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Works Athanasius of Alexandria (295-373) Orationes contra Arianos

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Vier Reden gegen die Arianer (BKV)

65.

Wenn sie aber den Sohn kraft eines Ratschlusses entstehen lassen, dann hätten sie sagen sollen, daß er auch durch Klugheit entstanden sei; denn Klugheit und Ratschluß ist nach meinem Dafürhalten dasselbe. Denn worüber einer beratschlagt, darüber denkt er notwendig auch nach, und worüber „einer nachdenkt, darüber beratschlagt er auch. Der Heiland hat daher selbst beides, durch die Analogie gleichsam verschwistert, zusammengenommen, wenn er sagte: “Mein ist der Rat und die Sicherheit, mein die Klugheit, mein die Stärke„1. Denn wie Stärke und Sicherheit dasselbe ist — es ist ja dieselbe Macht —, so besagen auch Klugheit und Ratschluß dasselbe — und das ist der Herr. Doch die Gottlosen wollen nicht, daß der Sohn Wort und lebendiger Ratschluß sei, von Gott aber faseln sie, es trete bei ihm in menschlicher Weise Klugheit, Ratschluß und Weisheit ein wie ein Zustand, der eintritt und wieder weicht, und sie setzen alles in Bewegung und schützen das Nachdenken und den Willen des Valentin2 vor, nur um den Sohn vom Vater trennen und behaupten zu können, er sei nicht des Vaters eigenes Wort, sondern ein Geschöpf. Doch sie sollen hören, wie Simon der Magier hören mußte3: Die Gottlosigkeit des Valentin sei mit euch zum Verderben! Jeder aber glaube lieber Salomo, der das Wort selbst als S. 329 Weisheit und Klugheit bezeichnet. Denn er sagt: “Gott hat in seiner Weisheit die Erde gegründet und hat die Himmel bereitet in Klugheit„4 . Wie es hier heißt “in Klugheit„, so heißt es in den Psalmen: “Durch das Wort des Herrn wurden die Himmel befestigt„5. Wie aber durch das Wort die Himmel wurden, auf solche Weise machte er alles, was er wollte6 , und wie der Apostel an die Thessalonicher schreibt: “Der Wille Gottes ist in Christus Jesus„7 . So ist also der Sohn Gottes selbst das Wort und die Weisheit, selbst die Klugheit und der lebendige Ratschluß, und in ihm ist der Wille des Vaters. Er ist Wahrheit, Licht und Kraft des Vaters. Wenn aber der Wille Gottes die Weisheit und die Klugheit ist, der Sohn aber die Weisheit, so sagt man mit der Behauptung, der Sohn sei durch den Willen entstanden, soviel wie mit der andern, die Weisheit sei in der Weisheit entstanden, und der Sohn sei im Sohne gemacht, und das Wort durch das Wort geschaffen worden. Das aber streitet wider Gott und steht mit der von ihm inspirierten Schrift im Widerspruch. Denn auch der Apostel verkündet, daß der Sohn nicht des Willens, sondern der väterlichen Substanz selbst eigener Abglanz und Abriß sei, indem er sagt: “Der, da er Abglanz seiner Herrlichkeit und Abriß seiner Substanz ist„8. Wenn aber, wie wir vorhin gesagt haben, die väterliche Substanz und Wesenheit nicht aus dem Willen stammt, so ist doch wohl ganz klar auch das nicht aus dem Willen, was der väterlichen Wesenheit eigen ist. Denn von welcher Art und wie nur immer jene väterliche Wesenheit sein mag, von der Art und so muß auch die Zeugung aus ihr sein. Daher hat auch der Vater selbst nicht gesagt: “Dieser ist der durch meinen Willen entstandene Sohn„, auch nicht: “Der Sohn, den ich durch Beschluß bekommen habe„, sondern einfach: “Mein Sohn„ und weiter: “an dem ich mein S. 330 Wohlgefallen habe„9. Damit will er sagen: “Dieser ist von Natur Sohn und in ihm ist der Wille für all das, was mir gefällt, niedergelegt.


  1. Sprichw. 8,14. ↩

  2. die er im Vater annimmt, ↩

  3. Apg. 8,20. ↩

  4. Sprichw. 3,19. ↩

  5. Ps. 32,6. ↩

  6. Ps. 134,6. ↩

  7. 1 Thessal. 5,18. ↩

  8. Hebr. 1,3. ↩

  9. Matth. 3,17. ↩

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Four Discourses against the Arians

65.

