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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Gerechtigkeit schließt immer die Beziehung zu einem anderen in sich ein.

a) Dies wird bestritten. Denn: I. Röm. 3. heißt es: „Die Gerechtigkeit Gottes ist durch den Glauben Jesu Christi.“ Der Glaube aber schließt nicht ein die Beziehung zu einem anderen. II. Nach Augustin (de morib. Eccl. 15.) „gehört es zur Gerechtigkeit, daß wer Gott dient gut vorstehe dem Übrigen, was dem Menschen unterworfen ist.“ Nun ist dem Menschen unterworfen sein sinnliches Begehren, nach Gen. 4.: „Unter dir wird das Begehren danach,“ nach der Sünde nämlich, „sein; und du wirst darüber herrschen.“ Also gehört es zur Gerechtigkeit, dem eigenen Begehren zu gebieten; und so richtet sich die Gerechtigkeit auf die eigene Person. III. Die Gerechtigkeit Gottes ist ewig. Kein anderes Wesen aber ist ewig. Also gehört es nicht zum Wesen der Gerechtigkeit, die Beziehung zu einem anderen in sich einzuschließen. IV. Wie das Thätigsein, was sich auf den anderen richtet, so bedarf auch das Thätigsein, was sich auf die eigene Person richtet, der leitenden, respektive bessernden Richtschnur. In der Gerechtigkeit aber liegt diese Richtschnur vor, nach Prov. 11.: „Die Gerechtigkeit des schlichten Mannes lenkt seinen Weg.“ Also erstreckt sich die Gerechtigkeit auch auf die eigene Person. Auf der anderen Seite sagt Cicero (1. de offic.): „Der Wesenscharakter der Gerechtigkeit besteht darin, daß durch sie die gesellschaftliche Ordnung unter den Menschen und ihre Gemeinschaft aufrecht gehalten wird.“ Dies schließt aber die Beziehung zum anderen ein. Also.

b) Ich antworte, nichts sei gleich sich selber, sondern immer einem anderen; also wesentlich schließt die Gerechtigkeit, deren Natur Gleichmaß besagt, in sich ein die Beziehung zu einem anderen. Und weil die Gerechtigkeit die menschlichen Thätigkeiten leiten, respektive messen soll, so ist diese Gleichheit jene, welche von der Verschiedenheit der thätigseienden bedingt ist. Das Thätigsein aber gehört so recht eigentlich der Person oder dem Fürsichbestehenden an; denn nicht die Hand z. B. schlägt sondern der einzelne Mensch vermittelst der Hand, und nicht die Wärme wärmt sondern das Feuer durch die Wärme. Also besagt die Gerechtigkeit so recht eigentlich die Verschiedenheit der Personen oder der Fürsichbestehenden; und nur insoweit in dem einen Menschen mehrere Principien des Thätigseins sind, wie die Vernunft, die Abwehr-, die Begehrkraft, ist von einer Gerechtigkeit des Menschen gegenüber sich selbst, einer gewissen Analogie oder Ähnlichkeit zufolge, die Rede. Danach soll die Vernunft befehlen und die sinnlichen Kräfte gehorchen. (5 Ethic. ult.)

c) I. Die Gerechtigkeit, welche der Glaube herstellt, ist jene in der Rechtfertigung des Sünders, wodurch die Vermögen der Seele an sich zu einander in die gebührende Ordnung gebracht werden, daß sie der Vernunft Unterthan seien. Das ist die Gerechtigkeit im metaphorischen oder analogischen Sinne, II. Damit beantwortet. III. Die Gerechtigkeit Gottes ist dem Willen und dem Vorsatze nach ewig; und dies ist die Wurzel aller Gerechtigkeit, obgleich die Wirkung erst in der Zeit eintritt. IV. Die Thätigkeiten des Menschen rücksichtlich seiner selbst werden durch die anderen moralischen Tugenden hinreichend geregelt, welche den Leidenschaften Zügel anlegen. Die Thätigkeiten zu einem anderen hin bedürfen einer eigenen Regelung, nämlich durch die Gerechtigkeit.

