Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
IIª-IIae, q. 150 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod ebrietas sit gravissimum peccatorum. Dicit enim Chrysostomus quod nihil ita est Daemoni amicum sicut ebrietas et lascivia, quae est mater omnium vitiorum. Et in decretis dicitur, dist. XXXV, ante omnia clericis vitetur ebrietas, quae omnium vitiorum radix et nutrix est.
IIª-IIae, q. 150 a. 3 arg. 2
Praeterea, ex hoc dicitur aliquid esse peccatum quod bonum rationis excludit. Sed hoc maxime facit ebrietas. Ergo ebrietas est maximum peccatorum.
IIª-IIae, q. 150 a. 3 arg. 3
Praeterea, magnitudo culpae ex magnitudine poenae ostenditur. Sed ebrietas videtur esse maxime punita, dicit enim Ambrosius quod non esset in homine servitus, si non fuisset ebrietas. Ergo ebrietas est maximum peccatorum.
IIª-IIae, q. 150 a. 3 s. c.
Sed contra est quod, secundum Gregorium, vitia spiritualia sunt maiora quam carnalia. Sed ebrietas continetur inter vitia carnalia ergo non est maximum peccatorum.
IIª-IIae, q. 150 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod ex hoc dicitur aliquid esse malum, quod privat bonum. Unde quanto maius est bonum quod privatur per malum, tanto malum gravius est. Manifestum est autem quod bonum divinum est maius quam bonum humanum. Et ideo peccata quae sunt directe contra Deum, sunt graviora peccato ebrietatis, quod directe opponitur bono rationis humanae.
IIª-IIae, q. 150 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod ad peccata intemperantiae maxime homo habet pronitatem, propter hoc quod huiusmodi concupiscentiae et delectationes sunt nobis connaturales. Et secundum hoc, dicuntur huiusmodi peccata esse maxime amica Diabolo, non quia sint aliis graviora, sed quia sunt apud homines frequentiora.
IIª-IIae, q. 150 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod bonum rationis impeditur dupliciter, uno modo, per id quod est contrarium rationi; alio modo, per id quod aufert usum rationis. Plus autem habet de ratione mali id quod contrariatur rationi, quam quod ad horam usum rationis aufert usus enim rationis potest esse et bonus et malus, qui tollitur per ebrietatem; sed bona virtutum, quae tolluntur per ea quae contrariantur rationi, sunt semper bona.
IIª-IIae, q. 150 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod servitus est consecuta ex ebrietate occasionaliter, inquantum Cham maledictionem servitutis in sua posteritate accepit propter hoc quod irrisit patrem inebriatum. Non autem servitus fuit directe poena ebrietatis.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Die Trunkenheit ist nicht die schwerste Sünde.
a) Dies scheint aber. Denn: I. Chrysostomus (58. in Matth. 1.) sagt: „Nichts ist dem Teufel so angenehm wie Trunkenheit und Völlerei, was die Mutter aller Übel ist.“ Und in Decret. dist. 35.: „Den Klerikern sei vor Allem die Trunkenheit verboten, welche alle Laster hegt und pflegt.“ II. Die Sünde ist deshalb Sünde, weil sie die Vernunft ausschließt. Aber das thut im höchsten Grade die Trunkenheit. Also ist sie die größte Sünde. III. Die Größe der Schuld wird angezeigt durch die Größe der Strafe. Ambrosius aber sagt (de Elia et jejunio c. 5.): „Im Menschen wäre keine Knechtschaft, wenn keine Trunkenheit gewesen wäre.“ Auf der anderen Seite sind nach Gregor die sogenannten fleischlichen Sünden, wie also auch die Trunkenheit, geringere Sünden wie die sogenannten geistigen.
b) Ich antworte, je nach der Größe des Gutes, was von der Sünde ausgeschlossen wird, richte sich die Schwere der Sünde. Offenbar aber ist das göttliche Gut größer wie ein menschliches. Also sind die Sünden, welche direkt gegen Gott sich wenden größer wie die Sünde der Trunkenheit, welche direkt einem von menschlicher Vernunft unmittelbar gemessenen Gute entgegensteht.
c) I. Zu den Sünden der Unmäßigkeit hat der Mensch eine im hohen Grade große Hinneigung und Leichtigkeit, weil dergleichen Begierden unserer Natur so sehr entsprechen. Und danach werden solche Sünden als dem Teufel sehr angenehm bezeichnet; nicht wegen ihrer Schwere, sondern weil sie so häufig vorkommen. II. Mehr hat den Charakter eines Übels an sich, was der Vernunft entgegengesetzt ist, als was für kurze Zeit den Gebrauch der Vernunft hindert. Denn der Gebrauch der Vernunft, den die Trunkenheit fortnimmt, kann sich auf das Gute oder Böse richten; das Gut der Tugenden aber, was hinweggenommen wird durch das der Vernunft Entgegengesetzte, bleibt immer ein Gut. III. Zur Knechtschaft oder Sklaverei hat die Trunkenheit bloß Gelegenheit gegeben; insofern Cham für seine Nachkommenfchaft den Fluch empfing, Sklave zu sein, weil er seinen betrunkenen Vater verspottet hatte. Es war dies nicht direkt eine Strafe der Trunkenheit.