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Works Origen († 253/54) Contra Celsum

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Origen Against Celsus

Chapter LV.

But, that we may grant to him in a spirit of candour what he has not discovered in the contents of the book of Genesis, that "the sons of God, seeing the daughters of men, that they were fair, took to them wives of all whom they chose," 1 we shall nevertheless even on this point persuade those who are capable of understanding the meaning of the prophet, that even before us there was one who referred this narrative to the doctrine regarding souls, which became possessed with a desire for the corporeal life of men, and this in metaphorical language, he said, was termed "daughters of men." But whatever may be the meaning of the "sons of God desiring to possess the daughters of men," it will not at all contribute to prove that Jesus was not the only one who visited mankind as an angel, and who manifestly became the Saviour and benefactor of all those who depart from the flood of wickedness. Then, mixing up and confusing whatever he had at any time heard, or had anywhere found written--whether held to be of divine origin among Christians or not--he adds: "The sixty or seventy who descended together were cast under the earth, and were punished with chains." And he quotes (as from the book of Enoch, but without naming it) the following: "And hence it is that the tears of these angels are warm springs,"--a thing neither mentioned nor heard of in the Churches of God! For no one was ever so foolish as to materialize into human tears those which were shed by the angels who had come down from heaven. And if it were right to pass a jest upon what is advanced against us in a serious spirit by Celsus, we might observe that no one would ever have said that hot springs, the greater part of which are fresh water, were the tears of the angels, since tears are saltish in their nature, unless indeed the angels, in the opinion of Celsus, shed tears which are fresh.


  1. [Gen. vi. 2. S.] ↩

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Gegen Celsus (BKV)

55.

Aber selbst wenn wir ihm mit wohlwollender Beurteilung das zugute rechnen wollten, was in der Genesis geschrieben steht, ihm jedoch entgangen ist, nämlich dass die Söhne Gottes die Töchter der Menschen sahen, wie sie schön waren, und sich zu Weibern aus allen nahmen, die sie erwählten"1 , so werden wir doch denjenigen, die den Gedanken des Propheten verstehen können, darlegen, dass auch schon einer vor uns dies auf die Lehre von den Seelen gedeutet hat, die von Begierde nach dem Leben in Menschenleibern ergriffen waren; denn dies, behauptete er, sei bildlich in den Worten "Töchter der Menschen" ausgedrückt. S. 512 Indessen wie es sich auch mit den Göttersöhnen, die Verlangen nach Menschentöchtern hatten, verhalten mag, diese Stelle trägt nichts zur Stütze der Behauptung des Celsus bei, dass "Jesus nicht der einzige wäre, der als Gesandter zu den Menschen gekommen ist" und offenbar sich als Heiland und Wohltäter aller derer erwiesen hat, die sich von der Flut der Sünde abwenden wollen.

Indem Celsus dann alles zusammenführt und durcheinander bringt, was er irgendeinmal gehört oder irgendwo gelesen hat, ohne sich darum zu kümmern, ob die Schriften von den Christen als göttlich anerkannt werden oder nicht, fügt er die Bemerkung bei, "die sechzig oder siebenzig", die "auf einmal" herabgestiegen seien, "wären zur Strafe unter der Erde in Fesseln gelegt". Aus dem Buche Henoch führt er dann, ohne jedoch seine Quelle zu nennen, diese Worte an; "Daher kämen auch die warmen Quellen, nämlich aus den Tränen jener Engel", eine Sache, von der man in den Gemeinden Gottes weder liest noch hört. Denn so unsinnig war niemand, dass er bei den vom Himmel herabgestiegenen Engeln an körperlich gestaltete Tränen, ähnlich denen der Menschen, gedacht hätte. Und dürften wir im Scherz auf das antworten, was Celsus im Ernste wider uns vorbringt, so wäre zu sagen: Niemand hätte wohl "die warmen Quellen", deren Wasser größtenteils süß ist, als "Tränen der Engel" bezeichnet, da ja die Tränen von Natur salzig sind; es müßten denn die Engel des Celsus süße Tränen vergießen.


  1. vgl. Gen 6,2 ↩

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