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Works Tertullian (160-220) De resurrectione carnis

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On the Resurrection of the Flesh

Chapter LXII.--Our Destined Likeness to the Angels in the Glorious Life of the Resurrection.

To this discussion, however, our Lord's declaration puts an effectual end: "They shall be," says He, "equal unto the angels." 1 As by not marrying, because of not dying, so, of course, by not having to yield to any like necessity of our bodily state; even as the angels, too, sometimes. were "equal unto" men, by eating and drinking, and submitting their feet to the washing of the bath--having clothed themselves in human guise, without the loss of their own intrinsic nature. If therefore angels, when they became as men, submitted in their own unaltered substance of spirit to be treated as if they were flesh, why shall not men in like manner, when they become "equal unto the angels," undergo in their unchanged substance of flesh the treatment of spiritual beings, no more exposed to the usual solicitations of the flesh in their angelic garb, than were the angels once to those of the spirit when encompassed in human form? We shall not therefore cease to continue in the flesh, because we cease to be importuned by the usual wants of the flesh; just as the angels ceased not therefore to remain in their spiritual substance, because of the suspension of their spiritual incidents. Lastly, Christ said not, "They shall be angels," in order not to repeal their existence as men; but He said, "They shall be equal unto the angels," 2 that He might preserve their humanity unimpaired. When He ascribed an angelic likeness to the flesh, 3 He took not from it its proper substance.


  1. Luke xx. 36; Matt. xxii. 30. ↩

  2. isangeloi. ↩

  3. Cui. ↩

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Über die Auferstehung des Fleisches. (BKV)

62. Cap. Abschluss dieses Punktes.

Dem Streite darüber macht der Ausspruch des Herrn ein Ende: „Sie werden sein wie die Engel“.1 Wenn dies geschieht, indem sie nicht heiraten und weil sie nicht sterben, dann sicher auch dadurch, dass sie keinem der entsprechenden Bedürfnisse des körperlichen Daseins unterliegen. Denn auch die Engel sind einstmals wie die Menschen geworden, assen, tranken und liessen sich die Füsse waschen;2 sie hatten nämlich die äussere Erscheinung von Menschen angenommen, ohne dass ihr eigenes Wesen innen Schaden gelitten hätte. Wenn also die Engel, wie Menschen geworden, zu ihrer frühern geistigen Substanz auch ein leibliches Verhalten annahmen, warum sollten nicht die Menschen, wenn sie wie Engel geworden sind, in derselben Substanz des Fleisches eine geistige Disposition S. 506 eingehen können, indem sie unter dem engelartigen Gewande von den Gepflogenheiten des Leibes nicht mehr abhängig sind, als damals die Engel unter dem menschlichen Gewande von denen des Geistes? Wenn sie nicht mehr bei den Gewohnheiten des Fleisches verblieben sind, so sind sie darum doch keine Wesen, welche nicht mehr im Fleische verbleiben; denn auch die Engel sind immer noch Geisteswesen geblieben, trotzdem sie nicht bei den Gepflogenheiten des Geistes verblieben. Endlich hat er nicht gesagt: „Sie werden Engel sein“ und damit ihr Menschsein geleugnet, sondern: „Sie werden wie die Engel sein“ und sie dadurch in ihrem Menschsein belassen. Er hat die Substanz keineswegs aufgehoben, als er ihr eine Ähnlichkeit beilegte.


  1. Matth. 22, 30. ↩

  2. Nach den Erzählungen im Buche Tobias. ↩

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