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Works Athanasius of Alexandria (295-373) Orationes contra Arianos

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

19.

Wenn Gott die Quelle der Weisheit und des Lebens ist und genannt wird, wie es bei Jeremias heißt: "Mich haben sie verlassen, die Quelle des lebendigen Wassers"1, und wieder: "Erhabener Thron der Herrlichkeit, unsere Heiligung, Hoffnung Israels, o Herr! Alle, die Dich verlassen, sollen zu Schanden werden, die Dir fernestehen, sollen auf den Erdboden geschrieben werden, weil sie den Herrn, die Quelle lebendigen Wassers, verlassen haben2, bei Baruch aber geschrieben steht: "Die Quelle der Weisheit habt ihr verlassen"3, so folgt daraus wohl, daß das Leben und die Weisheit dem Wesen der Quelle nicht fremd, sondern eigen sind, und niemals existenzlos, sondern immer waren. Es ist dies aber der Sohn, der sagt: "Ich bin das Leben"4 und: "Ich, die Weisheit, wohne im Rate"5. Wie nun, ist der nicht gottlos, der sagt: "Es war einmal, da der Sohn nicht war"? Denn das kommt der Behauptung gleich: Es war einmal, da die Quelle ausgetrocknet, ohne das Leben und die Weisheit war. Das wäre aber gar keine Quelle. Denn das, was nicht aus sich selbst erzeugt, ist keine Quelle. Wie voll Ungereimtheit ist nicht dies! Denn Gott verkündet, daß die, welche seinen Willen tun, wie eine Quelle sein werden, der das Wasser nicht ausgeht, indem er durch den Propheten Isaias spricht: "Du wirst gesättigt werden, wie deine Seele sich sehnt, und deine Gebeine werden fett werden und werden sein wie ein getränkter Garten und wie eine Quelle, deren Wasser nie versiegt"6 . Diese aber wagen es, Gott, der die Quelle der Weisheit heißt und ist, zu lästern, als wäre er unfruchtbar und einmal ohne seine eigene Weisheit gewesen. Aber was aus ihrem Munde kommt, ist Lüge. Die Wahrheit aber bezeugt, S. 46 daß Gott die ewige Quelle seiner eigenen Weisheit sei. Wenn aber die Quelle ewig ist, dann muß auch die Weisheit ewig sein. Denn in dieser ist auch alles entstanden, wie David singt: "Alles hast Du in Weisheit gemacht"7 und Salomo sagt: "Gott hat durch seine Weisheit die Erde befestigt und die Himmel bereitet in Einsicht"8. Die Weisheit selbst ist das Wort, und durch dieses wurde, wie Johannes sagt, alles, und ohne dasselbe ist nichts geworden. Dieses selbst aber ist Christus. "Denn Einer ist Gott, der Vater, aus dem alles, und dem auch wir angehören, und Einer ist der Herr, Jesus Christus, durch den alles und wir durch ihn"9. Wenn aber alles durch ihn ist, so kann er selbst nicht zu allem gerechnet werden. Denn wer zu behaupten wagt, daß der, durch den alles ist, Einer von allem sei, wird gewiß doch auch von Gott, aus dem alles ist, dieselbe Ansicht haben. Wenn aber einer diese Ansicht als ungereimt von sich weist und Gott von allem als einen andern trennt, so darf man füglich auch den eingeborenen, wesenseigenen Sohn des Vaters vom All verschieden nennen. Wenn er aber nicht zu allem gehört, so kann man nicht mit Recht von ihm sagen: "Es war einmal, da er nicht war" und: "Er war nicht, bevor er gezeugt wurde". Denn solche Ausdrücke mag man zutreffend auf die Geschöpfe anwenden. Der Sohn selbst ist aber so beschaffen wie der Vater, dessen wesenseigene Zeugung, Wort und Weisheit er auch ist. Denn das ist dem Sohne dem Vater gegenüber eigen, und das zeigt, daß der Vater dem Sohne eigen ist, so daß man weder Gott jemals das Wort, noch dem Sohne jemals die Existenz absprechen kann. Denn wie wäre er Sohn, wenn er nicht von ihm wäre, oder wie wäre er Wort und Weisheit, wenn er nicht immer und ihm eigen wäre?


  1. Jer. 2,13. ↩

  2. Jer. 17,12 f. ↩

  3. Bar. 3,12. ↩

  4. Joh. 14,6. ↩

  5. Sprichw. 8,12. ↩

  6. Is. 58,11. ↩

  7. Ps. 103,24. ↩

  8. Sprichw. 3,19. ↩

  9. 1 Kor. 8,6. ↩

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Four Discourses against the Arians

19.

