Übersetzung
ausblenden
Summe der Theologie
Erster Artikel. Die Auferstehung Christi war notwendig.
a) Dies wird bestritten. Denn: I. Damascenus sagt (4. de orth. fide c. ult.): „Das Wiederauferstehen ist das zweite Aufstehen des sinnbegabten Wesens, das gefallen und verwest ist.“ Christus aber ist nicht gefallen durch die Sünde und sein Leib ist nicht verwest. II. Wer wiederaufgerichtet wird, gelangt zu etwas Höherem als er früher besessen. Der Leib Christi aber als auferstandener blieb wie vorher mit der Gottheit verbunden. III. Was mit Bezug auf die menschliche Natur Christi geschah, diente zu unserem Heile. Unser Heil ist aber genügend durch den Tod Christi gewirkt. Also war die Auferstehung überflüssig. Auf der anderen Seite heißt es Luk. ult.: „Es mußte Christus leiden und von den toten auferstehen.“
b) Ich antworte; die Auferstehung war notwendig wegen fünferlei: 1. Wegen der göttlichen Gerechtigkeit, der es zugehört „zu erhöhen diedemütigen“ (Luk. 1, 52.). Da also Christus sich aus Liebe und Gehorsam gedemütigt hat bis zum Tode am Kreuze, mußte Ihn Gott erhöhen durch die glorreiche Auferstehung. 2. Wegen der Bestärkung unseres Glaubens. Denn durch die Auferstehung Christi ist gestärkt worden unser Glaube an seine Gottheit, weil, nach 2. Kor. ult., „obgleich Er gekreuzigt worden auf Grund der Schwäche, Er auferstanden ist in der Kraft Gottes.“ Und deshalb heißt es 1. Kor. 15.: „Ist Christus nicht auferstanden, so ist leer und eitel unsere Predigt, leer und eitel auch euer Glaube.“ Deshalb sagt Augustin zu Ps. 29, 10.: „Wenn ich nicht (in der Person Christi) sogleich auferstehe und mein Körper verwest: werde ich niemandem predigen können, niemanden gewinnen.“ 3. Wegen der Vermehrung unserer Hoffnung. Denn da wir Christum auferstehen sehen, der unser Haupt ist, hoffen wir, daß auch wir auferstehen werden. Darum sagt der Apostel (1. Kor. 14.): „Wenn gepredigt wird, daß Christus von den toten auferstanden ist; wie können einige bei euch sagen, daß es keine Auferstehung der toten giebt.“ Und Job sagt (19, 23.): „Ich weiß (durch den Glauben), daß mein Erlöser lebt (nämlich Christus der Auferstandene) und deshalb werde ich am jüngsten Tage vom Staube wiederauferstehen; diese Hoffnung ist niedergelegt in mein Herz.“ 4. Wegen der Anleitung zu einem vollkommenen christlichen Leben, nach Röm. 6.: „Wie Christus auferstanden ist von den toten durch die Herrlichkeit des Vaters, so sollen auch wir in der Neuheit des Lebens wandeln“ … „Christus, der auferstanden ist, stirbt nicht mehr; so haltet auch ihr euch gestorben der Sünde und lebend für Gott.“ 5. Wegen der Vervollständigung unseres Heiles. Denn wie Christus durch die Geduld im Tode uns vom Tode befreit hat, so ist Er in der Auferstehung verherrlicht worden, damit Er uns mit Leben und mit Gütern anfülle, nach Röm. 4.: „Er ist dahingegeben worden wegen unserer Sünden; Er ist auferstanden wegen unserer Rechtfertigung.“
c) I. Christus fiel durch den Tod vom Leben ab, wenn auch nicht von der Gerechtigkeit durch die Sünde. In seiner Person sagt der Prophet (Mich. 7.): „Freue dich nicht, meine Feindin, daß ich gefallen bin; ich werde auferstehen.“ Und zudem war schon die Trennung des Leibes von der Seele wie eine gewisse Auflösung. II. Die Gottheit war nach dem Tode in der Person mit dem Fleische vereint; nicht aber, wie in der Natur die Seele mit dem Leibe verbunden ist. Daß also der Leib mit der Seele wiederverbunden worden ist, das ist etwas Höheres in Anbetracht der Natur des Menschen; wenn auch nicht in Anbetracht der Person. III. Das Leiden Christi hat im eigentlichen Sinne unser Heil gewirkt, indem es nämlich die Übel entfernte; die Auferstehung aber als Anfang und Beispiel des Guten.
