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Works Irenaeus of Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

3.

If, however, [the things referred to were done] not against His will, but with His concurrence and knowledge, as some [of these men] think, the angels, or the Former of the world [whoever that may have been], will no longer be the causes of that formation, but the will of God. For if He is the Former of the world, He too made the angels, or at least was the cause of their creation; and He will be regarded as having made the world who prepared the causes of its formation. Although they maintain that the angels were made by a long succession downwards, or that the Former of the world [sprang] from the Supreme Father, as Basilides asserts; nevertheless that which is the cause of those things which have been made will still be traced to Him who was the Author of such a succession. [The case stands] just as regards success in war, which is ascribed to the king who prepared those things which are the cause of victory; and, in like manner, the creation of any state, or of any work, is referred to him who prepared materials for the accomplishment of those results which were afterwards brought about. Wherefore, we do not say that it was the axe which cut the wood, or the saw which divided it; but one would very properly say that the man cut and divided it who formed the axe and the saw for this purpose, and [who also formed] at a much earlier date all the tools by which the axe and the saw themselves were formed. With justice, therefore, according to an analogous process of reasoning, the Father of all will be declared the Former of this world, and not the angels, nor any other [so-called] former of the world, other than He who was its Author, and had formerly 1 been the cause of the preparation for a creation of this kind.


  1. Vossius and others read "primus" instead of "prius," but on defective ms. authority.  ↩

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Gegen die Häresien (BKV)

3.

Wenn aber jene nicht gegen, sondern mit seinem Willen und Wissen, wie andere wollen, die Welt gemacht haben, dann sind ja nicht mehr die Engel oder der Demiurg Ursachen der Schöpfung, sondern der Wille Gottes. Wenn nämlich der Weltenschöpfer die Engel selbst gemacht hat, so war er auch die Ursache dessen, was sie geschaffen haben, und die Erschaffung der Welt ist dem zuzuschreiben, der die Ursachen ihrer Erschaffung hergestellt hat Mögen sie auch sagen, daß von dem Urvater die Engel in langer absteigender Reihenfolge oder, wie Basilides will, der Demiurg erschaffen ist, so wird doch nichtsdestoweniger als Ursache S. 99der Schöpfung derjenige bezeichnet werden müssen, der die Ursache einer solchen Reihenfolge gewesen ist. So schreibt man auch dem Könige den Erfolg eines Krieges zu, wenn auf ihn die Ursachen des Sieges zurückgehen, und die Gründung dieses Staates oder die Verrichtung jenes Werkes dem, der die Ursachen für das gesetzt hat, was nachher vollendet wurde. Ebenso sagen wir auch nicht, daß das Beil das Holz der Bäume fällt oder daß die Säge schneidet, sondern am richtigsten möchte man sagen, daß derjenige es tut, der Beil und Säge zu diesem Zwecke gefertigt hat oder vielmehr jene Werkzeuge, durch die Beil und Säge gefertigt wurden. Geradeso muß man, auch wenn man ihre Behauptungen annimmt, den Allvater als den Schöpfer dieser Welt bezeichnen, nicht die Engel noch irgend einen andern Demiurgen außer dem, der sie hervorgebracht und die Ursachen dieser Schöpfung zuvor gesetzt hat.

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