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Werke Thomas von Aquin (1225-1274) Summa Theologiae

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Summe der Theologie

Erster Artikel. Die Vollendung der göttlichm Werke wird mit Recht dem siebenten Tage zugeschrieben.

a) Dem widerspricht: I. Alles, was hier in der Welt geschieht, gehört zu den Werken Gottes. Die Vollendung der Welt aber wird an ihrem Ende sein. Zudem wird auch die Zeit der Menschwerdung Christi „die Fülle der Zeiten“ genannt; und ebenso sagt der Herr am Kreuze: „Es ist vollbracht.“ Mit Unrecht also heißt es vom siebenten Tage, daß in ihm die Werke Gottes vollendet wurden. II. Wer sein Werk vollendet, thut etwas. Gott aber ruhte am siebenten Tage. III. Nach dem siebenten Tage ist noch vieles gemacht worden, wie die Hervorbringung so vieler Einzeldinge, oder auch neuer Gattungen, zudem in den Tieren, die aus Fäulnis entstehen oder auch die Schaffung neuer menschlicher Seelen. Neu war zudem das Werk der Menschwerdung, weshalb Jeremias (31, 22.) sagt: „Neues wird Gott thun auf Erden. “Neu sind so viele Wunderwerke, von welchen Ekkli. (33, 6.) spricht: „Erneuere die Zeichen; mache anderes Wunderbare.“ Neu wird alles werden nach der Auferstehung des Fleisches: „Siehe, neu will ich machen alles;“ heißt es Apok. 21, 5. Also war am siebenten Tage nicht die Vollendung der Werke Gottes anzusetzen. Auf der anderen Seite sagt Gen. 2, 2.: „Vollendet hat Gott sein Werk am siebenten Tage.“

b) Ich antworte, in doppelter Weise könne man von einer Vollendung sprechen. Einmal wird das Ding gemäß seiner Substanz und in seinen Teilen vollendet, so daß es nun thätig sein kann. Dann ist eine andere Vollendung die Erreichung des Zweckes; wie dies z. B. die Thätigkeit ist, wonach der Zweck des Zitherspielers darin besteht, Zither zu spielen; oder es ist etwas, wozu man durch die Thätigkeit gelangt, wie der Zweck des Baumeisters das Haus ist, das er macht. Die erste Vollendung nun ist die Ursache der anderen; wie die Wesensform das Princip des Thätigseins ist. Die zweite Vollendung aber ist die Herrlichkeit der Heiligen und die letzte Verherrlichung der Welt. Die erste Vollendung vollzog sich am siebenten Tage; es ist die Vollständigkeit in den Teilen der Schöpfung.

c) I. Die erste Vollendung ist die Ursache der zweiten. Zur Seligkeit aber ist die Natur und Gnade erforderlich. Die Natur ward nun vollständig am siebenten Tage. Die Gnade ward vollendet durch die Menschwerdung, wie Joh. 1., sagt: „Die Wahrheit und die Gnade ist durch Christum gemacht.“ So also ist am siebenten Tage die Vollendung der Natur; in der Menschwerdung des Herrn die Vollendung der Gnade; am Ende der Welt die Vollendung der Herrlichkeit. II. Am siebenten Tage hat Gott nichts Neues geschaffen, sondern das Geschaffene als sein Gesamtwerk in Thätigkeit gesetzt und somit die zweite Vollendung nach dem Zwecke hin begonnen. Oder es kann gesagt werden; daraus selber, daß Gott keine neuen Kreaturen gründete, ging hervor, daß die Welt vollständig in ihrer Natur vollendet sei; wie die Ruhe zeigt, daß die entsprechende Bewegung zu Ende ist. III. Nichts nachher ist ganz und gar neu geworden; immer ist davon etwas vorhergegangen im Sechstagewerk. Manches bestand vorher bloß demStoffe nach, wie die Rippe, aus welcher Gott die Eva formte. Manche Dinge sind im Sechstagewerk enthalten nicht nur dem Stoffe, sondern auch der Ursache nach, wie die Einzeldinge z. B., die jetzt erzeugt werden, von jener Samenkraft als der Ursache ausgehen, die damals den ersten Dingen gegeben ward. Auch neue Gattungen, wenn es deren giebt, bestandenvorher in einigen wirksamen Kräften, wie die der Sterne und der Elemente es sind; oder es entstehen neue Gattungen von Tieren und Pflanzen aus der Vermischung zweier, die bereits vorhanden waren, wie aus dem Esel und der Stute der Maulesel. Manch andere Dinge wieder gingen vorher und sind im Sechstagewerk enthalten gemäß der Ähnlichkeit, wie z. B. die menschlichen Seelen und wie die Menschwerdung selber; denn so heißt es Philipp. 2, 7.: „Der Sohn Gottes ist ähnlich geworden den Menschen.“ Die körperliche Herrlichkeit ging vorher in den Himmelskörpern, zumal im Feuerhimmel; die geistliche Herrlichkeit in den Engeln; und so sagt mit Recht Ekkle. 1.: „Nichts Neues unter der Sonne, bereits ist es vorangegangen in den Zeiten vor uns.“

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Summa theologiae

Articulus 1

Iª q. 73 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod completio divinorum operum non debeat septimo diei adscribi. Omnia enim quae in hoc saeculo aguntur, ad divina opera pertinent. Sed consummatio saeculi erit in fine mundi, ut habetur Matth. XIII. Tempus etiam incarnationis Christi est cuiusdam completionis tempus, unde dicitur tempus plenitudinis, Gal. IV. Et ipse Christus moriens dixit, consummatum est, ut dicitur Ioan. XIX. Non ergo completio divinorum operum competit diei septimo.

