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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 2

IIª-IIae, q. 140 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod inconvenienter tradantur praecepta in lege divina de partibus fortitudinis. Sicut enim patientia et perseverantia sunt partes fortitudinis, ita etiam magnificentia et magnanimitas sive fiducia, ut ex supra dictis patet. Sed de patientia inveniuntur aliqua praecepta tradita in lege divina, similiter autem et de perseverantia. Ergo, pari ratione, de magnificentia et magnanimitate aliqua praecepta tradi debuerunt.

IIª-IIae, q. 140 a. 2 arg. 2

Praeterea, patientia est virtus maxime necessaria, cum sit custos aliarum virtutum, ut Gregorius dicit. Sed de aliis virtutibus dantur praecepta absolute. Non ergo de patientia fuerunt danda praecepta quae intelligantur solum secundum praeparationem animi, ut Augustinus dicit, in libro Serm. Dom. in monte.

IIª-IIae, q. 140 a. 2 arg. 3

Praeterea, patientia et perseverantia sunt partes fortitudinis, ut dictum est. Sed de fortitudine non dantur praecepta affirmativa, sed solum negativa, ut supra habitum est. Ergo etiam neque de patientia et perseverantia fuerunt danda praecepta affirmativa, sed solum negativa.

IIª-IIae, q. 140 a. 2 s. c.

Sed contrarium habetur ex traditione sacrae Scripturae.

IIª-IIae, q. 140 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod lex divina perfecte informat hominem de his quae sunt necessaria ad recte vivendum. Indiget autem homo ad recte vivendum non solum virtutibus principalibus, sed etiam virtutibus secundariis et adiunctis. Et ideo in lege divina, sicut dantur convenientia praecepta de actibus virtutum principalium, ita etiam dantur convenientia praecepta de actibus secundariarum virtutum et adiunctarum.

IIª-IIae, q. 140 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod magnificentia et magnanimitas non pertinent ad genus fortitudinis nisi secundum quandam magnitudinis excellentiam quam circa propriam materiam considerant. Ea autem quae pertinent ad excellentiam magis cadunt sub consiliis perfectionis quam sub praeceptis necessitatis. Et ideo de magnificentia et magnanimitate non fuerunt danda praecepta, sed magis consilia. Afflictiones autem et labores praesentis vitae pertinent ad patientiam et perseverantiam non ratione alicuius magnitudinis in eis consideratae, sed ratione ipsius generis. Et ideo de patientia et perseverantia fuerunt danda praecepta.

IIª-IIae, q. 140 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod, sicut supra dictum est, praecepta affirmativa, etsi semper obligent, non tamen obligant ad semper, sed pro loco et tempore. Et ideo sicut praecepta affirmativa quae de patientia dantur, sunt accipienda secundum praeparationem animi, ut scilicet homo sit paratus ea adimplere cum opus fuerit, ita etiam et praecepta patientiae.

IIª-IIae, q. 140 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod fortitudo, secundum quod distinguitur a patientia et perseverantia, est circa maxima pericula, in quibus cautius est agendum, nec oportet aliquid determinari in particulari quid sit faciendum. Sed patientia et perseverantia sunt circa minores afflictiones et labores. Et ideo magis sine periculo potest in eis determinari quid sit agendum, maxime in universali.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Vorschriften betreffs der Teile der Stärke.

a) Dieselben sind im göttlichen Gesetze nicht zulässigerweise gegeben. Denn: I. über die Geduld finden sich Vorschriften und über die Beharrlichkeit. Also mußten auch solche gegeben werden über die Hochherzigkeit und Prachtliebe. II. Die Geduld ist höchst notwendig, da sie „die Hüterin aller Tugenden“ genannt wird. Also mußten über sie nicht Vorschriften erlassen werden, welche bloß auf die innere Bereitwilligkeit sich beziehen (Aug. 1. de serm. Dom. 19 et 21.); es mußten dies Vorschriften schlechthin sein. III. Über die Stärke wurden nur negative Vorschriften gegeben; also durften über die Geduld und Beharrlichkeit als bloße Teile der Stärke keine affirmativen gegeben werden. Auf der anderen Seite steht die Lehre der heiligen Schrift.

b) Ich antworte, das Gesetz Gottes wolle den Menschen anleiten, recht zu leben. Der Mensch aber hat, um recht zu leben, nicht allein Vorschriften notwendig, die sich auf die Haupttugenden erstrecken; sondern auch auf die mit diesen verbundenen, ihnen untergeordneten Nebentugenden. Und deshalb stehen dergleichen Vorschriften im göttlichen Gesetze.

c) I. Die Hochherzigkeit und Prachtliebe gehören nur deshalb in das Bereich der Stärke, weil sie in ihren Gegenständen etwas Großes berücksichtigen. Solches fällt aber mehr unter die Räte der Vollkommenheit wie unter die Vorschriften der Notwendigkeit. Dagegen gehören die Schmerzen und Mühen des gegenwärtigen Lebens in den Bereich der Geduld und der Beharrlichkeit; und deshalb gelten Vorschriften für sie. II. Die affirmativen Vorschriften verpflichten wohl immer; aber nicht sind sie für jede Zeit anzuwenden, sondern gemäß den Umständen von Zeit und Ort. Wie also rücksichtlich der anderen Tugenden, so sind auch die Vorschriften für die Geduld gemäß der inneren Bereitwilligkeit zu verstehen, die immer da sein muß; die aber nur, wann es sich nach Zeit und Ort gebührt, zur thatsächlichen Anwendung kommt. III. Die Stärke als unterschieden von der Geduld und der Beharrlichkeit beschäftigt sich mit den größten Gefahren, in denen man vorsichtiger wirken muß; es darf da nichts im besonderen bestimmt werden mit Rücksicht darauf, was zu thun sei. Die Geduld und Beharrlichkeit aber beschäftigen sich mit den kleineren Schmerzen und Mühen; und da kann mehr ohne Gefahr bestimmt werden, was zu thun sei, zumal wenn dies in allgemeiner Form geschieht.

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