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Widerlegung aller Häresien (BKV)
30.
Da nun der Logos und die Zoe selbst sahen, daß der Nus und die Aletheia den Vater des Alls durch die vollkommene Zahl verherrlicht hatten, so wollte der Logos selbst durch die Zoe seinen Vater und seine Mutter verherrlichen. Weil aber der Nus und die Aletheia erzeugt waren und nicht das vollkommene Väterliche, die Nichterzeugtheit, hatten, so verherrlichen der Logos und die Zoe ihren Vater, den Nus, nicht durch die vollkommene Zahl, sondern durch die unvollkommene; der Logos und die Zoe bringen nämlich dem Nus und der Aletheia zwölf Äonen dar. Nach Valentinus sind die ersten Wurzeln der Äonen der Nus und die Aletheia, der Logos und die Zoe, der Mensch und die Kirche, zehn gibt es vom Nus und von der Aletheia, zwölf von dem Logos und der Zoe, achtundzwanzig insgesamt; man benennt die zehn so: Bythios und Mixis, Ageratos und Henosis, Autophyes und Hedone, Akinetos und Synkrasis, Monogenes und Makaria1. Dies sind jene zehn Äonen, welche die einen vom Nus und von der Aletheia, die anderen vom Logos und der Zoe S. 166 herleiten. Andere wieder leiten die zwölf vom Menschen und der Kirche ab,andere vom Logos und der Zoe; es werden ihnen diese Namen beigelegt: Parakletos und Pistis, Patrikos und Elpis, Metrikos und Agape, Aeinus und Synesis, Ekklesiastikos und Makariotes, Theletos und Sophia2.
Da der zwölfte von den zwölf und der jüngste der achtundzwanzig Äonen, ein weiblicher, Sophia genannt, überdachte, wie zahlreich und mächtig die Äonen seien, die gezeugt hatten, eilte sie hinauf in die Tiefe des Vaters und erkannte, daß die anderen Äonen alle, erzeugt, durch Paarung zeugen, daß der Vater allein ohne Verbindung erzeugt hat. Sie wollte es dem Vater nachtun und für sich ohne Gatten zeugen, auf daß sie ein Werk setze, das dem des Vaters nicht nachstehe; sie wußte eben nicht, daß der Unerzeugte, der da Prinzip und Wurzel und Tiefe und Höhe des Alls ist, allein imstande sei, zu zeugen, daß sie, die Sophia aber, da sie erzeugt und später als mehrere andere (Äonen) entstanden ist, die Kraft des Unerzeugten nicht haben könne. In dem Unerzeugten nämlich ist alles vereinigt, in den erzeugten Dingen ist das Weibliche das Substanzhervorbringende, das Männliche das, was der vom Weiblichen hervorgebrachten Substanz die Form gibt. Die Sophia vermochte also nur etwas ihrem Vermögen Entsprechendes hervorzubringen, eine formlose und ungeordnete Substanz. Und davon soll Moses sagen: „Die Erde aber war unsichtbar und ungeordnet“3. Diese ist das gute, „das himmlische Jerusalem“4, in das die Söhne Israels zu führen Gott mit den Worten versprochen hatte: „Ich will euch in ein gutes Land führen, das von Milch und Honig fließt“5.
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Der Tiefe und die Mischung, der Nichtalternde und die Einheit, der Selbstwerdende und die Freude, der Unbewegte und die Vermengung, der Eingeborene und die Selige. ↩
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Der Tröster und der Glaube, der Väterliche und die Hoffnung, der Mütterliche und die Liebe, der ewige Verstand und die Geisteskraft, der Kirchliche und die Seligkeit, der Wille und die Weisheit. ↩
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Gen. 1, 2. ↩
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Hebr. 12, 22. ↩
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Exod. 33, 3; 3, 8. ↩
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The Refutation of All Heresies
Chapter XXV.--The Tenet of the Duad Made the Foundation of Valentinus' System of the Emanation of Aeons.