Iª q. 73 a. 1 arg. 2

Praeterea, quicumque complet opus suum, aliquid facit. Sed Deus non legitur septimo die aliquid fecisse, quinimmo ab omni opere quievisse. Ergo completio operum non competit septimo diei.

Iª q. 73 a. 1 arg. 3

Praeterea, non dicitur aliquid esse completum, cui multa superadduntur, nisi forte sint illa superflua, quia perfectum dicitur cui nihil deest eorum quae debet habere. Sed post septimum diem multa sunt facta, et productio multorum individuorum; et etiam quarumdam novarum specierum, quae frequenter apparent, praecipue in animalibus ex putrefactione generatis. Quotidie etiam Deus novas animas creat. Novum etiam fuit incarnationis opus, de quo dicitur Ierem. XXXI, novum faciet dominus super terram. Nova etiam sunt miraculosa opera, de quibus dicitur Eccli. XXXVI, innova signa, et immuta mirabilia. Innovabuntur etiam omnia in glorificatione sanctorum, secundum illud Apoc. XXI, et dixit qui sedebat in throno, ecce nova facio omnia. Completio ergo divinorum operum non debet attribui septimo diei.

Iª q. 73 a. 1 s. c.

Sed contra est quod dicitur Gen. II, complevit Deus die septimo opus suum quod fecerat.

Iª q. 73 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod duplex est rei perfectio, prima, et secunda. Prima quidem perfectio est, secundum quod res in sua substantia est perfecta. Quae quidem perfectio est forma totius, quae ex integritate partium consurgit. Perfectio autem secunda est finis. Finis autem vel est operatio, sicut finis citharistae est citharizare, vel est aliquid ad quod per operationem pervenitur, sicut finis aedificatoris est domus, quam aedificando facit. Prima autem perfectio est causa secundae, quia forma est principium operationis. Ultima autem perfectio, quae est finis totius universi, est perfecta beatitudo sanctorum; quae erit in ultima consummatione saeculi. Prima autem perfectio, quae est in integritate universi, fuit in prima rerum institutione. Et haec deputatur septimo diei.

Iª q. 73 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod, sicut dictum est, perfectio prima est causa secundae. Ad beatitudinem autem consequendam duo requiruntur, natura et gratia. Ipsa ergo beatitudinis perfectio erit in fine mundi, ut dictum est. Sed ista consummatio praecessit causaliter, quantum ad naturam quidem, in prima rerum institutione, quantum ad gratiam vero, in incarnatione Christi, quia gratia et veritas per Iesum Christum facta est, ut dicitur Ioan. I. Sic igitur in septima die fuit consummatio naturae; in incarnatione Christi, consummatio gratiae; in fine mundi, consummatio gloriae.

Iª q. 73 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod septima die Deus aliquid operatus est, non novam creaturam condendo, sed creaturam administrando, et ad propriam operationem eam movendo, quod iam aliqualiter pertinet ad inchoationem quandam secundae perfectionis. Et ideo consummatio operum, secundum nostram translationem, attribuitur diei septimae. Sed secundum aliam translationem, attribuitur diei sextae. Et utrumque potest stare. Quia consummatio quae est secundum integritatem partium universi, competit sextae diei, consummatio quae est secundum operationem partium, competit septimae. Vel potest dici quod in motu continuo, quandiu aliquid potest moveri ulterius, non dicitur motus perfectus ante quietem, quies enim demonstrat motum consummatum. Deus autem poterat plures creaturas facere, praeter illas quas fecerat sex diebus. Unde hoc ipso quod cessavit novas creaturas condere in septima die, dicitur opus suum consummasse.

Iª q. 73 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod nihil postmodum a Deo factum est totaliter novum, quin aliqualiter in operibus sex dierum praecesserit. Quaedam enim praeextiterunt materialiter, sicut quod Deus de costa Adae formavit mulierem. Quaedam vero praeextiterunt in operibus sex dierum, non solum materialiter, sed etiam causaliter, sicut individua quae nunc generantur, praecesserunt in primis individuis suarum specierum. Species etiam novae, si quae apparent, praeextiterunt in quibusdam activis virtutibus, sicut et animalia ex putrefactione generata producuntur ex virtutibus stellarum et elementorum quas a principio acceperunt, etiam si novae species talium animalium producantur. Animalia etiam quaedam secundum novam speciem aliquando oriuntur ex commixtione animalium diversorum secundum speciem, sicut cum ex asino et equa generatur mulus, et haec etiam praecesserunt causaliter in operibus sex dierum. Quaedam vero praecesserunt secundum similitudinem; sicut animae quae nunc creantur. Et similiter incarnationis opus, quia, ut dicitur Philipp. II, filius Dei est in similitudinem hominum factus. Gloria etiam spiritualis secundum similitudinem praecessit in Angelis, corporalis vero in caelo, praecipue Empyreo. Unde dicitur Eccle. I, nihil sub sole novum; iam enim praecessit in saeculis quae fuerunt ante nos.

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