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Summa theologiae
Articulus 1
Iª-IIae q. 3 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod beatitudo sit aliquid increatum. Dicit enim Boetius, in III de Consol., Deum esse ipsam beatitudinem necesse est confiteri.
Iª-IIae q. 3 a. 1 arg. 2
Praeterea, beatitudo est summum bonum. Sed esse summum bonum convenit Deo. Cum ergo non sint plura summa bona, videtur quod beatitudo sit idem quod Deus.
Iª-IIae q. 3 a. 1 arg. 3
Praeterea, beatitudo est ultimus finis, in quem naturaliter humana voluntas tendit. Sed in nullum aliud voluntas tanquam in finem tendere debet nisi in Deum; quo solo fruendum est, ut Augustinus dicit. Ergo beatitudo est idem quod Deus.
Iª-IIae q. 3 a. 1 s. c.
Sed contra, nullum factum est increatum. Sed beatitudo hominis est aliquid factum, quia secundum Augustinum, I de Doctr. Christ., illis rebus fruendum est, quae nos beatos faciunt. Ergo beatitudo non est aliquid increatum.
Iª-IIae q. 3 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, finis dicitur dupliciter. Uno modo, ipsa res quam cupimus adipisci, sicut avaro est finis pecunia. Alio modo, ipsa adeptio vel possessio, seu usus aut fruitio eius rei quae desideratur, sicut si dicatur quod possessio pecuniae est finis avari, et frui re voluptuosa est finis intemperati. Primo ergo modo, ultimus hominis finis est bonum increatum, scilicet Deus, qui solus sua infinita bonitate potest voluntatem hominis perfecte implere. Secundo autem modo, ultimus finis hominis est aliquid creatum in ipso existens, quod nihil est aliud quam adeptio vel fruitio finis ultimi. Ultimus autem finis vocatur beatitudo. Si ergo beatitudo hominis consideretur quantum ad causam vel obiectum, sic est aliquid increatum, si autem consideretur quantum ad ipsam essentiam beatitudinis, sic est aliquid creatum.
Iª-IIae q. 3 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod Deus est beatitudo per essentiam suam, non enim per adeptionem aut participationem alicuius alterius beatus est, sed per essentiam suam. Homines autem sunt beati, sicut ibidem dicit Boetius, per participationem; sicut et dii per participationem dicuntur. Ipsa autem participatio beatitudinis secundum quam homo dicitur beatus, aliquid creatum est.
Iª-IIae q. 3 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod beatitudo dicitur esse summum hominis bonum, quia est adeptio vel fruitio summi boni.
Iª-IIae q. 3 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod beatitudo dicitur ultimus finis, per modum quo adeptio finis dicitur finis.
Übersetzung
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Die Seligkeit als im Menschen befindlich ist etwas Geschaffenes.
a) Dagegen spricht: I. Der Ausdruck des Boëtius (3. de Consol.): „Daß Gott die Seligkeit selber sei, müssen wir bekennen.“ II. Die Seligkeit ist das höchste Gut. „Höchstes Gut sein“ kommt aber Gott zu. Da also nicht mehrere höchste Güter sind, so scheint die Seligkeit das Nämliche zu sein wie Gott. III. Die Seligkeit ist der letzte Endzweck, wonach seiner Natur gemäß der menschliche Wille wie nach seinem Zwecke strebt. Nur aber zu Gott hin als zu seinem letzten Zwecke darf der Wille sich richten; „an dem allein der Mensch sich erfreuen soll,“ wie Augustin sagt. (I. de doct. chr. 5. et 22.) Also ist die Seligkeit das Nämliche wie Gott. Auf der anderen Seite ist nichts, was geworden, etwas Ungeschaffenes. Die Seligkeit des Menschen aber ist etwas Gewordenes, weil nach Augustin (I. de doct. chr. 3.) „man jene Dinge genießen soll, welche selig machen“. Also ist die Seligkeit nichts Ungeschaffenes.
b) Ich antworte gemäß dem, was oben Kap. 1, Art. 8 gesagt worden ist. Man spricht in doppelter Weise vom Zwecke. Einmal ist er die Sache selber, die wir wünschen; wie für den Reichen das Geld der Zweck ist. Dann ist er der Besitz dieser Sache oder deren Genuß; wie der Besitz des Geldes der Zweck des Geizigen genannt wird. Nach der ersten Auffassung also ist der letzte Endzweck des Menschen das ungeschaffene Gut, nämlich Gott, der allein kraft seiner unendlichen Güte den menschlichen Willen vollkommen befriedigen kann. Nach der zweiten Auffassung bildet den letzten Endzweck des Menschen etwas Geschaffenes, was in ihm ist; nämlich der Genuß oder Besitz des letzten Endzweckes. Nun wird als letzter Endzweck die Seligkeit bezeichnet. Also ist sie nach der ersten Auffassung etwas Ungeschaffenes. Wird sie aber berücksichtigt in ihrem Wesen als Seligkeit des und im Menschen, so ist sie etwas Geschaffenes.
c) I. Gott ist kraft seines Wesens, nicht weil Er sie erst durch Teilnahme daran erlangt hätte, Seligkeit. Die Menschen aber sind selig kraft der Teilnahme; wie sie auch „Götter“ genannt werden, insofern sie in etwa an den Vollkommenheiten Gottes teilnehmen. Diese Teilnahme selber aber an der Seligkeit, auf Grund deren der Mensch selig genannt wird, ist etwas Geschaffenes. II. Die Seligkeit ist das höchste Gut des Menschen, weil sie der Genuß des höchsten Gutes ist. III. Ebenso wird sie der letzte Endzweck genannt.