• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Hippolytus of Rome (170-235)

Translation Hide
The Refutation of All Heresies

Chapter X.--Simon's Explanation of the First Two Books of Moses.

The river, therefore, he says, which proceeds out of Edem is divided into four principles, four channels--that is, into four senses, belonging to the creature that is being born, viz., seeing, smelling, taste, and touch; for the child formed in Paradise has these senses only. This, he says, is the law which Moses appointed; and in reference to this very law, each of his books has been written, as the inscriptions evince. The first book is Genesis. The inscription of the book is, he says, sufficient for a knowledge of the universe. For this is (equivalent in meaning with) generation, (that is,) vision, into which one section of the river is divided. For the world was seen by the power of vision. Again, the inscription of the second book is Exodus. For what has been produced, passing through the Red Sea, must come into the wilderness,--now they say he calls the Red (Sea) blood,--and taste bitter water. For bitter, he says, is the water which is (drunk) after (crossing) the Red Sea; which (water) is a path to be trodden, that leads (us) to a knowledge in (this) life of (our) toilsome and bitter lot. Altered, however, by Moses--that is, by the Logos--that bitter (water) becomes sweet. And that this is so we may hear in common from all who express themselves according to the (sentiments of the) poets:--

"Dark at the root, like milk, the flower,

Gods call it Moly,' and hard for mortal men

To dig, but power divine is boundless." 1


  1. Odyssey, x. 304 et seq. [See Butcher and Lang, p. 163.] ↩

Translation Hide
Widerlegung aller Häresien (BKV)

15.

Der Fluß also, der aus Edem entspringt1, teilt sich in vier Hauptströme, vier Kanäle, d. i. in die vier Sinne des Erzeugten, Gesicht, Gehör, Geruch, Geschmack und Gefühl. Diese Sinne allein hat das im Paradies gebildete Kind. Dies ist das Gesetz, das Moses gegeben, und für dieses Gesetz selbst sind die einzelnen Bücher geschrieben, wie es die Aufschriften kundtun. S. 151 Das erste Buch Genesis; zur Kenntnis des ganzen Inhalts genügte die Überschrift des Buches. Diese Genesis nämlich ist das Gesicht, in das der eine Teil des Flusses geteilt wird. Es wurde nämlich die Welt durch das Gesicht erschaut. Die Überschrift des zweiten Buches Exodos. Es sollte nämlich das, was geboren war, das Rote Meer durchreisen und in die Wüste kommen — das Rote Meer nennt er das Blut — und bitteres Wasser kosten. Bitter ist nämlich das Wasser hinter dem Roten Meer, und zwar ist dies der Weg der mühseligen und bitteren Lebenserfahrungen, der durchschritten wird. Von Moses, d. i. vom Logos, verwandelt, wird jenes Bittere süß. Daß sich dies so verhält, kann man gemeiniglich von allen hören, die, den Dichtern folgend, sagen:

„Schwarz an der Wurzel es war, der Milch die Blüte doch ähnlich;

Moly benennen's die Götter; es auszugraben ist schwierig

Sterblichen Menschen, die Götter jedoch vermögen ja alles“2.


  1. Gen. 2, 10. ↩

  2. Od. 10, 304 — 306. ↩

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Translations of this Work
The Refutation of All Heresies
Widerlegung aller Häresien (BKV)

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy