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The Refutation of All Heresies
Chapter VIII.--Basilides and Isidorus Allege Apostolic Sanction for Their Systems; They Really Follow Aristotle.
Basilides, therefore, and Isidorus, the true son and disciple of Basilides, say that Matthias 1 communicated to them secret discourses, which, I being specially instructed, he heard from the Saviour. Let us, then, see how clearly Basilides, simultaneously with Isidorus, and the entire band of these (heretics), not only absolutely belies Matthias, but even the Saviour Himself. (Time) was, says (Basilides), when there was nothing. Not even, however, did that nothing constitute anything of existent things; but, to express myself undisguisedly and candidly, and without any quibbling, it is altogether nothing. But when, he says, I employ the expression "was," I do not say that it was; but (I speak in this way) in order to signify the meaning of what I wish to elucidate. I affirm then, he says, that it was "altogether nothing." For, he says, that is not absolutely ineffable which is named (so),--although undoubtedly we call this ineffable,--but that which is "non-ineffable." For that which is "non-ineffable" is not denominated ineffable, but is, he says, above every name that is named. For, he says, by no means for the world are these names sufficient, but so manifold are its divisions that there is a deficiency (of names). And I do not take it upon myself to discover, he says, proper denominations for all things. Undoubtedly, however, one ought mentally, not by means of names, to conceive, after an ineffable manner, the peculiarities (of things) denominated. For an equivocal terminology, (when employed by teachers,) has created for their pupils confusion and a source of error concerning objects. (The Basilidians), in the first instance, laying hold on this borrowed and furtively derived tenet from the Peripatetic (sage), play upon the folly of those who herd together with them. For Aristotle, born many generations before Basilides, first lays down a system in The Categories concerning homonymous words. And these heretics bring this (system) to light as if it were peculiarly their own, and as if it were some novel (doctrine), and some secret disclosure from the discourses of Matthias. 2
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Widerlegung aller Häresien (BKV)
20.
Basilides also und Isidor, sein leiblicher Sohn und sein Schüler, behaupten, Matthias habe ihnen Geheimlehren mitgeteilt, die er vom Heiland bei Spezialunterweisungen gehört habe. So sehen wir, wie offen Basilides im Verein mit Isidor und der ganzen S. 199 Sippschaft nicht etwa nur den Matthias verleumdet, sondern auch den Erlöser selbst. „Es war“, sagt er, „als nichts war, aber auch das Nichts war nichts Existierendes, sondern es war einfach und ohne Hintergedanken und Sophisma absolut nichts. Wenn ich aber 'Es war' sage, sage ich nicht, daß es war, vielmehr um kund zu tun, was ich aufzeigen will, sage ich, daß absolut nichts war. Dieses sogenannte Nichts ist nicht ganz unaussprechlich, denn wir nennen es doch unaussprechlich, jenes (das wirklich Unaussprechliche) aber können wir nicht einmal so nennen. Denn das, was nicht einmal 'unaussprechlich' ist, wird nicht unaussprechlich genannt, sondern es entzieht sich jeder Namengebung. Nicht einmal für die Welt genügen die Namen, so vielfältig ist sie; ihrer sind zu wenig; auch kann ich nicht für alles die richtigen Namen finden, sondern man muß aus den Namen1 der benannten Dinge ihr Wesen, ohne daß es zum Ausdruck kommt, erkennen. Der Gleichklang der Worte hat Verwirrung und sachliche Verwechslungen verschuldet.“ Dies nehmen sie als erstes Plagiat und erste Unterschlagung vom Peripatos und täuschen die Unverständigen, die sich um sie scharen. Denn Aristoteles, der um viele Generationen älter ist als Basilides, hat in seinen Kategorien2 die Abhandlung über die Homonyme verfaßt, und nun posaunen sie die Sache als ihr Eigengut aus und als etwas Neues und als eine von den Geheimlehren des Matthias.