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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Die Katechese muß der Taufe vorangehen.

a) Dies scheint nicht. Denn: I. Die Taufe erzeugt wieder zu neuem Leben. Früher aber lebt man als daß man belehrt wird. II. Auch Kinder werden ja getauft, die einer Belehrung gar nicht zugänglich sind. III. In der Katechese lernt der Mensch seinen Glauben bekennen. Die Kinder aber können den Glauben nicht bekennen weder durch sich selber noch durch andere. Denn einerseits kann keiner den anderen ohne weiteres zu etwas verpflichten und andererseits weiß man nicht, ob das betreffende Kind, nachdem es zum Gebrauche der Vernunft gelangt ist, dem Glauben wird zustimmen wollen. Also ist eine katechetische Belehrung vor der Taufe nicht notwendig. Auf der anderen Seite sagt Rhabanus (I. de inst. cler. 25.): „Vor der Taufe muß der betreffende im Katechismus unterrichtet werden, damit er die Elemente der Glaubenswahrheit lerne.“

b) Ich antworte; die Taufe sei ein gewisses Bekenntnis des Glaubens. Um aber den Glauben zu bekennen, muß man zuerst darin unterrichtet werden, nach Röm. 10.: „Wie sollen sie glauben dem, von dem sie nichts gehört haben? Und wie sollen sie hören, ohne daß ihnen jemand predigt?“ Deshalb schickt auch der Heiland, ehe er den Auftrag giebt zu taufen, voraus: „Gehet, lehret alle Völker etc.“

c) I. Das Leben der Gnade hat zur Voraussetzung das natürliche Leben, innerhalb dessen der Mensch fähig ist, belehrt zu werden. II. Wie die Kirche als Mutter den kleinen anbequemt (Kap. 69, Art. 6 ad III.) die Füße der anderen daß sie kommen; die Herzen der anderen daß sie glauben; so auch die Ohren der anderen daß sie hören und die Vernunft der anderen, damit sie die Kinder unterrichten. Also sind sie unter demselben Gesichtspunkte dem Unterrichte zugänglich wie der Taufe. III. Wer da für das Kind antwortet: „Ich glaube,“ der verpflichtet nicht sich anstatt des Kindes, daß das Kind glauben wird, wenn es zu den Unterscheidungsjahren gelangt sein wird; sonst würde er sagen: „Ich werde glauben.“ Vielmehr bekennt er in der Person des Kindes, dem der Glaube mitgeteilt wird, den Glauben der Kirche, deren Sakrament das Kind empfängt. Nicht aber ist es unzulässig, daß jemand durch einen anderen verpflichtet wird zu dem, was für das Heil notwendig ist; da jeder kraft seiner Natur verpflichtet ist, nach seinem eigenen Wohle zu streben. IV. Der Pate verpflichtet für seine Person sich nur, er werde für die Zukunft sich Mühe geben, daß das Kind am Glauben festhalte. Für erwachsene freilich würde dies nicht genügen.

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Summa theologiae

Articulus 1

IIIª q. 71 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod catechismus non debeat praecedere Baptismum. Per Baptismum enim regenerantur homines ad vitam spiritualem. Sed prius accipit homo vitam quam doctrinam. Non ergo prius debet homo catechizari, idest doceri, quam baptizari.

IIIª q. 71 a. 1 arg. 2

Praeterea, Baptismus exhibetur non solum adultis, sed etiam pueris, qui non sunt doctrinae perceptibiles, eo quod non habent usum rationis. Ergo ridiculum est eos catechizari.

IIIª q. 71 a. 1 arg. 3

Praeterea, in catechismo confitetur catechizatus suam fidem. Confiteri autem fidem suam non potest puer, neque per seipsum, neque etiam aliquis alius pro eo, tum quia nullus potest alium ad aliquid obligare; tum quia non potest aliquis scire utrum puer, cum ad legitimam aetatem pervenerit, assentiat fidei. Non ergo debet catechismus praecedere Baptismum.

IIIª q. 71 a. 1 s. c.

Sed contra est quod Rabanus, de institutione clericorum, dicit, ante Baptismum, catechizandi debet hominem praevenire officium, ut fidei primum catechumenus accipiat rudimentum.

IIIª q. 71 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, Baptismus est fidei sacramentum, cum sit quaedam professio fidei Christianae. Ad hoc autem quod aliquis fidem accipiat, requiritur quod de fide instruatur, secundum illud Rom. X, quomodo credent quem non audierunt? Quomodo autem audient sine praedicante? Et ideo ante Baptismum convenienter praecedit catechismus. Unde et dominus, praeceptum baptizandi discipulis tradens, praemittit doctrinam Baptismo, dicens, euntes, docete omnes gentes, baptizantes eos, et cetera.

IIIª q. 71 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod vita gratiae, in qua regeneratur aliquis, praesupponit vitam naturae rationalis, in qua potest homo particeps esse doctrinae.

IIIª q. 71 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod, sicut mater Ecclesia, ut supra dictum est, accommodat pueris baptizandis aliorum pedes ut veniant, et aliorum cor ut credant, ita etiam accommodat eis aliorum aures ut audiant, et intellectum ut per alios instruantur. Et ideo eadem ratione sunt catechizandi qua sunt baptizandi.

IIIª q. 71 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod ille qui pro puero baptizato respondet, credo, non praedicit puerum crediturum cum ad legitimos annos pervenerit, alioquin diceret, credet, sed profitetur fidem Ecclesiae in persona pueri, cui communicatur, cuius sacramentum ei attribuitur, et ad quam obligatur per alium. Non est enim inconveniens quod aliquis obligetur per alium in his quae sunt de necessitate salutis. Similiter etiam patrinus pro puero respondens promittit se operam daturum ad hoc quod puer credat. Quod tamen non sufficeret in adultis usum rationis habentibus.

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