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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
8.
Wenn sie nun deswegen, weil er einige Stellen aus der göttlichen Schrift in die Thalia aufgenommen S. 27 hat, auch seine Gotteslästerungen für Lobpreisungen halten, so werden sie wohl jedenfalls, wenn sie die jetzt lebenden Juden das Gesetz und die Propheten lesen sehen, deshalb auch mit jenen Christum leugnen. Und wenn sie etwa auch die Manichäer einige Abschnitte aus den Evangelien verlesen hören, so werden sie mit ihnen das Gesetz und die Propheten zurückweisen müssen1. Wenn sie aber aus Unwissenheit sich so erhitzen und derlei Zeug schwatzen, so mögen sie aus der Schrift lernen, daß auch der Teufel, der Erfinder der Irrlehren, wegen des der Bosheit eigenen üblen Geruchs Stellen aus der Schrift verwertet, um, durch sie gedeckt, sein Gift auszusäen und die Arglosen zu hintergehen. So betrog er Eva, so schuf er auch die andern Häresien. So riet er auch jetzt dem Arius, gegen die Häresien zu reden und sich wohl in die Brust zu werfen, um so seine eigene Häresie unbemerkt einzuschmuggeln. Gleichwohl blieb der Verschmitzte auch so nicht verborgen. Denn da er gegen das Wort Gottes frevelte, fiel er alsbald von allem ab, und allen ist es kund geworden, daß er auch in den andern Dingen unwissend war, und daß er, ohne irgendwie es auf die Wahrheit abzusehen, sich nur verstellt. Denn wie könnte der über den Vater die Wahrheit verkünden, der den Sohn leugnet, der über ihn Aufschluß gibt? Oder wie wird er vom Geiste eine richtige Vorstellung haben, wenn er doch das Wort schmäht, das ihn mitteilt? Wer wird ihm Glauben schenken, wenn er von der Auferstehung redet, wenn er Christum leugnet, der unsertwegen „der Erstgeborene von den Toten“ geworden ist2? Wie wird der, welcher die echte und wahrhafte Zeugung des Sohnes aus dem Vater ganz und gar nicht kennt, nicht auch bezüglich seiner Erscheinung im Fleische im Irrtum befangen sein? Denn so verloren auch die damaligen Juden, die das Wort nicht anerkannten und sprachen: „Wir haben S. 28 keinen König als den Kaiser“3, alles zumal: sie sind verlustig gegangen des Lichtes der Lampe, des Wohlgeruchs der Salbe, der prophetischen Erkenntnis, ja der Wahrheit selbst, und jetzt wandeln sie in völliger Unkenntnis im Dunkeln herum. Denn wer hätte jemals etwas Derartiges vernommen? Oder woher und von wem haben die bestechlichen Schmeichler der Häresie4 solches gehört? Wer hat ihnen, als sie im Glauben unterrichtet wurden, Ähnliches gesagt? Wer hat sie gelehrt: „Ihr, die ihr die Anbetung der Kreatur aufgegeben habt, wendet euch wieder hin zur Kreatur und dem Geschöpf, um es anzubeten?“ Wenn sie aber auch selbst es zugeben müssen, erst jetzt solche Dinge gehört zu haben, so sollen sie nicht bestreiten, daß diese Häresie ein fremdes Gewächs ist und nicht von den Vätern stammt. Was aber nicht von den Vätern stammt, sondern erst jetzt aufgebracht wurde, was wäre das anderes als was der selige Paulus vorausgesagt hat: „In den späteren Zeiten werden manche vom gesunden Glauben abfallen, indem sie irreführenden Geistern und Lehren der Dämonen Gehör schenken, solchen, die in Heuchelei Lügen reden, die in ihrem Gewissen gebrandmarkt sind5 und die Wahrheit von sich weisen“6.
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Faustus [in August, contra Faust. lib. 11 c. 1] anerkannte die Evangelien, doch nur mit Auswahl, z. B. ohne die Genealogien, ohne die Berichte über Jesu Geburt, Beschneidung u. a. [lib. XXXII c. 6]. Er bestritt auch die traditionelle Autorschaft der Evangelien [lib. XXXII c. 2]. ↩
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Kol. 1,18. ↩
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Joh. 19,15. ↩
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Die Arianer haben, um Anhang zu gewinnen, an Bestechung es nicht fehlen lassen. Der hl. Hilarius schreibt [contra Const. imp. c 10] von der Bestechung, die Konstantius den Arianen zubilligte. Die „bestechlichen Schmeichler“ waren wohl solche, die zwar nicht offen zum Arianismus sich bekannten, aber durch Geschenke sich soweit dir ihn gewinnen ließen, daß sie ihn wenigstens nicht, verurteilen oder die später in den Verfolgungen gegen die Anhänger des Nizänums durch Nachgiebigkeit in ihren Stallungen sich behaupteten. Athanasius hat hier wohl speziell die Eusebianer [vgl. c. 22] im Auge, die versteckten Parteigänger des Arius ↩
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1 Tim. 4,1f. ↩
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Tit. 1,14. ↩
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Four Discourses against the Arians
8.
Chapter III .— The Importance of the Subject .The Arians affect Scripture language, but their doctrine new, as well as unscriptural. Statement of the Catholic doctrine, that the Son is proper to the Father’s substance, and eternal. Restatement of Arianism in contrast, that He is a creature with a beginning: the controversy comes to this issue, whether one whom we are to believe in as God, can be so in name only, and is merely a creature. What pretence then for being indifferent in the controversy? The Arians rely on state patronage, and dare not avow their tenets.
