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Against Heresies
1.
They (the Jews) had therefore a law, a course of discipline, and a prophecy of future things. For God at the first, indeed, warning them by means of natural precepts, which from the beginning He had implanted in mankind, that is, by means of the Decalogue (which, if any one does not observe, he has no salvation), did then demand nothing more of them. As Moses says in Deuteronomy, "These are all the words which the Lord spake to the whole assembly of the sons of Israel on the mount, and He added no more; and He wrote them on two tables of stone, and gave them to me." 1 For this reason [He did so], that they who are willing to follow Him might keep these commandments. But when they turned themselves to make a calf, and had gone back in their minds to Egypt, desiring to be slaves instead of free-men, they were placed for the future in a state of servitude suited to their wish,--[a slavery] which did not indeed cut them off from God, but subjected them to the yoke of bondage; as Ezekiel the prophet, when stating the reasons for the giving of such a law, declares: "And their eyes were after the desire of their heart; and I gave them statutes that were not good, and judgments in which they shall not live." 2 Luke also has recorded that Stephen, who was the first elected into the diaconate by the apostles, 3 and who was the first slain for the testimony of Christ, spoke regarding Moses as follows: "This man did indeed receive the commandments of the living God to give to us, whom your fathers would not obey, but thrust [Him from them], and in their hearts turned back again into Egypt, saying unto Aaron, Make us gods to go before us; for we do not know what has happened to [this] Moses, who led us from the land of Egypt. And they made a calf in those days, and offered sacrifices to the idol, and were rejoicing in the works of their own hands. But God turned, and gave them up to worship the hosts of heaven; as it is written in the book of the prophets: 4 O ye house of Israel, have ye offered to Me sacrifices and oblations for forty years in the wilderness? And ye took up the tabernacle of Moloch, and the star of the god Remphan, 5 figures which ye made to worship them;" 6 pointing out plainly, that the law being such, was not given to them by another God, but that, adapted to their condition of servitude, [it originated] from the very same [God as we worship]. Wherefore also He says to Moses in Exodus: "I will send forth My angel before thee; for I will not go up with thee, because thou art a stiff-necked people." 7
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Gegen die Häresien (BKV)
1.
Daher war das Gesetz ein Zuchtmittel für sie und eine Vorherverkündigung der zukünftigen Güter. Denn zuerst ermahnte sie Gott durch die natürlichen Gebote, die er den Menschen in das Herz geschrieben hat, d. h. durch den Dekalog. Ohne diese gibt es kein Heil, und nichts weiteres verlangte er von ihnen. So sagt Moses im Deuteronomium: „Das sind alle Worte, die gesprochen hat der Herr zu der Versammlung der Söhne Israels auf dem Berge; und er hat nichts hinzugefügt und hat sie auf zwei steinerne Tafeln geschrieben und mir gegeben“1 , damit die, welche ihm folgen wollten, die Gebote beobachteten. Wie sie sich aber angeschickt hatten, das Kalb zu machen, und mit ihren Seelen nach Ägypten zurückgekehrt waren, indem sie lieber Knechte als Kinder zu sein begehrten, da empfingen sie die ihrer Begierde angepaßte übrige Knechtschaft, die sie zwar von Gott nicht losriß, aber das Joch der Knechtschaft ihnen aufzwang. So gibt auch der Prophet Ezechiel die Ursache dieses Gesetzes an, indem er sagt: „Und nach der Begierde ihres Herzens waren ihre Augen, und ich gab ihnen nicht gute Gesetze und Satzungen, in denen sie nicht leben werden“2 . Und Stephanus, der zuerst von den Aposteln zum Diakonat auserwählt und zuerst wegen seines Zeugnisses für Christus getötet wurde, hat nach Lukas über Moses also gesprochen: „Jener empfing die Gebote des lebendigen Gottes, sie euch zu geben; ihm wollten eure Väter nicht S. 365gehorchen, sondern verwarfen ihn und wandten sich in ihrem Herzen nach Ägypten, indem sie zu Aaron sprachen: Mache uns Götter, welche uns vorangehen! Moses nämlich, der uns aus dem Lande Ägypten herausgeführt hat, was ihm geschehen ist, wissen wir nicht. Und sie machten ein Kalb in jenen Tagen und brachten Opfer dem Götzenbilde und freuten sich ob der Taten ihrer Hände. Es wandte sich aber Gott ab und ließ sie dienen den Heeren des Himmels, wie geschrieben ist im Buche der Propheten: „Habt ihr mir Opfer und Gaben dargebracht während der vierzig Jahre in der Wüste, Haus Israel? Ihr habt angenommen das Zelt des Moloch und den Stern des Gottes Remphan, Bilder, die ihr gemacht habt, sie anzubeten“3 . Das bedeutet offenbar, daß ein solches Gesetz nicht von einem anderen Gott, sondern von demselben gegeben wurde, passend zu ihrer Knechtschaft. Deshalb spricht er auch im Exodus zu Moses: „Ich werde vorsenden vor dir meine Engel ..., denn nicht will ich mit dir hinaufziehen, weil du ein halsstarriges Volk bist“4 .