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Summa theologiae
Articulus 5
IIª-IIae, q. 141 a. 5 arg. 1
Ad quintum sic proceditur. Videtur quod circa proprias delectationes gustus sit temperantia. Delectationes enim gustus sunt in cibis et potibus, qui sunt magis necessarii ad vitam hominis quam delectationes venereorum, quae pertinent ad tactum. Sed secundum praedicta, temperantia est circa delectationes eorum quae sunt necessaria ad vitam hominis. Ergo temperantia est magis circa proprias delectationes gustus quam circa proprias delectationes tactus.
IIª-IIae, q. 141 a. 5 arg. 2
Praeterea, temperantia est circa passiones magis quam circa res ipsas. Sed sicut dicitur in II de anima, tactus videtur esse sensus alimenti, quantum ad ipsam substantiam alimenti, sapor autem, qui est proprie obiectum gustus, est sicut delectamentum alimentorum. Ergo temperantia magis est circa gustum quam circa tactum.
IIª-IIae, q. 141 a. 5 arg. 3
Praeterea, sicut dicitur in VII Ethic., circa eadem sunt temperantia et intemperantia, continentia et incontinentia, perseverantia et mollities, ad quam pertinent deliciae. Sed ad delicias videtur pertinere delectatio quae est in saporibus, qui pertinent ad gustum. Ergo temperantia est circa delectationes proprias gustus.
IIª-IIae, q. 141 a. 5 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit quod temperantia et intemperantia videntur gustu parum vel nihil uti.
IIª-IIae, q. 141 a. 5 co.
Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, temperantia consistit circa praecipuas delectationes, quae maxime pertinent ad conservationem humanae vitae, vel in specie vel in individuo. In quibus aliquid consideratur principaliter, aliquid autem secundario. Principaliter quidem ipse usus rei necessariae, puta vel feminae, quae est necessaria ad conservationem speciei; vel cibi vel potus, quae sunt necessaria ad conservationem individui. Et ipse usus horum necessariorum habet quandam essentialem delectationem adiunctam. Secundario autem consideratur circa utrumque usum aliquid quod facit ad hoc quod usus sit magis delectabilis, sicut pulchritudo et ornatus feminae, et sapor delectabilis in cibo, et etiam odor. Et ideo principaliter temperantia est circa delectationem tactus, quae per se consequitur ipsum usum rerum necessariarum, quarum omnis usus est in tangendo. Circa delectationes autem vel gustus vel olfactus vel visus, est temperantia et intemperantia secundario, inquantum sensibilia horum sensuum conferunt ad delectabilem usum rerum necessariarum, qui pertinet ad tactum. Quia tamen gustus propinquior est tactui quam alii sensus, ideo temperantia magis est circa gustum quam circa alios sensus.
IIª-IIae, q. 141 a. 5 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod etiam ipse usus ciborum, et delectatio essentialiter ipsum consequens, ad tactum pertinet, unde philosophus dicit, in II de anima, quod tactus est sensus alimenti, nutrimur enim calido et frigido, humido et sicco. Sed ad gustum pertinet discretio saporum, qui conferunt ad delectationem alimenti, inquantum sunt signa convenientis nutrimenti.
IIª-IIae, q. 141 a. 5 ad 2
Ad secundum dicendum quod delectatio saporis est quasi superveniens, sed delectatio tactus per se consequitur usum cibi et potus.
IIª-IIae, q. 141 a. 5 ad 3
Ad tertium dicendum quod deliciae principaliter quidem consistunt in ipsa substantia alimenti, sed secundario in exquisito sapore et praeparatione ciborum.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Fünfter Artikel. Auf den Geschmack und seine Ergötzlichkeiten bezieht sich im eigentlichen Sinne die Mäßigkeit nicht.
a) Das Gegenteil wird bewiesen: I. Die Ergötzlichkeiten des Geschmacksinnes beziehen sich auf Speise und Trank, also auf das dem Menschen in höherem Grade Notwendige wie die geschlechtlichen Freuden. Darauf richtet sich aber die Mäßigkeit. Also. II. „Der Tastsinn ist der Sinn für die Nahrung, um sie zu unter scheiden;“ heißt es 2. de anima. Der Geschmack aber ist wie das Ergötzen an der Nahrung. Also richtet sich die Mäßigkeit weit mehr auf den Geschmackssinn wie auf den Tastsinn. III. „Auf den nämlichen Gegenstand geht die Mäßigkeit und Unmäßigkeit, die Enthaltsamkeit und Unenthaltsamkeit, die Beharrlichkeit und die Weichlichkeit“, wozu die Ergötzlichkeiten gehören; heißt es 7 Ethic. 4. Zu den Ergötzlichkeiten aber gehört der Geschmack. Also ist der Geschmacksinn im eigentlichen Sinne Gegenstand der Mäßigkeit. Auf der anderen Seite heißt es 3 Ethic. 10.: „Die Mäßigkeit oder Unmäßigkeit kümmert sich wenig oder gar nicht um den Geschmack.“
b) Ich antworte, die Mäßigkeit regele jene Ergötzlichkeiten, welche im höchsten Grade zur Aufrechthaltung und Bewahrung des menschlichen Lebens dienen; sei es mit Rücksicht auf die Gattung, sei es mit Rücksicht auf das Einzelwesen. Da steht nun in leitender, bevorzugter Weise an der Spitze der Gebrauch des Notwendigen; also z. B. der Frau, welche zur Bewahrung der Gattung dient, oder von Speise und Trank, was zur Aufrechthaltungdes Einzelwesens erfordert ist; und dieser Gebrauch des Notwendigen ist wesentlich mit einem gewissen Ergötzen verknüpft. Dem untergeordnet steht an zweiter Stelle das, was da bewirkt, daß der betreffende Gebrauch noch mehr Ergötzen biete; wie die Schönheit und der Schmuck einer Frau, der Geschmack oder Geruch in Speise und Trank. An erster Stelle also richtet sich die Mäßigkeit auf das Ergötzen des Tastsinnes, das da von selbst dem Gebrauche des Notwendigen folgt, weil all dieser Gebrauch sich durch Berühren vollzieht. An zweiter Stelle aber richtet sich die Mäßigkeit oder Unmäßigkeit auf den Geschmack, Geruch etc., insoweit die anderen Sinne das Ergötzen des Tastsinnes vermehren. Weil nun der Geschmackssinn dem Tastsinne am nächsten steht, so richtet sich nach dem Tastsinne die Mäßigkeit weit mehr auf die Regelung des Geschmackssinnes wie auf die der anderen Sinne.
c) I. Auch der Gebrauch selber der Speisen und das Ergötzen, was ihn wesentlich begleitet, gehört zum Tastsinne. Deshalb sagt Aristoteles, das Tasten sei der Sinn für die Nahrung; denn wir werden genährt durch das Warme und Kalte, Feuchte und Trockene in der verschiedenen Zusammensetzung dieser Elemente oder Eigenschaften. Dem Geschmackssinne aber gehört zu die Unterscheidung im Geschmacke, der da zum Ergötzen bei der Nahrung beiträgt als Zeichen einer zukömmlichen Nahrung. II. Das Ergötzen am Geschmacke tritt von außen her hinzu; das Ergötzen des Tastsinnes folgt gemäß seinem Wesenscharakter dem Gebrauche von Speise und Trank. III. Die Ergötzungen bestehen zuvörderst in der Substanz der Nahrung; und erst in begleitender Weise im Geschmacke und in der Bereitung der Speise.