Edition
ausblenden
Summa theologiae
Articulus 2
Iª q. 114 a. 2 arg. 1
Ad secundum sic proceditur. Videtur quod tentare non sit proprium Diaboli. Dicitur enim Deus tentare; secundum illud Gen. XXII, tentavit Deus Abraham. Tentat etiam caro, et mundus. Et etiam homo dicitur tentare Deum, et hominem. Ergo non est proprium Daemonis tentare.
Iª q. 114 a. 2 arg. 2
Praeterea, tentare est ignorantis. Sed Daemones sciunt quid circa homines agatur. Ergo Daemones non tentant.
Iª q. 114 a. 2 arg. 3
Praeterea, tentatio est via in peccatum. Peccatum autem in voluntate consistit. Cum ergo Daemones non possint voluntatem hominis immutare, ut per supra dicta patet; videtur quod ad eos non pertineat tentare.
Iª q. 114 a. 2 s. c.
Sed contra est quod dicitur I ad Thessal. III, ne forte tentaverit vos is qui tentat; Glossa, idest Diabolus, cuius officium est tentare.
Iª q. 114 a. 2 co.
Respondeo dicendum quod tentare est proprie experimentum sumere de aliquo. Experimentum autem sumitur de aliquo, ut sciatur aliquid circa ipsum, et ideo proximus finis cuiuslibet tentantis est scientia. Sed quandoque ulterius ex scientia quaeritur aliquis alius finis, vel bonus vel malus, bonus quidem, sicut cum aliquis vult scire qualis aliquis sit, vel quantum ad scientiam vel quantum ad virtutem, ut eum promoveat; malus autem, quando hoc scire vult, ut eum decipiat vel subvertat. Et per hunc modum potest accipi quomodo tentare diversis diversimode attribuatur. Homo enim tentare dicitur, quandoque quidem ut sciat tantum, et propter hoc, tentare Deum dicitur esse peccatum; quia homo, quasi incertus, experiri praesumit Dei virtutem. Quandoque vero tentat ut iuvet, quandoque vero, ut noceat. Diabolus autem semper tentat ut noceat, in peccatum praecipitando. Et secundum hoc, dicitur proprium officium eius tentare, nam etsi homo aliquando sic tentet, hoc agit inquantum est minister Diaboli. Deus autem tentare dicitur ut sciat, eo modo loquendi quo dicitur scire quod facit alios scire. Unde dicitur Deut. XII, tentat vos dominus Deus vester, ut palam fiat utrum diligatis eum. Caro autem et mundus dicuntur tentare instrumentaliter, seu materialiter, inquantum scilicet potest cognosci qualis sit homo, ex hoc quod sequitur vel repugnat concupiscentiis carnis, et ex hoc quod contemnit prospera mundi et adversa; quibus etiam Diabolus utitur ad tentandum.
Iª q. 114 a. 2 ad 1
Et sic patet solutio ad primum.
Iª q. 114 a. 2 ad 2
Ad secundum dicendum quod Daemones sciunt ea quae exterius aguntur circa homines, sed interiorem hominis conditionem solus Deus novit, qui est spirituum ponderator, ex qua aliqui sunt magis proni ad unum vitium quam ad aliud. Et ideo Diabolus tentat explorando interiorem conditionem hominis, ut de illo vitio tentet, ad quod homo magis pronus est.
Iª q. 114 a. 2 ad 3
Ad tertium dicendum quod Daemon, etsi non possit immutare voluntatem, potest tamen, ut supra dictum est, aliqualiter immutare inferiores hominis vires; ex quibus etsi non cogitur voluntas, tamen inclinatur.
Übersetzung
ausblenden
Summe der Theologie
Zweiter Artikel. Versuchen ist dem Teufel eigen.
a) Das scheint nicht. Denn: I. Genes. 22, 1. steht geschrieben: „Gott versuchte den Abraham; und ebenso versucht das Fleisch und die Welt. Zudem wird auch vom Menschen gesagt, er versuche Gott und den anderen Menschen. II. Versuchen ist ein Zeichen der Unwissenheit. Die Teufel aber sind nicht unwissend betreffs dessen, was mit dem Menschen vorgeht. III. Die Versuchung ist der Weg zur Sünde. Die Sünde aber besteht im Willen. Da nun die Dämonen nicht den Willen von einem zum andern Gute hin verändern können (vgl. Kap. 111, Art. 2), so gehört es ihnen auch nicht an, zu versuchen. Auf der anderen Seite heißt es 1. Thessal. 3, 5.: „Daß euch nicht versuche, der da versucht,“ wozu die Glosse hinzufügt: „d. i. der Teufel, dem es eigen ist, zu versuchen.“
b) Ich antworte, „versuchen“ will heißen etwas „erproben“. Es wird aber etwas erprobt, damit man erkenne, wie es sich damit verhalte; und somit ist der nächste Zweck des Versuchenden, daß er etwas wisse oder erkenne. Jedoch wird bisweilen mit diesem Erkennen noch ein anderer Zweck verbunden, sei dies ein guter oder ein böser; — ein guter wird damit verbunden, wenn z B. jemand wissen will, wie es sich mit den Kenntnissen oder den Tugenden des betreffenden verhalte, damit er ihn in eine höhere Stellung befördere; ein schlechter aber, wenn er dieses selbe wissen will, damit er ihn täusche oder zu Grunde richte. Und danach kann entnommen werden, wie jemandem es zukomme, zu versuchen. Der Mensch nämlich versucht manchmal, nur damit er etwas wisse; und deshalb wird gesagt, es sei eine Sünde, Gott zu versuchen, als ob nämlich der Mensch, der daran zweifelt, erproben wollte, wie groß die Macht Gottes sei. Manchmal jedoch versucht er, um zu helfen; und manchmal, um zu schaden. Der Teufel aber versucht immer mit der Absicht zu schaden, damit nämlich jemand sich in Sünden stürze; und danach wird gesagt, es sei ihm eigen, zu versuchen. Denn versucht der Mensch in dieser Weise, so thut er es als Werkzeug und Knecht des Teufels. Gott aber versucht, damit Er wisse; wenn man dies nämlich in dem Sinne nimmt, daß von Gott es heißt, Er wisse etwas, weil Er macht, daß andere es wissen. Deshalb wird Deut. 13, 3. gesagt: „Es versucht euch Gott, damit offenbar werde, ob ihr Ihn liebt.“ Das Fleisch und die Welt versuchen, aber nur als Werkzeug, insoweit nämlich man wissen kann, wie beschaffen der Mensch sei, daraus daß er folgt oder widerstreitet den Begierden des Fleisches und daraus daß er verachtet das Glück oder das Leid in der Welt. Auch der Teufel bedient sich dieses Werkzeuges, um zu versuchen.
c) l. Ist damit beantwortet. II. Das Innere im Menschen kennt nur Gott allein, der die Geister wägt. Deshalb versucht der Teufel, um zu wissen, zu welcher Sünde derMensch von innen aus mehr geneigt ist. III. Der Teufel kann den Willen des Menschen nicht vom einen Gute zum anderen hin verändern. (Vgl. Kap. 111, Art. 3 und 4.) Aber er kann auf die niederen Kräfte einwirken; welche immerhin etwelchen Einfluß auf den Willen haben.