Edition
ausblenden
Summa theologiae
Articulus 1
IIIª q. 53 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod non fuerit necessarium Christum resurgere. Dicit enim Damascenus, in IV libro, resurrectio est secunda eius quod dissolutum est et cecidit animalis surrectio. Sed Christus non cecidit per peccatum, nec corpus eius est dissolutum, ut ex supra dictis patet. Non ergo proprie convenit sibi resurgere.
IIIª q. 53 a. 1 arg. 2
Praeterea, quicumque resurgit, ad aliquid altius promovetur, quia surgere est sursum moveri. Sed corpus Christi remansit post mortem divinitati unitum, et ita non potuit in aliquid altius promoveri. Ergo non competebat sibi resurgere.
IIIª q. 53 a. 1 arg. 3
Praeterea, ea quae circa humanitatem Christi sunt acta, ad nostram salutem ordinantur. Sed sufficiebat ad salutem nostram passio Christi, per quam sumus liberati a culpa et poena, ut ex supra dictis patet. Non ergo fuit necessarium quod Christus a mortuis resurgeret.
IIIª q. 53 a. 1 s. c.
Sed contra est quod dicitur Luc. ult., oportebat Christum pati et resurgere a mortuis.
IIIª q. 53 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod necessarium fuit Christum resurgere, propter quinque. Primo quidem, ad commendationem divinae iustitiae, ad quam pertinet exaltare illos qui se propter Deum humiliant, secundum illud Luc. I, deposuit potentes de sede, et exaltavit humiles. Quia igitur Christus, propter caritatem et obedientiam Dei, se humiliavit usque ad mortem crucis, oportebat quod exaltaretur a Deo usque ad gloriosam resurrectionem. Unde ex eius persona dicitur in Psalmo, tu cognovisti, idest approbasti, sessionem meam, idest humilitatem et passionem, et resurrectionem meam, idest glorificationem in resurrectione, sicut Glossa exponit. Secundo, ad fidei nostrae instructionem. Quia per eius resurrectionem confirmata est fides nostra circa divinitatem Christi, quia, ut dicitur II Cor. ult., etsi crucifixus est ex infirmitate nostra, sed vivit ex virtute Dei. Et ideo I Cor. XV dicitur, si Christus non resurrexit, inanis est praedicatio nostra, inanis est et fides nostra. Et in Psalmo, quae utilitas erit in sanguine meo, idest in effusione sanguinis mei, dum descendo, quasi per quosdam gradus malorum, in corruptionem? Quasi dicat, nulla. Si enim statim non resurgo, corruptumque fuerit corpus meum, nemini annuntiabo, nullum lucrabor ut Glossa exponit. Tertio, ad sublevationem nostrae spei. Quia, dum videmus Christum resurgere, qui est caput nostrum, speramus et nos resurrecturos. Unde dicitur I Cor. XV, si Christus praedicatur quod resurrexit a mortuis, quomodo quidam dicunt in vobis quoniam resurrectio mortuorum non est? Et Iob XIX dicitur, scio, scilicet per certitudinem fidei, quod redemptor meus, idest Christus, vivit, a mortuis resurgens, et ideo in novissimo die de terra surrecturus sum, reposita est haec spes mea in sinu meo. Quarto, ad informationem vitae fidelium, secundum illud Rom. VI, quomodo Christus resurrexit a mortuis per gloriam patris, ita et nos in novitate vitae ambulemus. Et infra, Christus resurgens ex mortuis iam non moritur, ita et vos existimate mortuos esse peccato, viventes autem Deo. Quinto, ad complementum nostrae salutis. Quia sicut propter hoc mala sustinuit moriendo ut nos liberaret a malis, ita glorificatus est resurgendo ut nos promoveret ad bona, secundum illud Rom. IV, traditus est propter delicta nostra, et resurrexit propter iustificationem nostram.
IIIª q. 53 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod, licet Christus non ceciderit per peccatum, cecidit tamen per mortem, quia sicut peccatum est casus a iustitia, ita mors est casus a vita. Unde ex persona Christi potest intelligi quod dicitur Mich. VII, ne laeteris, inimica mea, super me, quia cecidi, consurgam. Similiter etiam, licet corpus Christi non fuerit dissolutum per incinerationem, ipsa tamen separatio animae a corpore dissolutio quaedam fuit.
IIIª q. 53 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod divinitas erat carni Christi post mortem unita unione personali, non autem unione naturae, sicut anima unitur corpori ut forma ad constituendam humanam naturam. Et ideo per hoc quod corpus eius unitum est animae, promotum est in altiorem statum naturae, non autem in altiorem statum personae.
IIIª q. 53 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod passio Christi operata est nostram salutem, proprie loquendo, quantum ad remotionem malorum, resurrectio autem quantum ad inchoationem et exemplar bonorum.