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Widerlegung aller Häresien (BKV)
26.
Das Evangelium ging also zuerst von der Sohnschaft über den zur Seite des Archon sitzenden Sohn zum Archon; er erfuhr, daß er nicht der Gott des Alls sei, sondern daß er erzeugt sei und über sich den S. 207 ruhenden Schatz des unaussprechlichen und unnennbaren Nichtseienden und der Sohnschaft habe. Da kam er zur Einkehr und fürchtete sich, da er seinen Irrtum einsah. Dies bedeutet das Wort: „Der Anfang der Weisheit ist die Furcht des Herrn“1. Er fing an, weise zu werden, von Christus, der ihm zur Seite sitzt, belehrt, wer der Nichtseiende sei, wer die Sohnschaft, wer der Heilige Geist, was die Schöpfung des Alls und wo es wiederhergestellt würde. Das ist die Weisheit, die in Geheimnisrede verkündet wird, von der die Schrift sagt: „Nicht in gelehrten Worten menschlicher Weisheit, sondern in der Gelehrsamkeit des Geistes“2. Aufgeklärt und belehrt bekannte der Archon voll Furcht die Sünde, die er durch seine Überhebung begangen. Dies ist der Sinn des Wortes: „Ich erkannte meine Sünde und erkannte mein Vergehen an, ich will es bekennen in Ewigkeit“3. Nach der Belehrung des großen Archon ward auch jedes Geschöpf der Achtzahl aufgeklärt, und das Geheimnis ward den Himmlischen kund; nun mußte das Evangelium auch noch zur Siebenzahl kommen, auf daß der Archon der Siebenzahl auf gleiche Weise aufgeklärt und belehrt würde. Der Sohn des großen Archon brachte dem Sohn des Archons der Siebenzahl das Licht, das er oben von der Sohnschaft genommen hatte, und der Sohn des Archons der Siebenzahl ward erleuchtet; und es wurde dem Archon der Siebenzahl das Evangelium verkündet, und wie eben erzählt, geriet auch er in Furcht und bekannte. Es wurde also auch alles in der Siebenzahl Enthaltene erleuchtet und ihm das Evangelium verkündet. (Nach ihrer Meinung sind in den Räumen selbst unzählige Schöpfungen, Herrschaften, Kräfte und Gewalten. Darüber wird gar viel bei ihnen geredet; sie sprechen auch von dreihundertfünfundsechzig Himmeln und daß ihr großer Archon Habrasax sei, weil sein Name die Zahl 365 ergibt, so daß die Zahl des Namens alles umfasse und darum das Jahr aus ebensoviel Tagen bestehe.) Nachdem dies so vor sich S. 208 gegangen war, sollte auch die Gestaltlosigkeit bei uns erleuchtet und der in der Gestaltlosigkeit wie eine Fehlgeburt zurückgelassenen Sohnschaft das Geheimnis erschlossen werden, das den früheren Geschlechtern nicht kund ward, wie es geschrieben steht: „Das Geheimnis ward mir durch Offenbarung kund“4, und: „Ich hörte geheime Worte, die dem Menschen auszusprechen nicht zusteht“5. Von der Siebenzahl kam also das Licht, das von der Achtzahl oben zum Sohn der Siebenzahl herabgestiegen war, auf Jesus, den Sohn Mariens, herab, und er war erleuchtet und durchglüht vom Lichte, das in ihm aufleuchtete. Dies bedeutet das Wort: „Der Heilige Geist wird über dich kommen“6, der, welcher von der Sohnschaft durch den dazwischenliegenden Geist zur Achtzahl und Siebenzahl kam bis zu Maria, „und die Kraft des Allerhöchsten wird dich überschatten“7, die Kraft der Salbung vom Gipfel oben über den Demiurgen bis zur Schöpfung, d. i. bis zum Sohn. Die Welt bestehe weiter, bis die ganze Sohnschaft, die, um den Seelen in der Gestaltlosigkeit Gutes zu tun und um Gutes zu empfangen, unten gelassen worden war, umgestaltet, Jesus folge und gereinigt aufsteige; sie wird ganz leicht werden, um aus eigener Kraft aufsteigen zu können, wie die erste. Sie hat nämlich ihre ganze Kraft in Verbindung mit dem Licht, das von der Höhe in die Tiefe strahlt.
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The Refutation of All Heresies
Chapter XIV.--Whence Came the Gospel; The Number of Heavens According to Basilides; Explanation of Christ's Miraculous Conception.
