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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Siebenter Artikel. Der Gabe des Verständnisses entspricht die sechste Seligkeit.

a) Das Gegenteil erhellt aus Folgendem: I. Die Reinheit des Herzens gehört mehr der Hinneigung an, oder dem Affekte, wie der Vernunft. II. „Der Glaube reinigt ihre Herzen,“ sagt Petrus (Act. 15.); also nicht die Gabe des Verständnisses. III. Die Gaben des heiligen Geistes vollenden den Menschen im gegenwärtigen Leben. Die Anschauung Gottes aber macht selig. Also entspricht die sechste Seligkeit nicht der Gabe des Verständnisses. Auf der anderen Seite sagt Augustin (1. de serm. Dom. in monte 4.): „Die sechste Thätigkeit des heiligen Geistes, die da ist das Verständnis, entspricht den Reinen im Herzen, die da mit reinem Auge sehen können, was das Auge nicht gesehen hat.“

b) Ich antworte, in der sechsten Seligkeit sei das Eine in der Weise des Verdienstes hingestellt, das Andere in der Weise des Lohnes. Beides entspricht in etwa der Gabe des Verständnisses. Denn die eine Reinigkeit bereitet vor für die Anschauung Gottes und macht den Geist frei von ungeregelten Neigungen; diese Reinigkeit vollzieht sich vermittelst der Tugenden und Gaben im begehrenden Teile. Die andere Reinigkeit vollendet das Werk der ersten. Es ist dies die Loslösung der Vernunft von den Sinnesbildern und Irrtümern; damit nämlich das, was über Gott gesagt wird, man nicht auffasse nach Weise der körperlichen Phantasiebilder und gemäß der häretischen Verkehrtheiten; und diese Reinigkeit wird bewirkt durch die Gabe des Verständnisses. Ähnlich besteht auch ein doppeltes Schauen Gottes: Das eine ist vollkommen und vollzieht sich kraft des göttlichen Wesens; das andere aber ist unvollkommen und durch dasselbe sehen wir nicht was Gott dem Wesen nach ist, sondern was Er nicht ist. Und je vollkommener wir in diesem Leben Gott erkennen, desto mehr verstehen wir, daß Er Alles überragt, was mit der Vernunft begriffen wird. Beiderlei Schauen nun gehört der Gabe des Verständnisses an: das erste dem in der Heimat vollendeten Verständnisse; das andere der Gabe des angefangenen Verständnisses, wie es hier auf Erden besessen wird.

c) Damit sind die Einwürfe widerlegt. Denn die beiden ersten sprechen von der erstgenannten Reinigkeit; der dritte vom vollendeten Schauen Gottes. Die Gaben des heiligen Geistes aber vollenden uns hier gemäß einem gewissen Beginn und werden voll werden in der Heimat.

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Summa theologiae

Articulus 7

IIª-IIae q. 8 a. 7 arg. 1

Ad septimum sic proceditur. Videtur quod dono intellectus non respondeat beatitudo sexta, scilicet, beati mundo corde, quoniam ipsi Deum videbunt. Munditia enim cordis maxime videtur pertinere ad affectum. Sed donum intellectus non pertinet ad affectum, sed magis ad vim intellectivam. Ergo praedicta beatitudo non respondet dono intellectus.

IIª-IIae q. 8 a. 7 arg. 2

Praeterea, Act. XV dicitur, fide purificans corda eorum. Sed per purificationem cordis acquiritur munditia cordis. Ergo praedicta beatitudo magis pertinet ad virtutem fidei quam ad donum intellectus.

IIª-IIae q. 8 a. 7 arg. 3

Praeterea, dona spiritus sancti perficiunt hominem in praesenti vita. Sed visio Dei non pertinet ad vitam praesentem, ipsa enim beatos facit, ut supra habitum est. Ergo sexta beatitudo, continens Dei visionem, non pertinet ad donum intellectus.

IIª-IIae q. 8 a. 7 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro de Serm. Dom. in monte, sexta operatio spiritus sancti, quae est intellectus, convenit mundis corde, qui purgato oculo possunt videre quod oculus non vidit.

IIª-IIae q. 8 a. 7 co.

Respondeo dicendum quod in sexta beatitudine, sicut et in aliis, duo continentur, unum per modum meriti, scilicet munditia cordis; aliud per modum praemii, scilicet visio Dei, ut supra dictum est. Et utrumque pertinet aliquo modo ad donum intellectus. Est enim duplex munditia. Una quidem praeambula et dispositiva ad Dei visionem, quae est depuratio affectus ab inordinatis affectionibus, et haec quidem munditia cordis fit per virtutes et dona quae pertinent ad vim appetitivam. Alia vero munditia cordis est quae est quasi completiva respectu visionis divinae, et haec quidem est munditia mentis depuratae a phantasmatibus et erroribus, ut scilicet ea quae de Deo proponuntur non accipiantur per modum corporalium phantasmatum, nec secundum haereticas perversitates. Et hanc munditiam facit donum intellectus. Similiter etiam duplex est Dei visio. Una quidem perfecta, per quam videtur Dei essentia. Alia vero imperfecta, per quam, etsi non videamus de Deo quid est, videmus tamen quid non est, et tanto in hac vita Deum perfectius cognoscimus quanto magis intelligimus eum excedere quidquid intellectu comprehenditur. Et utraque Dei visio pertinet ad donum intellectus, prima quidem ad donum intellectus consummatum, secundum quod erit in patria; secunda vero ad donum intellectus inchoatum, secundum quod habetur in via.

IIª-IIae q. 8 a. 7 ad 1

Et per hoc patet responsio ad obiecta. Nam primae duae rationes procedunt de prima munditia. Tertia vero de perfecta Dei visione, dona autem et hic nos perficiunt secundum quandam inchoationem, et in futuro implebuntur, ut supra dictum est.

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