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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 1

IIIª q. 45 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod non fuerit conveniens Christum transfigurari. Non enim competit vero corpori ut in diversas figuras mutetur, sed corpori phantastico. Corpus autem Christi non fuit phantasticum, sed verum, ut supra habitum est. Ergo videtur quod transfigurari non debuit.

IIIª q. 45 a. 1 arg. 2

Praeterea, figura est in quarta specie qualitatis, claritas autem est in tertia, cum sit sensibilis qualitas. Assumptio ergo claritatis a Christo transfiguratio dici non debet.

IIIª q. 45 a. 1 arg. 3

Praeterea, corporis gloriosi sunt quatuor dotes, ut infra dicetur, scilicet impassibilitas, agilitas, subtilitas et claritas. Non ergo magis debuit transfigurari secundum assumptionem claritatis, quam secundum assumptionem aliarum dotium.

IIIª q. 45 a. 1 s. c.

Sed contra est quod dicitur Matth. XVII, quod Iesus transfiguratus est ante tres discipulorum suorum.

IIIª q. 45 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod dominus discipulos suos, praenuntiata sua passione, induxerat eos ad suae passionis sequelam. Oportet autem ad hoc quod aliquis directe procedat in via, quod finem aliqualiter praecognoscat, sicut sagittator non recte iaciet sagittam nisi prius signum prospexerit in quod iaciendum est. Unde et Thomas dixit, Ioan. XIV, domine, nescimus quo vadis, et quomodo possumus viam scire? Et hoc praecipue necessarium est quando via est difficilis et aspera, et iter laboriosum, finis vero iucundus. Christus autem per passionem ad hoc pervenit ut gloriam obtineret, non solum animae, quam habuit a principio suae conceptionis, sed etiam corporis, secundum illud Luc. ult., haec oportuit Christum pati, et ita intrare in gloriam suam. Ad quam etiam perducit eos qui vestigia suae passionis sequuntur, secundum illud Act. XIV, per multas tribulationes oportet nos intrare in regnum caelorum. Et ideo conveniens fuit ut discipulis suis gloriam suae claritatis ostenderet (quod est ipsum transfigurari), cui suos configurabit, secundum illud Philipp. III, reformabit corpus humilitatis nostrae, configuratum corpori claritatis suae. Unde Beda dicit, super Marcum, pia provisione factum est ut, contemplatione semper manentis gaudii ad breve tempus delibata fortius adversa tolerarent.

IIIª q. 45 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, sicut Hieronymus dicit, super Matth., nemo putet Christum per hoc quod transfiguratus dicitur, pristinam formam et faciem perdidisse, vel amisisse corporis veritatem et assumpsisse corpus spirituale vel aereum. Sed quomodo transformatus sit, Evangelista demonstrat, dicens, resplenduit facies eius sicut sol, vestimenta autem eius facta sunt alba sicut nix. Ubi splendor faciei ostenditur, et candor describitur vestium, non substantia tollitur, sed gloria commutatur.

IIIª q. 45 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod figura circa extremitatem corporis consideratur, est enim figura quae termino vel terminis comprehenditur. Et ideo omnia illa quae circa extremitatem corporis considerantur ad figuram quodammodo pertinere videntur. Sicut autem color, ita et claritas corporis non transparentis in eius superficie attenditur. Et ideo assumptio claritatis transfiguratio dicitur.

IIIª q. 45 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod, inter praedictas quatuor dotes, sola claritas est qualitas ipsius personae in seipsa, aliae vero tres dotes non percipiuntur nisi in aliquo actu vel motu, seu passione. Ostendit igitur Christus in seipso aliqua illarum trium dotium indicia, puta agilitatis, cum supra undas maris ambulavit; subtilitatis, quando de clauso utero virginis exivit; impassibilitatis, quando de manibus Iudaeorum, vel praecipitare vel lapidare eum volentium, illaesus evasit. Nec tamen propter illas transfiguratus dicitur, sed propter solam claritatem, quae pertinet ad aspectum personae ipsius.

