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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
44.
S. 301 Darum hat er auch, als er die Engel erwähnte, nicht noch hinzugefügt: „auch der Heilige Geist nicht“. Vielmehr schwieg er und gab damit ein Zweifaches zu erkennen, nämlich daß, wenn es der Geist weiß, es noch weit eher das Wort weiß, insoweit es Wort ist, von dem es ja der Geist empfängt, und daß er, wenn er vom Geiste schwieg, offenbar gemacht hat, daß er in Bezug auf seine menschliche Tätigkeit sagte: „auch nicht der Sohn“. Ein Beweis dafür ist, daß er, obschon er wie ein Mensch gesagt hat: „Auch der Sohn weiß es nicht“, gleichwohl zu erkennen gibt, daß er als Gott alles weiß. Denn von dem Sohne, der nach ihm den Tag nicht weiß, sagt er, er kenne den Vater. „Niemand“, sagt er ja, „kennt den Vater als der Sohn“1. Es wird aber doch jedermann, von den Arianern abgesehen, zugeben, daß, wer den Vater kennt, noch vielmehr die Schöpfung in ihrem ganzen Umfang kenne. Im vollen Umfang aber ist auch ihr Ende inbegriffen. Und wenn der Tag und die Stunde vom Vater bereits bestimmt sind, so sind sie offenbar durch den Sohn festgelegt, und er weiß doch selbst, was durch ihn festgelegt ist. Denn es gibt nichts, was nicht durch den Sohn geworden und festgelegt ist. Da er nun Schöpfer eines jeden Dinges ist, so weiß er, wie und wie groß und mit welcher Dauer es nach dem Willen des Vaters werden sollte. In der Größe und Dauer liegt aber ihre Veränderung. Wenn ferner alles, was dem Vater gehört, dem Sohne gehört — und das hat er selbst gesagt2 —, dem Vater aber es zukommt, den Tag zu wissen, so weiß ihn offenbar auch der Sohn, da er auch das vom Vater zu eigen hat. Und ferner, wenn der Sohn im Vater ist, und der Vater im Sohne, der Vater aber den Tag und die Stunde weiß, so weiß offenbar auch der Sohn, der im Vater ist, und weiß, was in dem Vater ist — den Tag und die Stunde. Wenn aber der Sohn auch wahres Bild des Vaters ist, und der Vater den Tag und die Stunde weiß, so erstreckt sich die Ähnlichkeit des Sohnes mit dem Vater auch darauf, daß er dies weiß. Es ist doch nichts Auffallendes, wenn S. 302 der, durch den alles entstanden ist, und in dem alles besteht3, selbst das Entstandene kennt und weiß, wann für das Einzelne wie für das Ganze das Ende kommen wird; vielmehr muß man darüber sich wundern, daß auch diese Dreistigkeit, die so recht dem Wahnsinn der Ariomaniten entspricht, uns zu solch ausführlicher Verteidigung genötigt hat. Denn wenn sie den Sohn Gottes, das ewige Wort, zu den entstandenen Dingen zählen, sind sie nahe daran, auch den Vater für geringer zu erklären als die Kreatur. Denn wenn der, welcher den Vater kennt, den Tag und die Stunde nicht weiß, so befürchte ich, es möchte, wie jene in ihrer Raserei wohl behaupten könnten, die Kenntnis von der Schöpfung oder vielmehr die Kenntnis des geringsten Teils der Schöpfung wichtiger sein als die Kenntnis vom Vater.
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Four Discourses against the Arians
44.
On this account, He alludes to the Angels, but He did not go further and say, ‘not the Holy Ghost;’ but He was silent, with a double intimation; first that if the Spirit knew, much more must the Word know, considered as the Word, from whom the Spirit receives 1; and next by His silence about the Spirit, He made it clear, that He said of His human ministry, ‘no, not the Son.’ And a proof of it is this; that, when He had spoken humanly 2‘No, not the Son knows,’ P. 418 He yet shews that divinely He knew all things. For that Son whom He declares not to know the day, Him He declares to know the Father; for ‘No one,’ He says, ‘knoweth the Father save the Son 3.’ And all men but the Arians would join in confessing, that He who knows the Father, much more knows the whole of the creation; and in that whole, its end. And if already the day and the hour be determined by the Father, it is plain that through the Son are they determined, and He knows Himself what through Him has been determined 4, for there is nothing but has come to be and has been determined through the Son. Therefore He, being the Framer of the universe, knows of what nature, and of what magnitude, and with what limits, the Father has willed it to be made; and in the how much and how far is included its period. And again, if all that is the Father’s, is the Son’s (and this He Himself has 5 said) , and it is the Father’s attribute to know the day, it is plain that the Son too knows it, having this proper to Him from the Father. And again, if the Son be in the Father and the Father in the Son, and the Father knows the day and the hour, it is clear that the Son, being in the Father and knowing the things of the Father, knows Himself also the day and the hour. And if the Son is also the Father’s Very Image, and the Father knows the day and the hour, it is plain that the Son has this likeness 6 also to the Father of knowing them. And it is not wonderful if He, through whom all things were made, and in whom the universe consists, Himself knows what has been brought to be, and when the end will be of each and of all together; rather is it wonderful that this audacity, suitable as it is to the madness of the Ario-maniacs, should have forced us to have recourse to so long a defence. For ranking the Son of God, the Eternal Word, among things originate, they are not far from venturing to maintain that the Father Himself is second to the creation; for if He who knows the Father knows not the day nor the hour, I fear lest the knowledge of the creation, or rather of the lower portion of it, be greater, as they in their madness would say, than knowledge concerning the Father.
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Or.i. 47;Serap.i. 20 fin. ↩
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Leporius, in his Retractation, which S. Augustine subscribed, writes, ‘That I may in this respect also leave nothing to be cause of suspicion to any one, I then said, nay I answered when it was put to me, that our Lord Jesus Christ was ignorant as He was man, (secundum hominem). But now not only do I not presume to say so, but I even anathematize my former opinion expressed on this point,’ap. Sirm.t. i. p. 210. A subdivision also of the Eutychians were called by the name of Agnoetæ from their holding that our Lord was ignorant of the day of judgment. ‘They said,’ says Leontius, ‘that He was ignorant of it, as we say that He underwent toil.’de Sect.5. circ. fin. Felix of Urgela held the same doctrine according to Agobard’s testimony, see §46, n. 2. Montfaucon observes on the text, that the assertion of our Lord’s ignorance ‘seems to have been condemned in no one in ancient times, unless joined to other error.’ And Petavius, after drawing out the authorities for and against it, says, ‘Of these two opinions, the latter, which is now received both by custom and by the agreement of divines, is deservedly preferred to the former. For it is more agreeable to Christ’s dignity, and more befitting His character and office of Mediator and Head, that is, Fountain of all grace and wisdom, and moreover of Judge, who is concerned in knowing the time fixed for exercising that function. In consequence, the former opinion, though formerly it received the countenance of some men of high eminence, was afterwards marked as a heresy.’Incarn.xi. 1. §15. ↩
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Mat. xi. 27 . ↩
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Or.ii. 41, iii. 9, 46. ↩
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John xvi. 15 . ↩
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Basil.Ep.236, 1. Cyril.Thes.p. 220. Ambros.de fid.v. 197. Hence the force of the word ‘living’ commonly joined to such words as εἴκων, σφραγίς, βουλή, ἐνέργεια , when speaking of our Lord, e.g. Naz.Orat.30, 20, c. Vid. §63,fin.note. ↩