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Summa theologiae
Articulus 4
Iª q. 104 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod aliquid in nihilum redigatur. Finis enim respondet principio. Sed a principio nihil erat nisi Deus. Ergo ad hunc finem res perducentur, ut nihil sit nisi Deus. Et ita creaturae in nihilum redigentur.
Iª q. 104 a. 4 arg. 2
Praeterea, omnis creatura habet potentiam finitam. Sed nulla potentia finita se extendit ad infinitum, unde in VIII Physic. probatur quod potentia finita non potest movere tempore infinito. Ergo nulla creatura potest durare in infinitum. Et ita quandoque in nihilum redigetur.
Iª q. 104 a. 4 arg. 3
Praeterea, forma et accidentia non habent materiam partem sui. Sed quandoque desinunt esse. Ergo in nihilum rediguntur.
Iª q. 104 a. 4 s. c.
Sed contra est quod dicitur Eccle. III. Didici quod omnia opera quae fecit Deus, perseverant in aeternum.
Iª q. 104 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod eorum quae a Deo fiunt circa creaturam, quaedam proveniunt secundum naturalem cursum rerum; quaedam vero miraculose operatur praeter ordinem naturalem creaturis inditum, ut infra dicetur. Quae autem facturus est Deus secundum ordinem naturalem rebus inditum, considerari possunt ex ipsis rerum naturis, quae vero miraculose fiunt, ordinantur ad gratiae manifestationem, secundum illud apostoli I ad Cor. XII, unicuique datur manifestatio spiritus ad utilitatem; et postmodum, inter cetera, subdit de miraculorum operatione. Creaturarum autem naturae hoc demonstrant, ut nulla earum in nihilum redigatur, quia vel sunt immateriales, et sic in eis non est potentia ad non esse; vel sunt materiales, et sic saltem remanent semper secundum materiam, quae incorruptibilis est, utpote subiectum existens generationis et corruptionis. Redigere etiam aliquid in nihilum, non pertinet ad gratiae manifestationem, cum magis per hoc divina potentia et bonitas ostendatur, quod res in esse conservat. Unde simpliciter dicendum est quod nihil omnino in nihilum redigetur.
Iª q. 104 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod hoc quod res in esse productae sunt, postquam non fuerunt, declarat potentiam producentis. Sed quod in nihilum redigerentur, huiusmodi manifestationem impediret, cum Dei potentia in hoc maxime ostendatur, quod res in esse conservat, secundum illud apostoli Heb. I, portans omnia verbo virtutis suae.
Iª q. 104 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod potentia creaturae ad essendum est receptiva tantum; sed potentia activa est ipsius Dei, a quo est influxus essendi. Unde quod res in infinitum durent, sequitur infinitatem divinae virtutis. Determinatur tamen quibusdam rebus virtus ad manendum tempore determinato, inquantum impediri possunt ne percipiant influxum essendi qui est ab eo, ex aliquo contrario agente, cui finita virtus non potest resistere tempore infinito, sed solum tempore determinato. Et ideo ea quae non habent contrarium, quamvis habeant finitam virtutem, perseverant in aeternum.
Iª q. 104 a. 4 ad 3
Ad tertium dicendum quod formae et accidentia non sunt entia completa, cum non subsistant, sed quodlibet eorum est aliquid entis, sic enim ens dicitur, quia eo aliquid est. Et tamen eo modo quo sunt, non omnino in nihilum rediguntur; non quia aliqua pars eorum remaneat, sed remanent in potentia materiae vel subiecti.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Es wird nichts thatsächlich zu nichte werden.
a) Dagegen spricht: I. Das Ende entspricht immer dem Anfange. Im Anfange aber war nichts. Also wird auch das Ende aller Dinge das Nichts sein. II. Jegliche Kreatur hat ein begrenztes Vermögen. Kein begrenztes Vermögen aber erstreckt sich auf ein „ohne Ende“, auf ein Unendliches; woraus Aristoteles (8 Physic.) es ableitet, daß keine begrenzte Kraft sich in unbegrenzter Zeit bewegen kann. Also keine Kreatur kann ohne Ende dauern. III. Die Eigenschaften und Formen im Stoffe hören bisweilen auf, zu sein; also fangen sie dann an, nicht zu sein. Auf der anderen Seite sagt Ekkle. 3, 14.: „Ich habe gelernt, daß alle Werke, welche von Gott kommen, in Ewigkeit dauern.“
b) Ich antworte, daß von dem, was von seiten Gottes im Bereiche des Geschöpflichen geschieht, manches gemäß dem natürlichen Verlaufe der Dinge sich vollzieht und manches außerhalb des natürlichen Verlaufes der Dinge mit Hilfe von Wundern. 1. Nach der ersten Seite hin zeigen die Naturen der Geschöpfe, daß von diesen nichts zu nichte wird. Denn entweder sind sie stofflos; dann ist in ihnen kein Vermögen für das Nicht sein; — oder sie sind stofflich; dann bleiben sie immer wenigstens dem Vermögen des Stoffes nach, der als reines Vermögen unvergänglich ist, nämlich als Träger des Entstehens und Vergehens. 2. Nach der zweiten Seite hin dient das, was vermittelst eines Wunders geschieht, zur Offenbarung der Gnade nach 1. Kor. 12, 7.: „Einem jeden wird die Offenbarung des Geistes verliehen zum Nutzen für andere.“ Etwas zu nichte machen aber dient nicht zur Offenbarung der Gnade; weil die Macht und Güte Gottes mehr sich darin zeigt, daß die Dinge im Sein verbleiben. Da also weder die Natur noch die Gnade einen Grund an die Hand giebt, daß etwas zu nichte werde, so muß man einfach sagen, Gott mache nichts zu nichte.
c) I. Die Dinge sind hervorgebracht worden, nachdem sie nicht waren; das thut die Macht des Hervorbringenden dar. Wenn sie aber zu nichte würden, wäre dies vielmehr ein Hindernis für ein derartiges Offenbarwerden. Denn Gottes Macht tritt darin besonders klar hervor, daß Er die Dinge im Sein erhält, nach Hebr. 1, 3.: „Der da Alles trägt durch das Wort seiner Macht.“ II. Das Vermögen der Kreatur für das Wirklichsein ist ein rein empfangendes. Daß also die Dinge ins unendliche dauern, das hängt von der einwirkenden Macht Gottes ab, die unendlich ist. Manchen Dingen aber ist eine Kraft gegeben, um nur eine bestimmte Zeit lang zu bleiben; insofern sie durch eine ihnen entgegenstehende Kraft gehindert werden, den Einfluß des- Seins zu empfangen, der ihnen vermittelst anderer beschränkter Ursachen zukommen sollte. Da nun eine begrenzte Kraft einer gegenüberstehenden nicht eine unbegrenzte Zeit hindurch widerstehen kann, so dauern sie nur eine gewisse Zeit. Jene Wesen also, denen keine sie verderbende Kraft gegenüber steht, dauern von sich aus in Ewigkeit. III. Solche Eigenschaften und Formen haben kein für sich selbständig bestehendes Sein; sondern sie sind etwas in einem Sein, ein Teil oder ein Element nämlich im betreffenden Dinge, wodurch dieses ist. Und trotzdem werden sie gemäß der Seinsweise, die ihnen zukommt, keineswegs zu nichte; denn sie bleiben im Vermögen des Stoffes, der durch sie geformt werden kann oder im allgemeinen des Subjekts, das sie tragen kann.