Moreover, if they say that the Son is by will, they should say also that He came to be by understanding; for I consider understanding and will to be the same. For what a man counsels, about that also he has understanding; and what he has in understanding, that also he counsels. Certainly the Saviour Himself has made them correspond, as being cognate, when He says, ‘Counsel is mine and security; mine is understanding, and mine strength 1.’ For as strength and security are the same (for they mean one attribute), so we may say that Understanding and Counsel are the same, which is the Lord. But these irreligious men are unwilling that the Son should be Word and Living Counsel; but they fable that there is with God 2, as if a habit 3, coming and going 4, after the manner of men, understanding, counsel, wisdom; and they leave nothing undone, and they put forward the ‘Thought’ and ‘Will’ of Valentinus, so that they may but separate the Son from the Father, and may call Him a creature instead of the proper Word of the Father. To them then must be said what was said to Simon Magus; ‘the irreligion of Valentinus perish with you 5;’ and let every one rather trust to Solomon, who says, that the Word is Wisdom and Understanding. For he says, ‘The Lord by Wisdom founded the earth, by Understanding He established the heavens.’ And as here by Understanding, so in the Psalms, ‘By the Word of the Lord were the heavens made.’ And as by the Word the heavens, so ‘He hath done whatsoever pleased Him.’ And as the Apostle writes to Thessalonians, ‘the will of God is in Christ Jesus 6.’ The Son of God then, He is the ‘Word’ and the ‘Wisdom;’ He the ‘Understanding’ and the Living ‘Counsel;’ and in Him is the ‘Good Pleasure of the Father;’ He is ‘Truth’ and ‘Light’ and ‘Power’ of the Father. But if the Will of God is Wisdom and Understanding, and the Son is Wisdom, he who says that the Son is ‘by will,’ says virtually that Wisdom has come into being in wisdom, and the Son is made in a son, and the Word created through the Word 7; which is incompatible with God and is opposed to His Scriptures. For the Apostle proclaims the Son to be the own Radiance and Expression, not of the Father’s will 8, but of His Essence 9 Itself, saying, ‘Who being the Radiance of His glory and the Expression of His P. 430 Subsistence 10.’ But if, as we have said before, the Father’s Essence and Subsistence be not from will, neither, as is very plain, is what is proper to the Father’s Subsistence from will; for such as, and so as, that Blessed Subsistence, must also be the proper Offspring from It. And accordingly the Father Himself said not, ‘This is the Son originated at My will,’ nor ‘the Son whom I have by My favour,’ but simply ‘My Son,’ and more than that, ‘in whom I am well pleased;’ meaning by this, This is the Son by nature; and ‘in Him is lodged My will about what pleases Me.’


  1. Prov. viii. 14 .  ↩

  2. περὶ τὸν θεόν . vid.de Decr.22, n. 1;Or.i. 15. AlsoOrat.i. 27, where (n. 2 a.), it is mistranslated. Euseb.Eccl. Theol.iii. p. 150. vid.de Syn.34, n. 7.  ↩

  3. ἕξιν . vid.Or.ii. 38, n. 6; iv. 2, n. 7.  ↩

  4. συμβαινούσαν καὶ ἀποσυμβαινούσαν , vid.de Decr.11, n. 7, and 22, n. 9, σύμβαμα , Euseb.Eccl. Theol.iii. p. 150. in the same, though a technical sense. vid. alsoSerap.i. 26; Naz.Orat.31, 15 fin.  ↩

  5. Acts viii. 20 .  ↩

  6. Prov. iii. 19 ; Ps. xxxiii. 6 ; cxxxv. 6, cxv. 3; 1 Thess. v. 18 .  ↩

  7. Read ‘a word,’ cf. p. 394, n. 6.  ↩

  8. De Syn.53, n. 9.  ↩

  9. οὐσία and ὑπόστασις are in these passages made synonymous; and soinfr. Orat.iv. 1, f. And in iv. 33 fin. to the Son is attributed ἡ πατρικὴ ὑπόστασις . Vid. alsoad Afros.4. quotedsupr. Exc. A,pp. 77,sqq.῾Υπ . might have been expected too in the discussion in the beginning ofOrat.iii. did Athan. distinguish between them. It is remarkable how seldom it occurs at all in these Orations, except as contained in Heb. i. 3 . Vid. also p. 70, note 13. Yet the phrase τρεῖς ὑποστάσεις is certainly found inIllud Omn.fin. and inIncarn. c. Arian.10. (if genuine) and apparently inExpos. Fid.2. Vid. alsoOrat.iv. 25 init.  ↩

  10. Heb. i. 3 .  ↩

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Four Discourses against the Arians
Vier Reden gegen die Arianer (BKV)
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Einleitung zu den Reden gegen die Arianer (BKV)
Introduction to Four Discourses against the Arians

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