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Summa theologiae

Articulus 2

IIª-IIae q. 58 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod iustitia non semper sit ad alterum. Dicit enim apostolus, ad Rom. III, quod iustitia Dei est per fidem Iesu Christi. Sed fides non dicitur per comparationem unius hominis ad alterum. Ergo neque iustitia.

IIª-IIae q. 58 a. 2 arg. 2

Praeterea, secundum Augustinum, in libro de moribus Eccles., ad iustitiam pertinet, ob hoc quod servit Deo, bene imperare ceteris, quae homini sunt subiecta. Sed appetitus sensitivus est homini subiectus, ut patet Gen. IV, ubi dicitur, subter te erit appetitus eius, scilicet peccati, et tu dominaberis illius. Ergo ad iustitiam pertinet dominari proprio appetitui. Et sic erit iustitia ad seipsum.

IIª-IIae q. 58 a. 2 arg. 3

Praeterea, iustitia Dei est aeterna. Sed nihil aliud fuit Deo coaeternum. Ergo de ratione iustitiae non est quod sit ad alterum.

IIª-IIae q. 58 a. 2 arg. 4

Praeterea, sicut operationes quae sunt ad alterum indigent rectificari, ita etiam operationes quae sunt ad seipsum. Sed per iustitiam rectificantur operationes, secundum illud Prov. XI, iustitia simplicis dirigit viam eius. Ergo iustitia non solum est circa ea quae sunt ad alterum, sed etiam circa ea quae sunt ad seipsum.

IIª-IIae q. 58 a. 2 s. c.

Sed contra est quod Tullius dicit, in I de Offic., quod iustitiae ea ratio est qua societas hominum inter ipsos, et vitae communitas continetur. Sed hoc importat respectum ad alterum. Ergo iustitia est solum circa ea quae sunt ad alterum.

IIª-IIae q. 58 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, cum nomen iustitiae aequalitatem importet, ex sua ratione iustitia habet quod sit ad alterum, nihil enim est sibi aequale, sed alteri. Et quia ad iustitiam pertinet actus humanos rectificare, ut dictum est, necesse est quod alietas ista quam requirit iustitia, sit diversorum agere potentium. Actiones autem sunt suppositorum et totorum, non autem, proprie loquendo, partium et formarum, seu potentiarum, non enim proprie dicitur quod manus percutiat, sed homo per manum; neque proprie dicitur quod calor calefaciat, sed ignis per calorem. Secundum tamen similitudinem quandam haec dicuntur. Iustitia ergo proprie dicta requirit diversitatem suppositorum, et ideo non est nisi unius hominis ad alium. Sed secundum similitudinem accipiuntur in uno et eodem homine diversa principia actionum quasi diversa agentia, sicut ratio et irascibilis et concupiscibilis. Et ideo metaphorice in uno et eodem homine dicitur esse iustitia, secundum quod ratio imperat irascibili et concupiscibili, et secundum quod hae obediunt rationi, et universaliter secundum quod unicuique parti hominis attribuitur quod ei convenit. Unde philosophus, in V Ethic., hanc iustitiam appellat secundum metaphoram dictam.

IIª-IIae q. 58 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod iustitia quae fit per fidem in nobis, est per quam iustificatur impius, quae quidem in ipsa debita ordinatione partium animae consistit, sicut supra dictum est, cum de iustificatione impii ageretur. Hoc autem pertinet ad iustitiam metaphorice dictam, quae potest inveniri etiam in aliquo solitariam vitam agente.

IIª-IIae q. 58 a. 2 ad 2

Et per hoc patet responsio ad secundum.

IIª-IIae q. 58 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod iustitia Dei est ab aeterno secundum voluntatem et propositum aeternum, et in hoc praecipue iustitia consistit. Quamvis secundum effectum non sit ab aeterno, quia nihil est Deo coaeternum.

IIª-IIae q. 58 a. 2 ad 4

Ad quartum dicendum quod actiones quae sunt hominis ad seipsum sufficienter rectificantur rectificatis passionibus per alias virtutes morales. Sed actiones quae sunt ad alterum indigent speciali rectificatione, non solum per comparationem ad agentem, sed etiam per comparationem ad eum ad quem sunt. Et ideo circa eas est specialis virtus, quae est iustitia.

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