If God be, and be called, the Fountain of wisdom and life—as He says by Jeremiah, ‘They have forsaken Me the Fountain of living waters 1;’ and again, ‘A glorious high throne from the beginning, is the place of our sanctuary; O Lord, the Hope of Israel, all that forsake Thee shall be ashamed, and they that depart from Me shall be written in the earth, because they have forsaken the Lord, the Fountain of living waters 2;’ and in the book of Baruch it is written, ‘Thou hast forsaken the Fountain of wisdom 3,’—this implies that life and wisdom are not foreign to the Essence of the Fountain, but are proper to It, nor were at any time without existence, but were always. Now the Son is all this, who says, ‘I am the Life 4,’ and, ‘I Wisdom dwell with prudence 5.’ Is it not then irreligious to say, ‘Once the Son was not?’ for it is all one with saying, ‘Once the Fountain was dry, destitute of Life and Wisdom.’ But a fountain it would then cease to be; for what begetteth not from itself, is not a fountain 6. What a load of extravagance! for God promises that those who do His will shall be as a fountain which the water fails not, saying by Isaiah the prophet, ‘And the Lord shall satisfy thy soul in drought, and make thy bones fat; and thou shalt be like a watered garden, and like a spring of water, whose waters fail not 7.’ And yet these, whereas God is called and is a Fountain of wisdom, dare to insult Him as barren and void of His proper Wisdom. But their doctrine is false; truth witnessing that God is the eternal Fountain of His proper Wisdom; and, if the Fountain be eternal, the Wisdom also must needs be eternal. For in It were all things made, as David says in the Psalm, ‘In Wisdom hast Thou made them all 8;’ and Solomon says, ‘The Lord by Wisdom hath formed the earth, by understanding hath He established the heavens 9.’ And this Wisdom is the Word, and by Him, as John says, ‘all things were made,’ and ‘without Him was made not one thing 10.’ And this Word is Christ; for ‘there is One God, the Father, from whom are all things, and we for Him; and One Lord Jesus Christ, through whom are all things, and we through Him 11.’ And if all things are through Him, He Himself is not to be reckoned with that ‘all.’ For he who dares 12 to call Him, through whom are things, one of that ‘all,’ surely will have like speculations concerning God, from whom are all. But if he shrinks from this as unseemly, and excludes God from that all, it is but consistent that he should also exclude from that all the Only-Begotten Son, as being proper to the Father’s essence. And, if He be not one of the all 13, it is sin to say concerning Him, ‘He was not,’ and ‘He was not before His generation.’ Such words may be used of the creatures; but as to the Son, He is such as the Father is, of whose essence He is proper Offspring, Word, and Wisdom 14. For this is proper to the Son, as regards the Father, and this shews that the Father is proper to the Son; that we may neither say that God was ever without Word 15, nor that the Son P. 318 was non-existent. For wherefore a Son, if not from Him? or wherefore Word and Wisdom, if not ever proper to Him?


  1. Jer. ii. 13 .  ↩

  2. Ib. xvii. 12, 13 .  ↩

  3. Bar. iii. 12 .  ↩

  4. John xiv. 6 .  ↩

  5. Prov. viii. 12 .  ↩

  6. Supr. §15.  ↩

  7. Isa. lviii. 11 .  ↩

  8. Ps. civ. 24 .  ↩

  9. Prov. iii. 19 .  ↩

  10. John i. 3 . See Westcott’sadditional noteon the passage.]  ↩

  11. 1 Cor. viii. 6 .  ↩

  12. Vid. Petav.de Trin.ii. 12, §4.  ↩

  13. De Decr.§30.  ↩

  14. De Decr.§17.  ↩

  15. ἄλογον . Vid. note onde Decr.§§1, 15, where other instances are given from Athan. and Dionysius of Rome; vid. alsoOrat.iv. 2, 4.Sent. D.23. Origen, supr. p. 48. Athenag.Leg.10. Tat.contr. Græc.5. Theoph.ad. Autol.ii. 10. Hipp.contr. Noet.10. Nyssen.contr. Eunom.vii. p. 215. viii. pp. 230, 240. Orat,Catech.1. Naz.Orat.29. 17 fin. Cyril.Thesaur.xiv. p. 145 (vid. Petav.de Trin.vi. 9). It must not be supposed from these instances that the Fathers meant that our Lord was literally what is called theattributeof reason or wisdom in the Divine Essence, or in other words, that He was God merely viewed as He is wise; which would be a kind of Sabellianism. But, whereas their opponents said that He was butcalledWord and Wisdomafterthe attribute (vid.de Syn.15, note), they said that such titles marked, not only a typical resemblance to the attribute, but so full a correspondence and (as it were) coincidence innaturewith it, that whatever relation that attribute had to God, such in kind had the Son;—that the attribute was His symbol, and not His mere archetype; that our Lord was eternal and proper to God, because that attribute was, which was His title, vid.Ep. Æg.14, that our Lord was that Essential Reason and Wisdom,—notbywhich the Fatheriswise, butwithoutwhich the Father wasnotwise;—not, that is, in the way of a formal cause, but infact.Or, whereas the Father Himself is Reason and Wisdom, the Son is the necessary result of that Reason and Wisdom, so that, to say that there was no Word, would imply there was no Divine Reason; just as a radiance implies a light; or, as Petavius remarks, l.c. quoting the words which follow shortly after in the text, the eternity of the Original implies the eternity of the Image; τῆς ὑποστάσεως ὑπαρχούσης, πάντως εὐθὺς εἶναι δεῖ τὸν χαρακτῆρα καὶ τὴν εἰκόνα ταύτης , §20. vid. also infr. §31,de Decr.§13, p. 21, §§20, 23, pp. 35, 40. Theod.H. E.i. 3. p. 737.  ↩

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
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Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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