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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summa theologiae

Articulus 2

IIIª q. 74 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod requiratur determinata quantitas panis et vini ad materiam huius sacramenti. Effectus enim gratiae non sunt minus ordinati quam effectus naturae. Sed, sicut dicitur in II de anima, omnium natura constantium positus est terminus et ratio magnitudinis et augmenti. Ergo multo magis in hoc sacramento, quod dicitur Eucharistia, idest bona gratia, requiritur determinata quantitas panis et vini.

IIIª q. 74 a. 2 arg. 2

Praeterea, ministris Ecclesiae non est a Christo data potestas ad ea quae pertinent ad irrisionem fidei et sacramentorum eius, secundum illud II Cor. X, secundum potestatem quam dedit mihi Deus in aedificationem, et non in destructionem. Sed hoc esset ad irrisionem sacramenti, si sacerdos vellet consecrare totum panem qui venditur in foro, et totum vinum quod est in cellario. Ergo hoc facere non potest.

IIIª q. 74 a. 2 arg. 3

Praeterea, si aliquis baptizetur in mari, non tota aqua maris sanctificatur per formam Baptismi, sed sola illa aqua qua corpus baptizati abluitur. Ergo nec in hoc sacramento superflua quantitas panis consecrari potest.

IIIª q. 74 a. 2 s. c.

Sed contra est quod multum opponitur pauco, et magnum parvo. Sed nulla est ita parva quantitas panis aut vini quae non possit consecrari. Ergo nulla est ita magna quae consecrari non possit.

IIIª q. 74 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod quidam dixerunt quod sacerdos non posset consecrare immensam quantitatem panis aut vini, puta totum panem qui venditur in foro, aut totum vinum quod est in dolio. Sed hoc non videtur esse verum. Quia in omnibus habentibus materiam, ratio determinationis materiae sumitur ex ordine ad finem, sicut materia serrae est ferrum, ut sit apta sectioni. Finis autem huius sacramenti est usus fidelium. Unde oportet quod quantitas materiae huius sacramenti determinetur per comparationem ad usum fidelium. Non autem potest esse quod determinetur per comparationem ad usum fidelium qui nunc occurrunt, alioquin sacerdos habens paucos parochianos, non posset consecrare multas hostias. Unde relinquitur quod materia huius sacramenti determinetur per comparationem ad usum fidelium absolute. Numerus autem fidelium est indeterminatus. Unde non potest dici quod quantitas materiae huius sacramenti sit determinata.

IIIª q. 74 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod cuiuslibet rei naturalis materia accipit determinatam quantitatem secundum comparationem ad formam determinatam. Sed numerus fidelium, ad quorum usum ordinatur hoc sacramentum, est indeterminatus. Unde non est simile.

IIIª q. 74 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod potestas ministrorum Ecclesiae ad duo ordinatur, primo quidem, ad effectum proprium; secundo, ad finem effectus. Secundum autem non tollit primum. Unde, si sacerdos intendat consecrare corpus Christi propter aliquem malum finem, puta ut irrideat vel veneficia faciat, propter intentionem mali finis peccat, nihilominus tamen, propter potestatem sibi datam, perficit sacramentum.

IIIª q. 74 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod Baptismi sacramentum perficitur in usu materiae. Et ideo per formam Baptismi non plus de aqua sanctificatur quam quantum venit in usum. Sed hoc sacramentum perficitur in consecratione materiae. Et ideo non est simile.

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Eine bestimmte Quantität Brot und Wein wird für dieses Sakrament als Materie nicht erfordert.

a) Das Gegenteil scheint wahr. Denn: I. Die Wirkungen der Gnade sind nicht minder geordnet wie die der Natur. Nach 2. de anima aber „besteht eine bestimmte Grenze für Alles was eine Natur hat, und ein maßgebender Gesichtspunkt für die Größe und das Wachsen.“ Also ist um so mehr in der Eucharistie, als der „guten Gnade“, eine bestimmte Quantität Brot und Wein erforderlich. II. Den Dienern der Kirche ist von Christo nicht die Gewalt gegeben, damit sie derselben sich zum Spotte des Glaubens und der Sakramente bedienen; denn „zur Auferbauung hat ihnen Gott Gewalt gegeben, nicht um zu zerstören“ (2. Kor. 10.). Es würde dies aber dem Sakramente zum Spotte gereichen, wenn der Priester das ganze Brot z. B., welches auf dem Markte verkauft wird, konsekrieren wollte und allen Wein im Keller. Also kann er das nicht thun. III. Wenn jemand im Meere getauft wird, dann wird nicht das ganze Meer geheiligt, daß es abwasche von Sünden; sondern nur jene Quantität, die zum Taufen dient. Also wird auch in diesem Sakramente nicht jene Quantität konsekriert, welche überflüssig ist. Auf der anderen Seite steht im Gegensatze das Geringe und das Viele, das Kleine und das Große. Keine Quantität Brot und Wein aber ist so klein, daß sie nicht konsekriert werden könnte. Also ist auch keine so groß, daß sie nicht geeignet wäre für die Konsekration.

b) Ich antworte; manche sagten, der Priester könne nicht eine übergroße Quantität Brot und Wein konsekrieren, wie das ganze Brot auf dem Markte und den ganzen Wein im Keller. Das aber ist nicht richtig. Denn der maßgebende Gesichtspunkt für Alles, was Stoff in sich enthält, wird dem Zwecke entnommen; wie z. B. die Säge aus Eisen ist, weil dieses geeignet ist um zu schneiden. Der Zweck nun der Eucharistie ist, daß die gläubigen dieses Sakrament gebrauchen. Also ist die Quantität der Materie hier zu bestimmen nach dem Gebrauche der gläubigen. Nun kann diese Bestimmung nicht entnommen werden der Zahl der gläubigen, die im einzelnen Falle gerade vorhanden sind; sonst hätte der Pfarrer einer kleinen Pfarre die Gewalt, nur wenige Hostien zu weihen. Also muß hier der Gebrauch der gläubigen schlechthin maßgebend sein. Die Zahl derselben aber ist von sich aus ohne Grenzen; denn der Glaube kann ebensogut wenige als viele umfassen. Also ist die Quantität der Materie dieses Sakramentes unbestimmt.

c) I. Die Quantität wird bestimmt mit Rücksicht auf die maßgebende bildende Form. Diese Form nun hier ist der Gebrauch der gläubigen, deren Zahl unbestimmt ist. II. Die Gewalt des Spenders hat Beziehung zu zweierlei: 1. zu der dem Sakramente eigenen Wirkung und 2. zum Zwecke dieser Wirkung. Durch das Zweite aber wird das Erste nicht hinweggenommen. Wenn also der Priester zu einem schlechten Zwecke konsekriert, z. B. um zu verspotten oder um Zauberei zu treiben, sündigt er; aber er vollendet das Sakrament. III. Die Taufe wird vollendet in der Anwendung, im Gebrauche selber der Materie; und somit wird nicht mehr Wasser geheiligt, als zum Gebrauche kommt. Die Eucharistie aber wird vollendet in der Konsekration der Materie. Und so ist da keine Ähnlichkeit.

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