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Theophilus to Autolycus
Chapter VII.--Fabulous Heathen Genealogies.
Why need I recount the Greek fables,--of Pluto, king of darkness, of Neptune descending beneath the sea, and embracing Melanippe and begetting a cannibal son,--or the many tales your writers have woven into their tragedies concerning the sons of Jupiter, and whose pedigree they register because they were born men, and not gods? And the comic poet Aristophanes, in the play called "The Birds," having taken upon him to handle the subject of the Creation, said that in the beginning the world was produced from an egg, saying: 1 --
"A windy egg was laid by black-winged night At first."
But Satyrus, also giving a history of the Alexandrine families, beginning from Philopator, who was also named Ptolemy, gives out that Bacchus was his progenitor; wherefore also Ptolemy was the founder of this 2 family. Satyrus then speaks thus: That Dejanira was born of Bacchus and Althea, the daughter of Thestius; and from her and Hercules the son of Jupiter there sprang, as I suppose, Hyllus; and from him Cleodemus, and from him Aristomachus, and from him Temenus, and from him Ceisus, and from him Maron, and from him Thestrus, and from him Acous, and from him Aristomidas, and from him Caranus, and from him Coenus, and from him Tyrimmas, and from him Perdiccas, and from him Philip, and from him Aeropus, and from him Alcetas, and from him Amyntas, and from him Bocrus, and from him Meleager, and from him Arsinoë and from her and Lagus Ptolemy Soter, and from him and Arsinoe Ptolemy Euergetes, and from him and Berenicae, daughter of Maga, king of Cyrene, Ptolemy Philopator. Thus, then, stands the relationship of the Alexandrine kings to Bacchus. And therefore in the Dionysian tribe there are distinct families: the Althean from Althea, who was the wife of Dionysus and daughter of Thestius; the family of Dejanira also, from her who was the daughter of Dionysus and Althea, and wife of Hercules;--whence, too, the families have their names: the family of Ariadne, from Ariadne, daughter of Minos and wife of Dionysus, a dutiful daughter, who had intercourse with Dionysus in another form; the Thestian, from Thestius, the father of Althea; the Thoantian, from Thoas, son of Dionysus; the Staphylian, from Staphylus, son of Dionysus; the Euaenian, from Eunous, son of Dionysus; the Maronian, from Maron, son of Ariadne and Dionysus;--for all these are sons of Dionysus. And, indeed, many other names were thus originated, and exist to this day; as the Heraclidae from Hercules, and the Apollonidae from Apollo, and the Poseidonii from Poseidon, and from Zeus the Dii and Diogenae.
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An Autolykus (BKV)
7. Die griechischen Mythographen.
S. 33 Was soll ich über die Mythologie der Griechen und die eitle gelehrte Grübelei in derselben sagen, wie nämlich Pluto über die dunkle Unterwelt herrscht, Poseidon unter dem Meere wohnt, dann durch Umarmung der Menalippe einen Menschen fressenden Sohn erzeugte, oder was alles die Schriftsteller über die Kinder des Zeus zusammengeschrieben haben? Und sie selbst sind es, die ihre Geburt berichten, weil diese eben Menschen und nicht Götter waren. Aristophanes, der Lustspieldichter, versucht ebenfalls in seinem „Die Vögel“ betitelten Stück eine Erklärung der Entstehung der Welt und sagt dort, daß die ganze Welt anfangs in einem Ei sei beschlossen gewesen. Er sagt nämlich:
„Uranfangs legte die Nacht mit dem pechschwarzen Gefieder ein Windei.“
Auch Satyrus in seiner Aufzählung der Stämme der Bewohner von Alexandria gibt, indem er mit Philopator, der auch den Beinamen Ptolemäus hatte, anfängt, den Dionysus als Urheber dieses Stammes an. Deswegen bildete Ptolemäus den ersten Stamm. Satyrus also sagt: Von Dionysus und der Äthea, der Tochter des Thestius, stammt Deianira; von ihr und Herakles, dem Sohne des Zeus, Hyllus; von diesem Kleodemus, von diesem Aristomachus, von diesem Temenus, von diesem Keisus, von diesem Maron, von diesem Thestius, von diesem Akous, von diesem Aristomidas, von diesem Karanus, von diesem Koinus, von diesem Tyrimmas, von diesem Perdikkas, von diesem Philippus, von diesem Aeropus, von diesem Alketas, von diesem Amyntas, von diesem Bokrus, von diesem Meleager, von diesem Arsinoe; von ihr und Lagus Ptolemäus, der auch Soter heißt; von ihm und Berenike Ptolemäus Philadelphus, von ihm und Arsinoe Ptolemäus Euergetes; von diesem und Berenike, der Tochter des Magas, Königs von Cyrene, Ptolemäus Philopator. So wickelt sich die Verwandtschaft der Könige in Alexandrien mit Dionysus ab. Es gibt daher im Dionysischen Stamme auch wieder gesonderte Familien: so die Altheische von Althea, der S. 34 Tochter des Thestius und Gemahlin des Dionysus; die Deianirische von der Tochter des Dionysus und der Althea und Gemahlin des Herakles; von diesem haben die Familien bei ihnen auch ihre Namen, nämlich: die Ariadnische von Ariadne, der Tochter des Minos und Gemahlin des Dionysus, einer gegen ihren Vater liebevollen Tochter1, die mit Dionysus unter der Gestalt eines Schiffsherrn Umgang pflog; die Thestische von Thestius, dem Vater der Althea; die Thoantische von Thoas, dem Sohne des Dionysus; die Staphylische von Staphylus, dem Sohne des Dionysus; die Euanische von Eunous, dem Sohne des Dionysus; die Maronische von Maron, dem Sohne der Ariadne und des Dionysus. Diese alle nämlich sind Söhne des Dionysus. Doch noch viele andere Namen hat es gegeben und gibt es jetzt noch, so die Herakliden von Herakles, die Apolloniden und Apollonier von Apollon, die Poseidonier von Poseidon; die Dioer und Diogenen von Zeus.
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Weil sie ihn verriet. ↩