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Works Irenaeus of Lyon (130-202) Contra Haereses

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Against Heresies

2.

Thus, after their simplicity and innocence, did these daughters [of Lot] so speak, imagining that all mankind had perished, even as the Sodomites had done, and that the anger of God had come down upon the whole earth. Wherefore also they are to be held excusable, since they supposed that they only, along with their father, were left for the preservation of the human race; and for this reason it was that they deceived their father. Moreover, by the words they used this fact was pointed out--that there is no other one who can confer upon the elder and younger church the [power of] giving birth to children, besides our Father. Now the father of the human race is the Word of God, as Moses points out when he says, "Is not He thy father who hath obtained thee [by generation], and formed thee, and created thee?" 1 At what time, then, did He pour out upon the human race the life-giving seed--that is, the Spirit of the remission of sins, through means of whom we are quickened? Was it not then, when He was eating with men, and drinking wine upon the earth? For it is said, "The Son of man came eating and drinking;" 2 and when He had lain down, He fell asleep, and took repose. As He does Himself say in David, "I slept, and took repose." 3 And because He used thus to act while He dwelt and lived among us, He says again, "And my sleep became sweet unto me." 4 Now this whole matter was indicated through Lot, that the seed of the Father of all--that is, of the Spirit of God, by whom all things were made--was commingled and united with flesh-- that is, with His own workmanship; by which commixture and unity the two synagogues--that is, the two churches--produced from their own father living sons to the living God.


  1. Deut. xxxii. 6, LXX. [Let us reflect that this effort to spiritualize this awful passage in the history of Lot is an innocent but unsuccessful attempt to imitate St. Paul's allegory, Gal. iv. 24.] ↩

  2. Matt. xi. 19.  ↩

  3. Ps. iii. 6.  ↩

  4. Jer. xxxi. 26.  ↩

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Gegen die Häresien (BKV)

2.

In ihrer Einfalt glaubten jene Mädchen, daß alle Menschen wie die Sodomiter untergegangen seien, und sprachen dies, indem sie meinten, daß der Zorn Gottes auf die ganze Erde gekommen wäre. Daher sind sie auch selbst entschuldbar, da sie glaubten, sie seien allein mit ihrem Vater zur Erhaltung des menschlichen Geschlechtes übrig geblieben, und deshalb hintergingen sie ihren Vater. Denn aus ihren Worten ergibt sich ihre Meinung, daß kein anderer der älteren und jüngeren Synagoge Kinder erwecken könne als dieser „unser Vater“. Der Vater des Menschengeschlechtes aber ist das Wort Gottes, wie Moses mit den Worten anzeigte: „Hat nicht eben dieser dein Vater dich besessen und gemacht und erschaffen?“1 Wann aber hat er den Samen des Lebens, d. h. den Geist S. 425zur Nachlassung der Sünden, auf das Menschengeschlecht ausgegossen? Nicht damals, als er mit den Menschen aß und auf Erden Wein trank? „Es kam der Menschensohn“, heißt es, „und aß und trank“2 , und als er sich niedergelegt hatte, schlief er ein und schlummerte. So sagt ja auch David: „Ich entschlummerte und schlief ein“3 . Und daß er zu unserem Nutzen und Leben dies tat, sagt er abermals mit den Worten: „Und mein Schlaf ist mir süß geworden“4 . Das alles aber wurde durch Lot angedeutet, daß der Samen des Allvaters, d.h. der Geist Gottes, durch den alles gemacht worden ist, sich mit dem Fleische, d. h. mit seinem Geschöpfe, vermischte. Und aus dieser Vermischung und Vereinigung bringen die beiden Synagogen, d. h. die beiden Gemeinschaften, als Frucht von ihrem Vater lebendige Söhne dem lebendigen Gott.


  1. Dtn. 32,6 ↩

  2. Mt. 11.19 ↩

  3. Ps. 3,6 ↩

  4. Jer. 31,26 ↩

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