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Summa theologiae
Articulus 4
IIIª q. 71 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod non sit sacerdotis catechizare et exorcizare baptizandum. Ad officium enim ministrorum pertinet habere operationem super immundos, ut Dionysius, V cap. Eccl. Hier., dicit. Sed catechumeni, qui instruuntur in catechismo, et energumeni, qui purgantur in exorcismo, computantur inter immundos, ut Dionysius ibidem dicit. Ergo catechizare et exorcizare non pertinet ad officium sacerdotis, sed potius ministrorum.
IIIª q. 71 a. 4 arg. 2
Praeterea, catechumeni instruuntur de fide per sacram Scripturam, quae in Ecclesia per ministros recitatur, sicut enim per lectores in Ecclesia legitur vetus testamentum, ita etiam per diacones et subdiacones legitur novum. Et sic ad ministros pertinet catechizare. Similiter etiam et exorcizare, ut videtur, ad ministros pertinet. Dicit enim Isidorus, in quadam epistola, ad exorcistam pertinet exorcismos memoriter retinere, manusque super energumenos et catechumenos in exorcismo imponere. Non ergo pertinet ad officium sacerdotis catechizare et exorcizare.
IIIª q. 71 a. 4 arg. 3
Praeterea, catechizare idem est quod docere, et hoc idem est quod perficere. Quod ad officium episcoporum pertinet, ut dicit Dionysius, V cap. Eccl. Hier. Non ergo pertinet ad officium sacerdotis.
IIIª q. 71 a. 4 s. c.
Sed contra est quod Nicolaus Papa dicit, catechismi baptizandorum a sacerdotibus uniuscuiusque Ecclesiae fieri possunt. Gregorius etiam, super Ezech., dicit, sacerdotes, cum per exorcismi gratiam manum credentibus imponunt, quid aliud faciunt nisi quod Daemonia eiiciuntur.
IIIª q. 71 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod minister comparatur ad sacerdotem sicut secundarium et instrumentale agens ad principale, ut indicat ipsum nomen ministri. Agens autem secundarium non agit sine principali agente in operando. Quanto autem operatio est potior, tanto principale agens indiget potioribus instrumentis. Potior autem est operatio sacerdotis inquantum confert ipsum sacramentum, quam in praeparatoriis ad sacramentum. Et ideo supremi ministri, qui dicuntur diacones, cooperantur sacerdoti in ipsa collatione sacramentorum, dicit enim Isidorus quod ad diaconum pertinet assistere sacerdotibus et ministrare in omnibus quae aguntur in sacramentis Christi, in Baptismo scilicet, in chrismate, patena et calice. Inferiores autem ministri cooperantur sacerdoti in his quae sunt praeparatoria ad sacramenta, sicut lectores in catechismo, exorcistae in exorcismo.
IIIª q. 71 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod super immundos ministri habent operationem ministerialem et quasi instrumentalem, sed sacerdos principalem.
IIIª q. 71 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod lectores et exorcistae habent officium catechizandi et exorcizandi, non quidem principaliter, sed sicut in his sacerdoti ministrantes.
IIIª q. 71 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod multiplex est instructio. Una conversiva ad fidem. Quam Dionysius attribuit episcopo, in II cap. Eccl. Hier., et potest competere cuilibet praedicatori, vel etiam cuilibet fideli. Secunda est instructio qua quis eruditur de fidei rudimentis, et qualiter se debeat habere in susceptione sacramentorum. Et haec pertinet secundario quidem ad ministros, principaliter autem ad sacerdotes. Tertia est instructio de conversatione Christianae vitae. Et haec pertinet ad patrinos. Quarta est instructio de profundis mysteriis fidei, et perfectione Christianae vitae. Et haec ex officio pertinet ad episcopos.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Zu katechesieren und zu exorcisieren, ist das Amt des Priesters.
a) Dem steht Folgendes entgegen: I. Zum Amte der niederen Diener des Heiligtums gehört es, ihre Thätigkeit auf die unreinen zu erstrecken (4. de eccl. hier.). Die Katechumenen aber, die katechesiert werden, und die besessenen, die exorcisiert werden, gehören zu den unreinen (3. de eccl. hier.). Also gehört das Katechesieren und Exorcisieren nicht zum Amte des Priesters. II. Die Katechumenen werden vermittelst der heiligen Schrift über den Glauben unterrichtet. Nun lesen in den Kirchen das Alte Testament die Lektoren vor, das Neue Testament die Diakonen und Subdiakonen.„Sache des Exorcisten zudem ist es,“ nach Isidor (ep. ad Laudefred.), „die Exorcismen auswendig zu wissen und die Hände aufzulegen den Katechumenen im Exorcismus.“ Also. III. Katechesieren heißt: Belehren; und Belehren heißt: Vollenden. Das aber kommt den Bischöfen zu, nach Dionysius (5. de eccl. hier.). Auf der anderen Seite sagt Nikolaus I.: „Die katechetische Belehrung der zu taufenden kann von den Priestern einer jeden Kirche aus geschehen.“ Und Gregor der Große hom. 29. in Evgl.): „Wenn die Priester kraft der Gnade des Exorcismus den glaubenden die Hände auflegen; was thun sie dann Anderes als daß sie die Teufel austreiben?“
b) Ich antworte; die niederen Diener im Heiligtume verhalten sich zu den Priestern wie ein Werkzeug zum haupteinwirkenden. Ein solches Werkzeug wirkt jedoch nicht ohne den haupteinwirkenden, sondern wirkt mit diesem mit. Je wichtiger nun die einzelne Thätigkeit ist, desto mehr bedarf der haupteinwirkende bedeutenderer Werkzeuge. Die wichtigere Thätigkeit aber ist die des Priesters, die darin besteht, das Sakrament selber zu spenden; die minder wichtige erstreckt sich auf das dem Sakramente zur Vorbereitung Dienende. Die höheren also unter den Dienern im Heiligtume wirken mit dem Priester mit in der Spendung selber der Sakramente: „Sache des Diakonen ist es,“ so Jsidor (l. c.), „dem Priester zur Seite zu stehen und zu dienen in Allem, was im Sakramente selber Christi geschieht, nämlich in den Taufen, im Chrisma, im Kelche. Die niederen Diener im Heiligtume aber leisten den Priestern Dienste in den Dingen, die das Sakrament vorbereiten;“ wie die Lektoren beim Katechismus, die Exorcisten beim Exorcismus.
c) I. Mit Rücksicht auf die unreinen hat der Priester die Hauptthätigkeit; die Diener am Heiligtume sind thätig in der Weise von Werkzeugen. II. Die Katecheten und Exorcisten dienen in den betreffenden Thätigkeiten dem Priester. III. Vielfach ist der Unterricht: 1. jener, der zum Glauben bekehrt; ihn theilt Dionysius den Bischöfen zu (2. de eccl. hier.) und er kann unter Umständen zukommen jedem Prediger und selbst jedem gläubigen; — 2. jener, der da unterweist, wie man sich beim Empfangen der Sakramente zu verhalten hat und über die Elemente des Glaubens belehrt; derselbe gehört an erster Stelle den Priestern an, in untergeordneter Weise den Dienern im Heiligtume; — 3. jener, der über die Art und Weise christlich zu leben sich verbreitet; ihn sollen die Paten erteilen; — 4. jener, der die tieferen Geheimnisse des Glaubens und die Vollkommenheit des christlichen Lebens zum Gegenstände hat; ihn erteilen ihrem Amte gemäß die Bischöfe.