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Against Heresies
2.
And that man was not justified by these things, but that they were given as a sign to the people, this fact shows,-- that Abraham himself, without circumcision and without observance of Sabbaths, "believed God, and it was imputed unto him for righteousness; and he was called the friend of God." 1 Then, again, Lot, without circumcision, was brought out from Sodom, receiving salvation from God. So also did Noah, pleasing God, although he was uncircumcised, receive the dimensions [of the ark], of the world of the second race [of men]. Enoch, too, pleasing God, without circumcision, discharged the office of God's legate to the angels although he was a man, and was translated, and is preserved until now as a witness of the just judgment of God, because the angels when they had transgressed fell to the earth for judgment, but the man who pleased [God] was translated for salvation. 2
Moreover, all the rest of the multitude of those righteous men who lived before Abraham, and of those patriarchs who preceded Moses, were justified independently of the things above mentioned, and without the law of Moses. As also Moses himself says to the people in Deuteronomy: "The Lord thy God formed a covenant in Horeb. The Lord formed not this covenant with your fathers, but for you." 3
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Jas. ii. 23. ↩
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Massuet remarks here that Irenaeus makes a reference to the apocryphal book of Enoch, in which this history is contained. It was the belief of the later Jews, followed by the Christian fathers, that "the sons of God" (Gen. vi. 2) who took wives of the daughters of men, were the apostate angels. The LXX. translation of that passage accords with this view. See the articles "Enoch," "Enoch, Book of," in Smith's Dictionary of the Bible. [See Paradise Lost, b. i. 323-431.] ↩
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Deut. v. 2. ↩
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Gegen die Häresien (BKV)
2.
Daß aber diese Vorschriften nicht an und für sich den Menschen rechtfertigen, sondern dem Volke nur zum Zeichen gegeben waren, beweist der Umstand, daß Abraham selbst ohne Beschneidung und ohne Beobachtung der Sabbate Gott glaubte, was ihm zur Gerechtigkeit angerechnet wurde1 , und daß er ein Freund Gottes genannt wurde2 . Aber auch Lot ist ohne Beschneidung S. 368aus Sodoma herausgeführt worden, indem er von Gott gerettet wurde. Ebenso empfing Noe, der Gott wohlgefiel, obwohl er unbeschnitten war, die Maße der Welt für die zweite Generation. Aber auch Henoch gefiel unbeschnitten Gott; als Mensch brachte er eine Botschaft an die Engel und wurde hinweggenommen und wird bis auf den heutigen Tag aufbewahrt als Zeuge des gerechten Gerichtes Gottes. Die abtrünnigen Engel fielen zum Gericht auf die Erde hinunter, der wohlgefällige Mensch wurde zum Heil hinweggenommen. Aber auch die übrige Menge der Gerechten vor Abraham und die Patriarchen vor Moses wurden ohne die vorgenannten Vorschriften und ohne das Gesetz des Moses gerechtfertigt. So spricht Moses selber im Deuteronomium zum Volke: „Der Herr, dein Gott, hat einen Bund geschlossen auf Horeb, aber nicht mit euren Vätern schloß der Herr diesen Bund, sondern mit euch“3 .