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Works Hippolytus of Rome (170-235)

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The Refutation of All Heresies

Chapter XII.--Basilides Adopts the "Entelecheia" Of Aristotle.

This, then, constitutes the entelecheiaof the natural organic body, according to Aristotle, (viz.,) a soul operating in the body, without which the body is able to accomplish nothing; (I mean nothing) that is greater, and more illustrious, and more powerful, and more wise than the body. 1 The account, therefore, which Aristotle has previously rendered concerning the soul and the body, Basilides elucidates as applied to the Great Archon and his Son. For the Archon has generated, according to Basilides, a son; and the soul as an operation and completion, Aristotle asserts to be an entelecheia of a natural organic body. As, therefore, the entelecheia controls the body, so the Son, according to Basilides, controls the God that is more ineffable than ineffable (entities). All things, therefore, have been provided for, and managed by the majesty 2 of the Great Archon; (I mean) whatever objects exist in the aethereal region of space as far as the moon, for from that quarter onwards air is separated from aether. When all objects in the aethereal regions, then, were arranged, again from (the conglomeration of) all germs another Archon ascended, greater, of course, than all subjacent (entities), with the exception, however, of the Sonship that had been left behind, but far inferior to the First Archon. And this (second Archon) is called by them Rhetus. 3 And this Topos is styled Hebdomad, and this (Archon) is the manager and fabricator of all subjacent (entities). And He has likewise made unto Himself out (of the conglomeration of) all germs, a son who is more prudent and wise than Himself, similarly to what has been stated to have taken place in the case of the First Archon. That which exists in this quarter (of the universe) constitutes, he says, the actual conglomeration and collection of all seeds; and the things which are generated are produced according to nature, as has been declared already by Him who calculates on things future, when they ought 4 (to be), and what sort they ought (to be), and how they ought (to be). And of these no one is Chief, or Guardian, or Creator. For (a) sufficient (cause of existence) for them is that calculation which the Non-Existent One formed when He exercised the function of creation.


  1. Miller's text has "the soul," which Duncker and Cruice properly correct into "body." ↩

  2. Megaleiotetos, a correction from megales. ↩

  3. A correction from "Arrhetus." ↩

  4. This passage is very obscure, and is variously rendered by the commentators. The above translation follows Schneidewin's version, which yields a tolerably clear meaning. ↩

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Widerlegung aller Häresien (BKV)

24.

Die Entelechie des physischen, organischen Körpers nach Aristoteles ist die Seele, die im Körper tätig ist, ohne die der Körper aktionsunfähig ist; sie übertrifft den Körper an Größe, Vorzüglichkeit, Macht und Weisheit. Diese Ansicht über Seele und Leib formulierte Aristoteles zuerst, Basilides erklärt sie am großen Archon und seinem Sohn. Nach Basilides hat nämlich der Archon den Sohn gezeugt, Aristoteles sagt, die Seele sei Werk und Wirkung1, die Entelechie des physischen, organischen Körpers. Wie nun die Entelechie den Körper leitet, so leitet der Sohn den über alles unaussprechlichen Gott; alles Ätherische, bis zum S. 205 Monde, wird also von der Entelechie des großen Archon vorhergesehen und angeordnet; dort ist nämlich die Scheidungslinie zwischen Luft und Äther. Nachdem alles Ätherische geordnet war, stieg ein weiterer Archon aus der Samenfülle auf, größer als alles, was unter ihm lag, mit Ausnahme der zurückgebliebenen Sohnschaft, viel geringer aber als der erste Archon. Sie nennen ihn auch „Unaussprechlich“. Und dieser Ort wird Siebenzahl genannt; er ist Leiter und Bildner aller unter ihm liegenden Dinge, und auch er schuf sich einen Sohn aus der Samenfülle, der klüger und weiser als er selbst ist, genau so wie der erste Archon. Das aber, was in dem hiesigen Raume sich befindet, ist der Haufe selbst und die Samenfülle, und es besteht das Bestehende seiner Natur nach, wie oben gesagt, durch den, der die Entstehung der zukünftigen Dinge zur richtigen Zeit, in der richtigen Auswahl und auf die richtige Weise beschließt.2 Und diese haben keinen Vorsteher, keinen Leiter und Regierer. Ihnen genügt jener Ratschluß, den der Nichtseiende bei der Schöpfung faßte.


  1. Habitus und Tätigkeit, wie „Gesicht“ und „Sehen“ beim Auge. ↩

  2. Schwer heilbare Stelle; Lesart Roeper. ↩

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Widerlegung aller Häresien (BKV)

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