Logos himself also, and Zoe, then saw that Nous and Aletheia had celebrated the Father of the universe by a perfect number; and Logos himself likewise with Zoe wished to magnify their own father and mother, Nous and Aletheia. Since, however, Nous and Aletheia were begotten, and did not possess paternal (and) perfect uncreatedness, Logos and Zoe do not glorify Nous their father with a perfect number, but far from it, with an imperfect one. 1 For Logos and Zoe offer twelve Aeons unto Nous and Aletheia. For, according to Valentinus, these--namely, Nous and Aletheia, Logos and Zoe, Anthropos and Ecclesia--have been the primary roots of the Aeons. But there are ten
Aeons proceeding from Nous and Aletheia, and twelve from Logos and Zoe--twenty and eight in all. 2 And to these (ten) they give these following denominations: 3 Bythus and Mixis, Ageratus and Henosis, Autophyes and Hedone, Acinetus and Syncrasis, Monogenes and Macaria. 4 These are ten Aeons whom some say (have been projected) by Nous and Aletheia, but some by Logos and Zoe. Others, however, affirm that the twelve (Aeons have been projected) by Anthropos and Ecclesia, while others by Logos and Zoe. And upon these they bestow these following names: 5 Paracletus and Pistis, Patricus and Elpis, Metricus and Agape, Aeinous and Synesis, Ecclesiasticus and Macariotes, Theletus and Sophia. But of the twelve, the twelfth and youngest of all the twenty-eight Aeons, being a female, and called Sophia, observed the multitude and power of the begetting Aeons, and hurried back into the depth of the Father. And she perceived that all the rest of the Aeons, as being begotten, generate by conjugal intercourse. The Father, on the other hand, alone, without copulation, has produced (an offspring). She wished to emulate the Father, 6 and to produce (offspring) of herself without a marital partner, that she might achieve a work in no wise inferior 7 to (that of) the Father. (Sophia, however,) was ignorant that the Unbegotten One, being an originating principle of the universe, as well as root and depth and abyss, alone possesses the power of self-generation. But Sophia, being begotten, and born after many more (Aeons), is not able to acquire possession of the power inherent in the Unbegotten One. For in the Unbegotten One, he says, all things exist simultaneously, but in the begotten (Aeons) the female is projective of substance, and the male is formative of the substance which is projected by the female. Sophia, therefore, prepared to project that only which she was capable (of projecting), viz., a formless and undigested substance. 8 And this, he says, is what Moses asserts: "The earth was invisible, and unfashioned." This (substance) is, he says, the good (and) the heavenly Jerusalem, into which God has promised to conduct the children of Israel, saying, "I will bring you into a land flowing with milk and honey."
= Mixture. 3. Ageratos = Ever-young. 4. Henosis = Unification. 5. Autophyes = Self-grown. 6. Hedone = Voluptuousness. 7. Acinetus =
Motionless. 8. Syncrasis = Composition. 9. Monogenes = Only-begotten. 10. Macaria = Blessedness.
Comforter. 2. Pistis = Faith. 3. Patricus = Paternal. 4. Elpis = Hope. 5. Metricus = Temperate. 6. Agape = Love. 7. Aeinous = Ever-thinking. 8. Synesis = Intelligence. 9. Ecclesiasticus = Ecclesiastical. 10. Makariotes = Felicity. 11. Theletus = Volition. 12. Sophia = Wisdom.
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This follows the text as emended by Bernays. ↩
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The number properly should be thirty, as there were two tetrads: (1) Bythus, Sige, Nous, and Aletheia; (2) Logos, Zoe, Ecclesia, and Anthropos. Some, as we learn from Hippolytus, made up the number to thirty, by the addition of Christ and the Holy Ghost,--a fact which Bunsen thinks conclusively proves that the alleged generation of Aeons was a subsequent addition to Valentinus' system. ↩
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There is some confusion in Hippolytus' text, which is, however, removeable by a reference to Irenaeus (i. 1). ↩
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We subjoin the meanings of these names:-- Ten Aeons from Nous and Aletheia, (or) Logos and Zoe, viz.:-- 1. Bythus = Profundity. 2. Mixis ↩
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The following are the meanings of these names:-- Twelve Aeons from Anthropos and Ecclesia, (or) Logos and Zoe:-- 1. Paracletus = ↩
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[Rev. ii. 24. It belongs to the "depths of Satan" to create mythologies that caricature the Divine mysteries. Cf. 2 Cor. ii. 11.] ↩
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This Sophia was, so to speak, the bridge which spanned the abyss between God and Reality. Under an aspect of this kind Solomon (Prov. viii.) views Wisdom; and Valentinus introduces it into his system, according to the old Judaistic interpretation of Sophia, as the instrument for God's creative energy. But Sophia thought to pass beyond her function as the connecting link between limited and illimitable existence, by an attempt to evolve the infinite from herself. She fails, and an abortive image of the true Wisdom is procreated, while Sophia herself sinks into this nether world. ↩
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Miller's text has, "a well-formed and properly-digested substance." This reading is, however, obviously wrong, as is proved by a reference to what Epiphanius states (Haer., xxxi.) concerning Valentinus. ↩