Edition
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Summa theologiae
Articulus 4
Iª q. 117 a. 4 arg. 1
Ad quartum sic proceditur. Videtur quod anima hominis separata possit corpora saltem localiter movere. Substantiae enim spirituali naturaliter obedit corpus ad motum localem, ut supra dictum est. Sed anima separata est substantia spiritualis. Ergo suo imperio potest exteriora corpora movere.
Iª q. 117 a. 4 arg. 2
Praeterea, in itinerario Clementis dicitur, narrante Niceta ad Petrum, quod Simon magus per magicas artes pueri a se interfecti animam retinebat, per quam magicas operationes efficiebat. Sed hoc esse non potuisset sine aliqua corporum transmutatione, ad minus locali. Ergo anima separata habet virtutem localiter movendi corpora.
Iª q. 117 a. 4 s. c.
Sed contra est quod philosophus dicit, in libro de anima quod anima non potest movere quodcumque corpus, sed solummodo proprium.
Iª q. 117 a. 4 co.
Respondeo dicendum quod anima separata sua naturali virtute non potest movere aliquod corpus. Manifestum est enim quod, cum anima est corpori unita, non movet corpus nisi vivificatum, unde si aliquod membrum corporis mortificetur, non obedit animae ad motum localem. Manifestum est autem quod ab anima separata nullum corpus vivificatur. Unde nullum corpus obedit ei ad motum localem, quantum est ex virtute suae naturae, supra quam potest aliquid ei conferri virtute divina.
Iª q. 117 a. 4 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod substantiae quaedam spirituales sunt, quarum virtutes non determinantur ad aliqua corpora, sicut sunt Angeli, qui sunt naturaliter a corporibus absoluti, et ideo diversa corpora eis possunt obedire ad motum. Si tamen alicuius substantiae separatae virtus motiva determinetur naturaliter ad movendum aliquod corpus, non poterit illa substantia movere aliquod corpus maius, sed minus, sicut, secundum philosophos, motor inferioris caeli non posset movere caelum superius. Unde cum anima secundum suam naturam determinetur ad movendum corpus cuius est forma, nullum aliud corpus sua naturali virtute movere potest.
Iª q. 117 a. 4 ad 2
Ad secundum dicendum quod, sicut dicit Augustinus X de Civ. Dei, et Chrysostomus super Matth., frequenter Daemones simulant se esse animas mortuorum, ad confirmandum gentilium errorem, qui hoc credebant. Et ideo credibile est quod Simon magus illudebatur ab aliquo Daemone, qui simulabat se esse animam pueri quem ipse occiderat.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Vierter Artikel. Die vom Leibe getrennte Seele kann keinen Körper bewegen.
a) Dagegen spricht: I. Der Umstand, daß die so getrennte Seele eine geistige Substanz ist. Geistigen Substanzen aber folgt, wie Kap. 110, Art. 3 dargelegt, der Körper mit Rücksicht auf die örtliche Bewegung. II. Nach einer apokryphen Schrift über die Reise des heiligen Klemens hielt Simon Magus durch magische Mittel die Seele eines Kindes bei sich fest, das er getötet; und machte damit magische Künste. Also mußte diese Seele die entsprechende Kraft besitzen, wenigstens auf die Körper, insoweit sie der Bewegung unterliegen, Einfluß zu haben. Auf der anderen Seite sagt Aristoteles (1. de anima): „Keine Seele kann an und für sich einen anderen Körper bewegen, wie den ihrigen.“
b) Ich antworte, daß die Seele, soweit sie verbunden ist mit dem Leibe, offenbar nur einen belebten Körper zu bewegen vermag, so daß, wenn ein Glied ihres Körpers abgestorben ist, sie es nicht in Bewegung setzen kann. Von der getrennten Seele aber wird kein Körper belebt, so daß ihr, soweit es auf ihre eigene Kraft ankommt, kein Körper in seiner Bewegung gehorcht; es müßte denn Gott eine solche Kraft der Seele für einen einzelnen Fall verleihen.
c) I. Die geistigen Substanzen wie die Engel sind nicht von Natur auf einen bestimmten Körper angewiesen; denn sie sind von Natur überhaupt körper- und stofflos. Also kann von ihrer Natur aus ihre bewegende Kraft sich auf verschiedene Körper erstrecken. Würde jedoch eine solche geistige Substanz durch ihre eigene Natur dazu bestimmt, einen gewissen Körper zu bewegen, so könnte jene Substanz weder einen größeren noch einen kleineren in Bewegung setzen; wie z. B. gemäß den Philosophen der Engel, welcher einen kleineren Himmelskörper bewegt, keinen größeren bewegen könnte. Da also die Seele von Natur aus an ihren eigenen Körper gebunden ist und bleibt, so folgt, daß sie für sich allein keinen anderen in Bewegung setzen kann. II. Wie Augustin (10. de Civ. Dei 11.) und Chrysostomus (hom. 29. sup. Matth.) sagen, geben die Dämonen häufig vor, sie seien Seelen von Verstorbenen, um den diesbezüglichen Irrtum der Heiden zu bekräftigen. So wird wohl auch Simon Magus von einem Dämon getäuscht worden sein, daß er vorgab, er, der Dämon, besitze die Seele des Kindes, das jener getötet hatte.