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Works Irenaeus of Lyon (130-202) Contra Haereses

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Gegen die Häresien (BKV)

1.

Besser ist es also und nützlicher, in schlichter Einfalt wenig zu wissen und durch die Liebe Gott nahe zu kommen, als sich für gelehrt zu halten und bei vieler Erfahrung als ein Gotteslästerer erfunden zu werden, der sich einen andern Gott Vater gemacht hat. Darum ruft der hl. Paulus: „Wissenschaft bläst auf, Liebe erbaut“1 , nicht als ob er die wahre Gottesgelehrtheit tadelte, sonst würde er sich ja selbst anklagen, sondern weil er weiß, daß manche, mit falscher Wissenschaft sich spreizend, von der Liebe Gottes abgefallen sind, darob sich für vollkommen hielten und einen unvollkommenen Weltenmeister aufbrachten. Den auf solcher Weisheit sich gründenden Dünkel will er treffen, wenn er sagt: „Wissenschaft bläst auf, Liebe erbaut.“ Welcher Dünkel aber ist größer, als wenn einer glaubt, er sei besser und vollkommener als der, welcher ihn gemacht und erschaffen hat, ihm den Hauch des Lebens und das Dasein selbst gegeben hat! Besser also ist es, wie ich gesagt habe, wenn einer gar nichts weiß, nicht eine einzige Ursache der erschaffenen Dinge kennt, aber im Glauben an Gott und in seiner Liebe verharrt, als wenn er durch sogenannte Wissenschaft aufgeblasen, S. 174von der Liebe abfällt, die den Menschen lebendig macht. Besser ist es, nichts anderes zu kennen wie Jesum Christum, der für uns gekreuzigt ist, als durch spitzfindige Untersuchungen und Haarspaltereien in Gottlosigkeit zu fallen.


  1. 1 Kor. 8,1 ↩

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Against Heresies

1.

It is therefore better and more profitable to belong to the simple and unlettered class, and by means of love to attain to nearness to God, than, by imagining ourselves learned and skilful, to be found [among those who are] blasphemous against their own God, inasmuch as they conjure up another God as the Father. And for this reason Paul exclaimed, "Knowledge puffeth up, but love edifieth:" 1 not that he meant to inveigh against a true knowledge of God, for in that case he would have accused himself; but, because he knew that some, puffed up by the pretence of knowledge, fall away from the love of God, and imagine that they themselves are perfect, for this reason that they set forth an imperfect Creator, with the view of putting an end to the pride which they feel on account of knowledge of this kind, he says, "Knowledge puffeth up, but love edifieth." Now there can be no greater conceit than this, that any one should imagine he is better and more perfect than He who made and fashioned him, and imparted to him the breath of life, and commanded this very thing into existence. It is therefore better, as I have said, that one should have no knowledge whatever of any one reason why a single thing in creation has been made, but should believe in God, and continue in His love, than 2 that, puffed up through knowledge of this kind, he should fall away from that love which is the life of man; and that he should search after no other knowledge except [the knowledge of] Jesus Christ the Son of God, who was crucified for us, than that by subtle questions and hair-splitting expressions he should fall into impiety. 3


  1. 1 Cor. viii. 1.  ↩

  2. "Aut;" e having been thus mistakenly rendered instead of "quam." ↩

  3. [This seems anticipatory of the dialects of scholasticism, and of its immense influence in Western Christendom, after St. Bernard's feeble adhesion to the Biblical system of the ancients.] ↩

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