If then the use of certain phrases of divine Scripture changes, in their opinion, the blasphemy of the Thalia into reverent language, of course they ought also to deny Christ with the present Jews, when they see how they study the Law and the Prophets; perhaps too they will deny the Law 1 and the Prophets like Manichees 2, because the latter read some portions of the Gospels. If such bewilderment and empty speaking be from ignorance, Scripture will teach them, that the devil, the author of heresies, because of the ill savour which attaches to evil, borrows Scripture language, as a cloak wherewith to sow the ground with his own poison also, and to seduce the simple. Thus he deceived Eve; thus he framed former heresies; thus he persuaded Arius at this time to make a show of speaking against those former ones, that he might introduce his own without observation. And yet, after all, the man of craft did not escape. For being irreligious towards the Word of God, he lost his all at once 3, and betrayed to all men his ignorance of other heresies too 4; and having not a particle of truth in his belief, does but pretend to it. For how can he speak truth concerning the Father, who denies the Son, that reveals concerning Him? or how can he be orthodox concerning the Spirit, while he speaks profanely of the Word that supplies the Spirit? and who will trust him concerning the Resurrection, denying, as he does, Christ for us the first-begotten from the dead? and how shall he not err in respect to His incarnate presence, who is simply ignorant of the Son’s genuine and true generation from the Father? For thus, the former Jews also, denying the Word, and saying, ‘We have no king but Cæsar 5,’ were forthwith stripped of all they had, and forfeited the light of the Lamp, the odour of ointment, knowledge of prophecy, and the Truth itself; till now they understand nothing, but are walking as in darkness. For who was ever yet a hearer of such a doctrine 6? or whence or from whom did the abettors and hirelings 7 of the heresy gain it? who thus expounded to them when they were at school 8? who told them, ‘Abandon the worship of the creation, and then draw near and worship a creature and a work 9?’ But if they themselves own that they have heard it now for the first time, how can they deny that this heresy is foreign, and not from our fathers 10? But what is not from our fathers, but has come to light in this day, how can it be but that of which the blessed Paul 11 has foretold, that ‘in the latter times some shall depart from the sound faith, P. 311 giving heed to seducing spirits and doctrines of devils, in the hypocrisy of liars; cauterized in their own conscience, and turning from the truth 12?’
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de Syn.33. ↩
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Faustus, in August.contr. Faust.ii. 1. admits the Gospels (vid. BeausobreManich.t. i. p. 291, &c.), but denies that they were written by the reputed authors. ibid. xxxii. 2. but nescio quibus Semi-judæis. ibid. xxxiii. 3. Accordingly they thought themselves at liberty to reject or correct parts of them. They rejected many of the facts, e.g. our Lord’s nativity, circumcision, baptism, temptation, &c. ibid. xxxii. 6. ↩
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de Decr.1, note 6. ↩
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[A note on the intimate mutual connexion of all heresies is omitted here.] ↩
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Joh. xix. 15 . ↩
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de Decr.7, note 2. ↩
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δωροδόκοι , and so κέρδος τῆς φιλοχρηματίας , infr. §53. He mentions προστασίας φίλων , §10. And so S. Hilary speaks of the exemptions from taxes which Constantius granted the Clergy as a bribe to Arianize;contr. Const.10. And again, of resisting Constantius as hostem blandientem, qui non dorsa cædit, sed ventrem palpat, non proscribit ad vitam, sed ditat in mortem, non caput gladio desecat, sed animum auro occidit. ibid. 5. vid. Coustant.in loc.Liberius says the same, TheodH. E.ii. 13. And S. Gregory Naz. speaks of φιλοχρύσους μᾶλλον ἢ φιλοχρίστους .Orat.21. 21. On the other hand,Ep. Æg.22, Athan. contrasts the Arians with the Meletians, as not influenced by secular views. [Prolegg. ch. ii. §3 (2) c. (2).] ↩
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de Syn.§3 and 9. ↩
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Vid.de Decr.1. note. This consideration, as might be expected, is insisted on by the Fathers. vid. Cyril.Dial.iv. p. 511, &c. v. p. 566. Greg. Naz. 40, 42; Hil.Trin.viii. 28; Ambros.de fid.i. n. 69 and 104. ↩
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Ib. 4, note 8. ↩
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1 Tim. iv. 1, 2 ; Tit. i. 14 . ↩
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This passage is commonly taken by the Fathers to refer to the Oriental sects of the early centuries, who fulfilled one or other of those conditions which it specifies. It is quoted against the Marcionists by Clement.Strom.iii. 6. Of the Carpocratians apparently, Iren.Hær.i. 25; Epiph.Hær.27. 5. Of the Valentinians, Epiph.Hær.31. 34. Of the Montanists and others, ibid. 48. 8. Of the Saturnilians (according to Huet.) Origen in Matt. xx. 16 . Of apostolic heresies, Cyril.Cat.iv. 27. Of Marcionites, Valentinians, and Manichees, Chrysost.de Virg.5. Of Gnostics and Manichees, Theod.Hær.ii. præf. Of Encratites, ibid. v. fin. Of Eutyches,Ep. Anon.190 (apud Garner.Diss. v. Theod.p. 901. Pseudo-Justin seems to consider it fulfilled in the Catholics of the fifth century, as being Anti-Pelagians.Quæst.22. vid. Bened. notein loc.Besides Athanasius, no early author occurs to the writer of this, by whom it is referred to the Arians, cf.Depos. Ar.supr. p. 71, note 29. ↩