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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die fünfte Seligkeit entspricht der Gabe des Rates.

a) Dem steht entgegen: I. Alle Seligkeiten sind gewisse Tugendakte. Durch den Rat werden wir aber in allen Tugendakten geleitet. Also nicht mehr wie jede andere entspricht die Barmherzigkeit dem Rate. II. Vorschriften werden über das zum Heile Notwendige gegeben. Der Rat betrifft das zum Heile nicht Notwendige. Die Barmherzigkeit nun ist zum Heile notwendig, nach Jakob. 3.: „Ein Gericht ohne Barmherzigkeit wird ergehen über jenen, der nicht Barmherzigkeit geübt hat.“ Die Armut aber ist Gegenstand des Rates nur. Also ist die Armut vielmehr der Gabe des Rates entsprechend wie die Barmherzigkeit. III. Die Früchte folgen den Seligkeiten; denn sie enthalten die Annehmlichkeiten, welche im Tugendakte eingeschlossen sind. Unter den Früchten (Gal. 5.) aber entspricht keine der Gabe des Rates. Also entspricht ihr auch keine Seligkeit. Auf der anderen Seite sagt Augustin (1. de sserm. Dom. 4.): „Der Rat kommt den barmherzigen zu; denn das einzige Heilmittel, um aus so großen Gefahren befreit zu werden, besteht darin, zu geben und zu verzeihen den anderen.“

b) Ich antworte, der „Rat“ betreffe das zum Zwecke Nützliche. Die Barmherzigkeit aber ist im höchsten Grade zum Zwecke nützlich, nach 1. Tim. 4.: „Die Hingebung ist zu Allem nützlich.“ Also entspricht im besonderen der Gabe des Rates die Seligkeit der Barmherzigkeit; insoweit die Gabe des Rates dazu anleitet, nicht als ob sie die Barmherzigkeit selber übte.

c) I. In besonderer Weise leitet die Gabe des Rates zu Werken der Barmherzigkeit an. II. Mag es notwendig sein oder nicht, in Allem, was zum ewigen Leben Beziehung hat, leitet uns die Gabe des Rates; nicht jedes Werk der Barmherzigkeit aber ist zum Heile notwendig. III. Die „Frucht“ hat den Charakter des Letzten. Im Bereiche des Thätigseins aber ist das Letzte nicht im Gedanken, sondern im Wirken als dem Zwecke. Deshalb steht unter den Früchten keine, welche sich auf die praktisch thätige Erkenntnis richtete; sondern nur solche, welche auf die von der praktischen Kenntnis geleiteten Thätigkeiten sich richten; darunter befinden sich die Güte und das Wohlwollen, die der B Herzigkeit entsprechen.

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Summa theologiae

Articulus 4

IIª-IIae q. 52 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod quinta beatitudo, quae est de misericordia, non respondeat dono consilii. Omnes enim beatitudines sunt quidam actus virtutum, ut supra habitum est. Sed per consilium in omnibus virtutum actibus dirigimur. Ergo consilio non respondet magis quinta beatitudo quam alia.

IIª-IIae q. 52 a. 4 arg. 2

Praeterea, praecepta dantur de his quae sunt de necessitate salutis, consilium autem datur de his quae non sunt de necessitate salutis. Misericordia autem est de necessitate salutis, secundum illud Iac. II, iudicium sine misericordia ei qui non fecit misericordiam, paupertas autem non est de necessitate salutis, sed pertinet ad perfectionem vitae, ut patet Matth. XIX. Ergo dono consilii magis respondet beatitudo paupertatis quam beatitudo misericordiae.

IIª-IIae q. 52 a. 4 arg. 3

Praeterea, fructus consequuntur ad beatitudines, important enim delectationem quandam spiritualem quae consequitur perfectos actus virtutum. Sed inter fructus non ponitur aliquid respondens dono consilii, ut patet Gal. V. Ergo etiam beatitudo misericordiae non respondet dono consilii.

IIª-IIae q. 52 a. 4 s. c.

Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro de Serm. Dom. in monte, consilium convenit misericordibus, quia unicum remedium est de tantis malis erui, dimittere aliis et dare.

IIª-IIae q. 52 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod consilium proprie est de his quae sunt utilia ad finem. Unde ea quae maxime sunt utilia ad finem maxime debent correspondere dono consilii. Hoc autem est misericordia, secundum illud I ad Tim. IV, pietas ad omnia utilis est. Et ideo specialiter dono consilii respondet beatitudo misericordiae, non sicut elicienti, sed sicut dirigenti.

IIª-IIae q. 52 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod etsi consilium dirigat in omnibus actibus virtutum, specialiter tamen dirigit in operibus misericordiae, ratione iam dicta.

IIª-IIae q. 52 a. 4 ad 2

Ad secundum dicendum quod consilium, secundum quod est donum spiritus sancti, dirigit nos in omnibus quae ordinantur in finem vitae aeternae, sive sint de necessitate salutis sive non. Et tamen non omne opus misericordiae est de necessitate salutis.

IIª-IIae q. 52 a. 4 ad 3

Ad tertium dicendum quod fructus importat quoddam ultimum. In practicis autem non est ultimum in cognitione, sed in operatione, quae est finis. Et ideo inter fructus nihil ponitur quod pertineat ad cognitionem practicam, sed solum ea quae pertinent ad operationes, in quibus cognitio practica dirigit. Inter quae ponitur bonitas et benignitas, quae respondent misericordiae.

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