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Christo war es zukömmlich, verklärt zu werden.

a) Das scheint nicht. Denn: I. Einem wahren Leibe kommt es nicht zu, verschiedene Figuren anzunehmen. Christi Körper aber war kein Schein- sondern ein wahrer Leib. II. Es mußte das nicht Verklärung genannt werden, da es sich um
eine andere äußere Figur hier handelt und nicht allein um eine gewisse
höhere Helle und Klarheit. III. Die Gaben des glorreichen Leibes sind die Leidenslosigkeit,
die Herrschaft über den Körper, die Durchdringbarkeit oder Feinheit und die Klarheit oder Helle. Der Körper mußte also glorreich sein
oder nicht; d. h. alle diese Gaben annehmen oder keine und nicht bloß die
Klarheit oder Helle. Auf der anderen Seite steht das Evangelium (Matth. 17/2.).

b) Ich antworte, daß der Herr den Jüngern sein Leiden vorausgesagt hatte, damit Er sie zu seiner Nachfolge anleite. Um aber auf einem Wege leicht voranzuschreiten, muß man das Ziel in etwa vorher kennen; wie der Schütze nicht recht den Pfeil absenden würde, wenn er nicht die Scheibe vorher in etwa sieht. Deshalb sagte auch Thomas (Joh. 14.): „Herr; wir wissen nicht, wohin du gehst; und wie können wir also den Weg wissen.“ Dies ist aber im höheren Grade nötig, wenn der Weg schwer und lästig ist, das Ziel dagegen höchst ergötzlich. Christus aber hatte zum Ziel nicht nur die Herrlichkeit der Seele, sondern auch die des Leibes, nach Luk. ult.: „Dies mußte Christus leiden und so eingehen in seine Herrlichkeit;“ und der Weg dazu war beschwerlich, nach Act. 14.: „Durch viele Trübsale muß man eintreten in das Himmelreich.“ Deshalb also mußte der Herr den Jüngern seine Herrlichkeit zeigen in der Verklärung seines Leibes, nach Phil. 2.: „Er wird verklären den Körper unserer Niedrigkeit, damit er gleichförmig sei dem Körper seiner Klarheit.“ Darum sagt Beda (sup. Marc. c. 77.): „Eine gütige Vorsehung hat es so gefügt, daß, nachdem sie für kurze Zeit gekostet hatten die Betrachtung der immer währenden Freude, sie mit mehr Festigkeit die Trübsale ertrügen.“

c) I. Darauf antwortet Hieronymus (zu Matth. 17.): „Niemand meine, Christus habe dadurch daß Er verklärt genannt wird, die frühere Form und das frühere Antlitz verloren; oder es sei verschwunden die Wahrhaftigkeit des Körpers und ein geistiger oder Luftkörper sei an die Stelle getreten. Vielmehr sagt der Evangelist offenbar, in welcher Weise Er verklärt worden ist; denn es glänzte sein Angesicht wie die Sonne, seine Kleider aber wurden weiß wie der Schnee. Wo also der Glanz des Antlitzes und das Strahlen der Kleider beschrieben wird; da wird nicht die Substanz hinweggenommen, sondern die Herrlichkeit tritt an die Stelle der Schwäche.“ II. Damit beantwortet. Die Figur nämlich wird gebildet durch die
äußersten Teile des Körpers. Der Glanz aber an einem Körper, der nicht
durchscheint, verbreitet sich über die ganze Oberfläche, welche nach den äußersten Teilen ihre Gestalt gewinnt. Deshalb kann dies ebensogut Verklärung
genannt werden wie transfiguratio. III. Die Klarheit oder Helle allein gehört der Person an sich an.
Die anderen Gaben des glorreichen Körpers bestehen in einer Thätigkeit
oder im thatsächlichen Empfangen eines Einflusses. Die drei anderen Gaben
offenbarte deshalb der Heiland auch, aber in irgend einem sogleich vorübergehenden Akte: die Herrschaft über den Körper, als Er über die Wasser
schritt; die Durchdringbarkeit oder Feinheit, als Er aus dem geschlossenen
Mutterschoße hervorging; die Leidenslosigkeit, als Er Sich, wenn Er
wollte, den Juden entzog, falls sie Ihn steinigen oder angreifen wollten.
Wegen dieser Gaben aber wird Er nicht verklärt genannt, sondern nur
wegen der Klarheit oder Helle, welche sich erstreckt auf den Anblick seiner
Person.

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