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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Beschaffenheit des Zeichens einer heiligen Sache, damit dieses Zeichen ein Sakrament sei.

a) Nicht jedes Zeichen einer heiligen Sache ist ein Sakrament. Denn: I. Alle sichtbaren Dinge sind Zeichen heiliger unsichtbarer Dinge, nach Röm. 1.: „Das Unsichtbare Gottes wird durch das, was gemacht worden, verstanden.“ Nicht alle sichtbaren Dinge aber sind Sakramente. II. Alles im Alten Bunde war Figur Christi, „des Heiligen der heiligen,“ nach 1. Kor. 10.: „Alles, was ihnen begegnete, war Figur; ein Schatten des Körpers Christi“ (Kol. 2, 17.). Nicht aber alle Thaten der Patriarchen und alle Ceremonien waren Sakramente. III. Auch im Neuen Testamente bestehen viele Zeichen von Heiligem, die nicht Sakramente genannt werden, wie das Besprengen mit Weihwasser, die Konsekration des Altars u. dgl. Also nicht alle solche heilige Zeichen sind Sakramente. Auf der anderen Seite definieren viele: „Das Sakrament ist das Zeichen einer heiligen Sache“ (vgl. oben Augustin). Also ist jedes Zeichen einer heiligen Sache ein Sakrament.

b) Ich antworte: Zeichen werden so recht eigentlich den Menschen gegeben, damit sie von Bekanntem zur Kenntnis des Unbekannten gelangen. Eigentlich also wird „Sakrament“ Jenes genannt, was das Zeichen einer heiligen Sache ist, die sich auf die Menschen bezieht. Und sonach sprechen wir jetzt von Sakramenten, als von Zeichen einer heiligen Sache, insoweit ein solches Zeichen die Menschen heiligt.

c) I. Die sichtbaren Kreaturen bezeichnen etwas in sich Heiliges, wie die göttliche Weisheit und Güte; nicht aber insoweit wir dadurch geheiligt werden. Sonach sind sie, wie wir jetzt davon sprechen, keine Sakramente. II. Manches im Alten Bunde bezeichnete die Heiligkeit Christi, insoweit Er in Sich heilig ist; Manches, insoweit wir dadurch geheiligt werden; wie das Opfern des Osterlammes bedeutete das Opfer Christi, wodurch wir geheiligt worden. Derartiges Heilige war ein Sakrament. III. Jene heiligen Zeichen drücken nur eine gewisse Vorbereitung für die Heiligkeit aus; während die eigentlichen Sakramente die Vollendung der menschlichen Heiligkeit bezeichnen und danach, also vom Zwecke und der Vollendung im Heiligen her, benannt werden.

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Summa theologiae

Articulus 2

IIIª q. 60 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod non omne signum rei sacrae sit sacramentum. Omnes enim creaturae sensibiles sunt signa rerum sacrarum, secundum illud Rom. I, invisibilia Dei per ea quae facta sunt intellecta conspiciuntur. Nec tamen omnes res sensibiles possunt dici sacramenta. Non ergo omne signum rei sacrae est sacramentum.

IIIª q. 60 a. 2 arg. 2

Praeterea, omnia quae in veteri lege fiebant, Christum figurabant, qui est sanctus sanctorum, secundum illud I Cor. X, omnia in figura contingebant illis, et Coloss. II, quae sunt umbra futurorum, corpus autem Christi. Nec tamen omnia gesta patrum veteris testamenti, vel etiam omnes caeremoniae legis, sunt sacramenta, sed quaedam specialiter, sicut in secunda parte habitum est. Ergo videtur quod non omne signum sacrae rei sit sacramentum.

IIIª q. 60 a. 2 arg. 3

Praeterea, etiam in novo testamento multa geruntur in signum alicuius rei sacrae, quae tamen non dicuntur sacramenta, sicut aspersio aquae benedictae, consecratio altaris, et consimilia. Non ergo omne signum rei sacrae est sacramentum.

IIIª q. 60 a. 2 s. c.

Sed contra est quod definitio convertitur cum definito. Sed quidam definiunt sacramentum per hoc quod est sacrae rei signum, et hoc etiam videtur ex auctoritate Augustini supra inducta. Ergo videtur quod omne signum rei sacrae sit sacramentum.

IIIª q. 60 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod signa dantur hominibus, quorum est per nota ad ignota pervenire. Et ideo proprie dicitur sacramentum quod est signum alicuius rei sacrae ad homines pertinentis, ut scilicet proprie dicatur sacramentum, secundum quod nunc de sacramentis loquimur, quod est signum rei sacrae inquantum est sanctificans homines.

IIIª q. 60 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod creaturae sensibiles significant aliquid sacrum, scilicet sapientiam et bonitatem divinam, inquantum sunt in seipsis sacra, non autem inquantum nos per ea sanctificamur. Et ideo non possunt dici sacramenta secundum quod nunc loquimur de sacramentis.

IIIª q. 60 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod quaedam ad vetus testamentum pertinentia significabant sanctitatem Christi secundum quod in se sanctus est. Quaedam vero significabant sanctitatem eius inquantum per eam nos sanctificamur, sicut immolatio agni paschalis significabat immolationem Christi, qua sanctificati sumus. Et talia dicuntur proprie veteris legis sacramenta.

IIIª q. 60 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod res denominantur a fine et complemento. Dispositio autem non est finis, sed perfectio. Et ideo ea quae significant dispositionem ad sanctitatem, non dicuntur sacramenta, de quibus procedit obiectio; sed solum ea quae significant perfectionem sanctitatis humanae.

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