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Works Hippolytus of Rome (170-235)

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Widerlegung aller Häresien (BKV)

8.

Es genügt wohl, ihre Wundermären zu S. 51 besprechen. Ich gehe deswegen unter Benützung von Lehrkompendien nunmehr weiter. Sie sagen so1: Der Weltschöpfer gab das Übergewicht dem Umkreis des Gleichen und Ähnlichen. Denn diese (Umwölbung) allein ließ er ungespalten, den inneren Umkreis dagegen spaltete er sechsmal in sieben ungleich große Umwölbungen, im Abstand von zwei zu drei voneinander. Es gibt drei zweifache und drei dreifache Zwischenräume2. Er gebot den Kreisen, sich einander entgegenzudrehen, dreien nämlich mit gleicher, den vier übrigen aber mit einer unter sich selbst und mit der jener drei verschiedenen, aber im richtigen Verhältnis stehenden Geschwindigkeit. Dem Umkreis des Gleichen wurde das Übergewicht gegeben, nicht nur insofern er den Umkreis des Verschiedenen, das ist die Wandelsterne, umschließt, sondern auch weil er ein solches Übergewicht, das ist solche Kraft, hat, daß er auch die in entgegengesetzter Richtung, nämlich die sich von West nach Ost bewegenden Wandelsterne, durch seine eigene Kraft von Ost nach West mit sich selbst bewegen kann. Diese Bewegung allein ist ungespalten gelassen worden, so sagt er3; denn erstens vollziehen sich die Umdrehungen aller Fixsterne in gleicher Zeit und sind nicht nach größeren und kleineren Zeiträumen verschieden, dann haben sie alle die gleiche Erscheinung, nämlich die der Bewegung an der äußersten Peripherie, während sich die Planeten durch mehrfache, verschiedene Bewegungszeiten und durch ungleiche Entfernungen von der Erde unterscheiden. Ferner sagen sie mit Recht, daß der (innere) Umkreis sechsmal in sieben Kreise gespalten ist. Denn bei jedem geschnittenen Gegenstand ist die Zahl der Teile um eines größer als die der Schnitte, z. B. wenn etwas durch einen Schnitt geteilt ist, so wird es zwei Teile geben, wenn durch zwei, drei Teile. So wird es offenbar auch, wenn etwas sechsmal geschnitten wird, sieben Teile S. 52 geben. Dieser Umwölbungen Abstände sind nach dem Maßstab von zwei zu drei wechselweise verteilt, je drei nach der einen und drei nach der anderen Verhältniszahl. Dies hat er4 auch bezüglich der Zusammensetzung der Seele auf Grund der sieben Zahlen aufgezeigt. Denn es sind darin drei Doppelzahlen von der Einzahl: zwei, vier, acht; drei dreifache: drei, neun, siebenundzwanzig...... Der Durchmesser der Erde beträgt 80 108 Stadien, der Umfang der Erde aber 250 543 Stadien; die Entfernung von der Erdoberfläche zum Mondkreis bemißt Aristarchos von Samos auf...... , Apollonius auf 5 000 000, Archimedes auf 5 544 130, vom Mondkreis zum Sonnenkreis auf 50 262 065 Stadien, von da bis zum Kreis der Venus auf 20 272 065, von da bis zum Kreis des Merkur auf 50 817 165, von da bis zum Kreis des Mars auf 40 541 108, von da bis zum Kreis des Jupiter auf 20 275 065, von da bis zum Kreis des Saturn auf 40 372 065, von da bis zum Tierkreis und zur äußersten Peripherie auf 20 082 005 Stadien.


  1. Plato, Timaios 36 B. C. ↩

  2. Der Sinn dieser Stelle ist folgender: Die Tiefe von je drei Zwischenräumen ergibt sich durch Multiplikation mit der Zahl zwei und der drei anderen durch Multiplikation mit der Zahl drei. ↩

  3. Plato. ↩

  4. Plato, Timaios 35 B. C. ↩

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The Refutation of All Heresies

Chapter VIII.--Prodigies of the Astrologers; System of the Astronomers; Chaldean Doctrine of Circles; Distances of the Heavenly Bodies.