The Gospel then came, says (Basilides), first from the Sonship through the Son, that was seated beside the Archon, to the Archon, and the Archon learned that He was not God of the universe, but was begotten. But (ascertaining that) He has above Himself the deposited treasure of that Ineffable and Unnameable (and) Non-existent One, and of the Sonship, He was both converted and filled with terror, when He was brought to understand in what ignorance He was (involved). This, he says, is what has been declared: "The fear of the Lord is the beginning of wisdom." 1 For, being orally instructed by Christ, who was seated near, he began to acquire wisdom, (inasmuch as he thereby) learns who is the Non-Existent One, what the Sonship (is), what the Holy Spirit (is), what the apparatus of the universe (is), and what is likely to be the consummation of things. This is the wisdom spoken in a mystery, concerning which, says (Basilides), Scripture uses the following expressions: "Not in words taught of human wisdom, but in (those) taught of the Spirit." 2 The Archon, then, being orally instructed, and taught, and being (thereby) filled with fear, proceeded to make confession concerning the sin which He had committed in magnifying Himself. This, he says, is what is declared: "I have recognised my sin, and I know my transgression, (and) about this I shall confess for ever." 3 When, then, the Great Archon had been orally instructed, and every creature of the Ogdoad had been orally instructed and taught, and (after) the mystery became known to the celestial (powers), it was also necessary that afterwards the Gospel should come to the Hebdomad, in order likewise that the Archon of the Hebdomad might be similarly instructed and indoctrinated into the Gospel. The Son of the Great Archon (therefore) kindled in the Son of the Archon of the Hebdomad the light which Himself possessed and had kindled from above from the Sonship. And the Son of the Archon of the Hebdomad had radiance imparted to Him, and He proclaimed the Gospel to the Archon of the Hebdomad. And in like manner, according to the previous account, He Himself was both terrified and induced to make confession. When, therefore, all (beings) in the Hebdomad had been likewise enlightened, and had the Gospel announced to them (for in these regions of the universe there exist, according to these heretics, creatures infinite (in number), viz., Principalities and Powers and Rulers, in regard of which there is extant among the (Basilidians) 4 a very prolix and verbose treatise, where they allege that there are three hundred and sixty-five heavens, and that the great Archon of these is Abrasax, 5 from the fact that his name comprises the computed number 365, so that, of course, the calculation of the title includes all (existing) things, and that for these reasons the year consists of so many days);--but when, he says, these (two events, viz., the illumination of the Hebdomad and the manifestation of the Gospel) had thus taken place, it was necessary, likewise, that afterwards the Formlessness existent in our quarter of creation should have radiance imparted to it, and that the mystery should be revealed to the Sonship, which had been left behind in Formlessness, just like an abortion.
Now this (mystery) was not made known to previous generations, as he says, it has been written, "By revelation was made known unto me the mystery;" 6 and, "I have heard inexpressible words which it is not possible for man to declare." 7 The light, (therefore,) which came down from the Ogdoad above to the Son of the Hebdomad, descended from the Hebdomad upon Jesus the son of Mary, and he had radiance imparted to him by being illuminated with the light that shone upon him. This, he says, is that which has been declared: "The Holy Spirit will come upon thee," 8 (meaning) that which proceeded from the Sonship through the conterminous spirit upon the Ogdoad and Hebdomad, as far as Mary; "and the power of the Highest will overshadow thee," (meaning) the power of the anointing, 9 (which streamed) from the (celestial) height above (through) the Demiurge, as far as the creation, which is (as far as) the Son. And as far as that (Son) he says the world consisted thus. And as far as this, the entire Sonship, which is left behind for benefiting the souls in Formlessness, and for being the recipient in turn of benefits,--(this Sonship, I say,) when it is transformed, followed Jesus, and hastened upwards, and came forth purified. And it becomes most refined, so that it could, as the first (Sonship), hasten upwards through its own instrumentality. For it possesses all the power that, according to nature, is firmly connected with the light which from above shone down (upon earth).
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Prov. i. 7. ↩
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1 Cor. ii. 13. ↩
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Ps. xxxii. 5; li. 3. ↩
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kat' autous. Ulhorn fills up the ellipsis thus: "And in reference to these localities of the Archons," etc. ↩
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This is a more correct form than that occasionally given, viz., Abraxas. See Beausobre, Hist. Manich., lib. ii. p. 51. ↩
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Eph. iii. 3-5. ↩
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2 Cor. xii. 4. ↩
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Luke i. 35. ↩
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Miller's text has "judgment," which yields no meaning. Roeper suggests "Ogdoad." ↩