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Summa theologiae
Articulus 9
IIª-IIae, q. 123 a. 9 arg. 1
Ad nonum sic proceditur. Videtur quod fortitudo non maxime consistat in repentinis. Illud enim videtur esse in repentinis quod ex inopinato provenit. Sed Tullius dicit, in sua rhetorica, quod fortitudo est considerata periculorum susceptio et laborum perpessio. Ergo fortitudo non consistit maxime in repentinis.
IIª-IIae, q. 123 a. 9 arg. 2
Praeterea, Ambrosius dicit, in I de Offic., fortis viri est non dissimulare cum aliquid immineat, sed praetendere, et tanquam de specula quadam mentis obviare cogitatione provida rebus futuris, ne forte dicat postea, ideo ista incidi, quia non arbitrabar posse evenire. Sed ubi est aliquid repentinum, ibi non potest provideri in futuro. Ergo operatio fortitudinis non est circa repentina.
IIª-IIae, q. 123 a. 9 arg. 3
Praeterea, philosophus dicit, in III Ethic., quod fortis est bonae spei. Sed spes expectat aliquid in futurum, quod repugnat repentino. Ergo operatio fortitudinis non consistit circa repentina.
IIª-IIae, q. 123 a. 9 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in III Ethic., quod fortitudo maxime est circa quaecumque mortem inferunt, repentina existentia.
IIª-IIae, q. 123 a. 9 co.
Respondeo dicendum quod in operatione fortitudinis duo sunt consideranda. Unum quidem, quantum ad electionem ipsius. Et sic fortitudo non est circa repentina. Eligit enim fortis praemeditari pericula quae possunt imminere, ut eis resistere possit, aut facilius ea ferre, quia, ut Gregorius dicit, in quadam homilia, iacula quae praevidentur minus feriunt, et nos mala mundi facilius ferimus, si contra ea clipeo praescientiae praemunimur. Aliud vero est considerandum in operatione fortitudinis quantum ad manifestationem virtuosi habitus. Et sic fortitudo maxime est circa repentina, quia secundum philosophum, in III Ethic., in repentinis periculis maxime manifestatur fortitudinis habitus. Habitus enim agit in modum naturae. Unde quod aliquis absque praemeditatione faciat ea quae sunt virtutis, cum necessitas imminet propter repentina pericula, hoc maxime manifestat quod sit fortitudo habitualiter in anima confirmata. Potest autem aliquis etiam qui habitu fortitudinis caret, ex diuturna praemeditatione animum suum contra pericula praeparare. Qua praeparatione etiam fortis utitur, cum tempus adest.
IIª-IIae, q. 123 a. 9 ad arg.
Et per hoc patet responsio ab obiecta.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Neunter Artikel. Die Stärke zeigt sich am meisten in plötzlich eintretenden Gefahren.
a) Das scheint nicht. Denn: I. „Plötzlich“ ist ebensoviel wie „unvermutet“. Cicero aber sagt (l. c.), „die Stärke sei eine überlegte Übernahme von Gefahren.“ II. Ambrosius spricht sich ebenso aus (1. de offic. 68.): „Sache des starken Mannes ist es, sich nicht vor sich selber die Gefahr zu verbergen; sondern vorherzusehen und wie von dem Wartturme der Vernunft aus zu erforschen und die zukünftigen Dinge mit vorsichtigem Gedanken bereits sich gegenwärtig zu halten; damit er nicht nachher sage: Daran habe ich nicht gedacht, deshalb bin ich da hinein geraten.“ Das aber widerstreitet dem Plötzlichen. III. „Der starke besitzt gute Hoffnung.“ (3 Ethhic. 8.) Die Hoffnung aber richtet sich auf das Zukünftige; was dem Plötzlichen widerstreitet. Auf der anderen Seite fagt Aristoteles (l. c.): „Die Stärke zeigt sich im höchsten Grade in dem, was den Tod droht, wenn es plötzlich hneinbricht.“
b) Ich antworte, im Thätigsein der Stärke sei zweierlei zu beachten: daß es ihr eigen ist, freie Wahl zu treffen; und danach richtet sich Stärke nicht auf Plötzliches, denn der starke will lieber vorsehen und vorherüberlegen, damit er leichter widerstehen könne: „Die Geschosse nämlich, die vorhergesehen werden, verletzen minder,“ sagt Gregor (23. in Evgl.) „und die Übel dieser Welt ertragen wir leichter, wenn wir uns dagegen schützen durch den Schild des Vorherwissens;“ — 2. ist zu beachten das, was sich auf die Äußerung der Stärke bezieht; und danach wird der bestehende Zustand (I. c.) am meisten offenbar bei plötzlich eintretenden Gefahren. Denn daß jemand ohne vorheriges Überlegen thut, was die Tugend erfordert, ist das beste Zeichen von deren festem Bestande in der Seele. Es kann auch jemand, der des Zustandes der Stärke ermangelt, durch langes, eingehendes Überlegen der einzelnen Fälle seinen Geist gegen die Gefahren wappnen; und sich dieser Vorbereitung bei plötzlichen Gefahren bedienen.
c) Damit beantwortet.