I reckon it then sufficient to declare the prodigies 1 detailed by these men. Wherefore, employing condensed accounts of what they affirm, I shall turn my attention to the other points (that remain to be considered). Now they make the following statements. 2 The Creator communicated pre-eminent power to the orbital motion of the identical and similar (circle), for He permitted the revolution of it to be one and indivisible; but after dividing this internally into six parts, (and thus having formed) seven unequal circles, according to each interval of a twofold and threefold dimension, He commanded, since there were three of each, that the circles should travel in orbits contrary to one another, three indeed (out of the aggregate of seven) being whirled along with equal velocity, and four of them with a speed dissimilar to each other and to the remaining three, yet (all) according to a definite principle. For he affirms that the mastery was communicated to the orbital motion of the same (circle), not only since it embraces the motion of the other, that, is, the erratic stars, but because also it possesses so great mastery, that is, so great power, that even it leads round, along with itself, by a peculiar strength of its own, those heavenly bodies--that is, the erratic stars--that are whirled along in contrary directions from west to east, and, in like manner, from east to west.

And he asserts that this motion was allowed to be one and indivisible, in the first place, inasmuch as the revolutions of all the fixed stars were accomplished in equal periods of time, and were not distinguished according to greater or less portions of duration. In the next place, they all present the same phase as that which belongs to the outermost motion; whereas the erratic stars have been distributed into greater and varying periods for the accomplishment of their movements, and into unequal distances from earth. And he asserts that the motion in six parts of the other has been distributed probably into seven circles. For as many as are sections of each (circle)--I allude to monads of the sections 3 --become segments; for example, if the division be by one section, there will be two segments; if by two, three segments; and so, if anything be cut into six parts, there will be seven segments. And he says that the distances of these are alternately arranged both in double and triple order, there being three of each,--a principle which, he has attempted to prove, holds good of the composition of the soul likewise, as depending upon the seven numbers. For among them there are from the monad three double (numbers), viz., 2, 4, 8, and three triple ones, viz., 3, 9, 27. But the diameter of Earth is 80,108 stadii; and the perimeter of Earth, 250,543 stadii; and the distance also from the surface of the Earth to the lunar circle, Aristarchus the Samian computes at 8,000,178 stadii, but Apollonius 5,000,000, whereas Archimedes computes 4 it at 5,544,130. And from the lunar to solar circle, (according to the last authority,) are 50,262,065 stadii; and from this to the circle of Venus, 20,272,065 stadii; and from this to the circle of Mercury, 50,817,165 stadii; and from this to the circle of Mars, 40,541,108 stadii; and from this to the circle of Jupiter, 20,275,065 stadii; and from this to the circle of Saturn, 40,372,065 stadii; and from this to the Zodiac and the furthest periphery, 20,082,005 stadii. 5


  1. As regards astrological predictions, see Origen's Comment. on Gen.; Diodorus of Tarsus, De Fato; Photii Biblioth., cod. ccxxiii.; and Bardesanis, De Legibus Nationum, in Cureton's Spicilegium Syriacum. ↩

  2. See Plato's Timaeus. ↩

  3. Schneidewin, on Roeper's suggestion, amends the passage thus, though I am not sure that I exactly render his almost unintelligible Latin version: "For as many sections as there are of each, there are educible from the monad more segments than sections; for example, if," etc. The Abbe Cruice would seemingly adopt the following version: "For whatsoever are sections of each, now there are more segments than sections of a monad, will become; for example, if," etc. ↩

  4. Schneidewin, on mathematical authority, discredits the numerical calculations ascribed to Archimedes. ↩

  5. This is manifestly erroneous; the total could only be "four myriads!" ↩

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