• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Irenaeus of Lyon (130-202) Contra Haereses

Translation Hide
Gegen die Häresien (BKV)

4.

Wie nämlich die Schlange Eva verführte1 , indem sie ihr versprach, was sie selbst nicht hatte, so machen auch diese Anspruch auf eine höhere Erkenntnis und unaussprechliche Geheimnisse und verheißen die Aufnahme in ihr sogenanntes Pleroma, stürzen aber die, welche ihnen Glauben schenken, in den Tod und machen sie abtrünnig von ihrem Schöpfer. Als damals der böse Geist durch die Schlange den Ungehorsam der Menschen bewirkte, glaubte er, sich vor Gott verbergen zu können, weshalb ihm auch Gott die Form und Anrede der Schlange erteilte. Jetzt aber in den letzten Zeiten dehnt sich das Übel auf die Menschen weiter aus: nicht nur abtrünnig macht sie der Teufel, sondern durch viele Kunstgriffe, d. h. durch all die vorgenannten Häretiker, bringt er sie sogar zur Lästerung gegen ihren Schöpfer. Denn obwohl diese aus verschiedenen Orten herstammen und Verschiedenes lehren, so stimmen sie doch in der vorsätzlichen Gotteslästerung überein und bringen tödliche Wunden bei, indem sie Gotteslästerung gegen Gott, unsern Schöpfer und Ernährer lehren, und die Erlösung des Menschen abschaffen. Der Mensch ist aber eine Mischung von Seele und Fleisch, gebildet nach dem Ebenbilde Gottes und geformt durch seine Hände, d. h. den Sohn und den Geist, zu denen er auch sprach: „Lasset uns den Menschen machen“2 . Jener, der uns um unser Leben beneidet, hat sich daher vorgenommen, den Menschen den Glauben an ihre Erlösung zu S. 325rauben und sie zur Lästerung gegen Gott ihren Schöpfer zu verführen. Denn was auch sonst immer die Häretiker mit der größten Wichtigtuerei lehren, schließlich kommen sie darin überein, daß sie den Schöpfer lästern und dem Geschöpfe Gottes, d. h. dem Fleische, die Erlösung absprechen, weshalb doch, wie wir auf vielfache Weise gezeigt haben, der Sohn Gottes die ganze Heilsordnung gemacht hat. Auch haben wir nachgewiesen, daß niemand anders von den Schriften Gott genannt werde als der Vater aller und der Sohn und die, welche an Kindesstatt angenommen sind.


  1. Gen. 3,5 ↩

  2. Ebd. 1,26 ↩

Translation Hide
Against Heresies

4.

For as the serpent beguiled Eve, by promising her what he had not himself, 1 so also do these men, by pretending [to possess] superior knowledge, and [to be acquainted with] ineffable mysteries; and, by promising that admittance which they speak of as taking place within the Pleroma, plunge those that believe them into death, rendering them apostates from Him who made them. And at that time, indeed, the apostate angel, having effected the disobedience of mankind by means of the serpent, imagined that he escaped the notice of the Lord; wherefore God assigned him the form 2 and name [of a serpent]. But now, since the last times are [come upon us], evil is spread abroad among men, which not only renders them apostates, but by many machinations does [the devil] raise up blasphemers against the Creator, namely, by means of all the heretics already mentioned. For all these, although they issue forth from diverse regions, and promulgate different [opinions], do nevertheless concur in the same blasphemous design, wounding [men] unto death, by teaching blasphemy against God our Maker and Supporter, and derogating from the salvation of man. Now man is a mixed organization of soul and flesh, who was formed after the likeness of God, and moulded by His hands, that is, by the Son and Holy Spirit, to whom also He said, "Let Us make man." 3 This, then, is the aim of him who envies our life, to render men disbelievers in their own salvation, and blasphemous against God the Creator. For whatsoever all the heretics may have advanced with the utmost solemnity, they come to this at last, that they blaspheme the Creator, and disallow the salvation of God's workmanship, which the flesh truly is; on behalf of which I have proved, in a variety of ways, that the Son of God accomplished the whole dispensation [of mercy], and have shown that there is none other called God by the Scriptures except the Father of all, and the Son, and those who possess the adoption.


  1. [2 Pet. ii. 19.] ↩

  2. [Rev. xii. 9. A little essay, Messias and Anti-Messias, by the Rev. C. I. Black, London (Masters, 1847), is commended to those who need light on this very mysterious subject.] ↩

  3. Gen. i. 26.  ↩

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Translations of this Work
Against Heresies
Gegen die Häresien (BKV)
Commentaries for this Work
Introductory Note to Irenaeus Against Heresies

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy