliqui prophetiae spiritum habentes, qui multa de futuris eventibus praedixerunt.
Übersetzung
ausblenden
Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Das Wahrsagen ist eine Gattung Aberglauben.
a) Dem steht entgegen: I. „Die Wahrsagerei,“ sagt Augustin (de vera Relig. 38.), „ist eine Art Neugierde;“ also nicht eine Art Aberglauben. II. Der Aberglaube ist eine ungebührliche Weise, Gott zu verehren, wie die Religion die gebührende ist. Das Wahrsagen aber ist keine ungebührende Art Gottesverehrung. III. Der Aberglaube steht der Gottesverehrung oder Religion gegenüber. In letzterer aber findet sich nichts, was zum Wahrsagen im Gegensatze stände. Auf der anderen Seite sagt Origenes im Periarchon: „Es giebt eine gewisse, im Dienste des Vorherwissens stehende Thätigkeit der Dämonen, welche in gewissen Künsten derer, die den Dämonen sich überlassen haben, sich ausspricht. Denn sei es daß man Karten schlägt oder den Vögelflug beobachtet oder den Schatten betrachtet, Alles dies kommt von den Dämonen.“ Augustin aber schreibt (II. de doctr. Christ. 23.): „Was aus der Gesellschaft der Menschen mit den Geistern sich ergiebt, ist abergläubisch.“
b) Ich antworte, der Aberglaube schließe eine ungeregelte Verehrung Gottes ein. Zur Gottesverehrung aber gehört etwas, indem es wie Opfer, Gaben etc. Gott dargebracht; oder indem etwas Göttliches angewendet und gebraucht wird. (Kap. 89, Art. 5 ad II.) Also nicht nur den Dämonen opfern ist abergläubisch, sondern auch den Beistand derselben beanspruchen oder gebrauchen, um etwas zu thun oder zu erkennen. Nun wird beim Wahrsagen entweder der Teufel ausdrücklich angerufen, um Zukünftiges zu offenbaren; oder er mischt sich von selbst ein in die eitle Erforschung des Zukünftigen, damit er die Seele des Menschen mit Eitelkeit erfülle, worüber der Psalmist sagt (Ps. 39.): „Er blickte nicht auf Eitelkeiten und falsche Thorheiten,“ Also ist das Wahrsagen eine Gattung Aberglauben.
c) I. Die Neugierde ist der Zweck des Wahrsagens; abergläubisch ist die Art und Weise des Vorgehens. II. Das Wahrsagen ist ein Kult, der dem Teufel dargebracht wird,insoweit dabei jemand sich stillschweigend oder ausdrücklich eines Übereinkommens mit demselben bedient. III. Im Neuen Bunde, wo der Mensch um das Zeitliche nicht so sehr besorgt sein soll, ist nichts eingerichtet, was auf die Kenntnis des Zukünftigen mit Rücksicht auf Zeitliches sich bezieht. Im Alten Bunde aber bestanden gewisse Vorschriften, in geregelter Weise sich für Zukünftiges Rats zu holen. Deshalb heißt es bei Isai. 8.: „Und wenn sie auch sagen: Suchet Auskunft bei den Zauberern und Wahrsagern, die da knirschen in ihren berückenden Gesängen… Und warum ersieht das Volk nicht von seinem Gott ein Gesicht für Lebende und Tote.“