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Works Athanasius of Alexandria (295-373) De decretis Nicaenae synodi

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Über die Beschlüsse der Synode von Nizäa (BKV)

26.

S. 230 Daß aber das Wort Gottes nichts Gemachtes und kein Geschöpf, sondern das eigene und unzertrennliche Erzeugniß der Wesenheit des Vaters sey, wie die große Synode geschrieben hat, dieses, sieh, sagt auch Roms Bischof Dionysius in seinem Schreiben gegen die Sabellianer, wo er gegen diejenigen, welche solches zu sagen sich getrauen, mit folgenden Worten eifert. „Nun werde ich mit Recht gegen diejenigen sprechen, welche die erhabenste Lehre der Kirche Gottes, die Monarchie in gewisse drei Kräfte und getrennte Substanzen und drei Gottheiten theilen und zerschneiden und so zerstören. Denn ich habe gehört, daß Einige von denen, die bei euch das Wort Gottes verkündigen und lehren, diese Ansicht aufstellen, welche, um mich so auszudrücken, die Meinung des Sabellius geradezu durchkreuzen. Denn dieser lästert dadurch, daß er sagt, der Sohn selbst sey der Vater, und umgekehrt; jene aber lehren gewisser Massen drei Götter, indem sie die heilige Einheit in drei einander fremde, von einander völlig getrennte Substanzen theilen. Denn das göttliche Wort muß mit dem Gotte aller Dinge vereint seyn; und der heilige Geist muß in Gott verbleiben und wohnen; und endlich ist es durchaus nothwendig, daß die göttliche Dreieinigkeit auf Einen Punkt, gleichsam auf einen Scheitel-Punkt, (ich verstehe unter diesem den allmächtigen Gott aller Dinge,) zurückgeführt und in demselben zusammengefaßt werde. Denn die Lehre des sinnlosen Marcion, welche die Monarchie in drei Herrschaften zerschneidet und theilt, ist teuflisch, nicht aber die Lehre der wahren Jünger Christi und derjenigen, welche an den Lehren des Erlösers Wohlgefallen finden. Denn diese wissen gar wohl, daß von der göttlichen Schrift zwar eine Dreieinigkeit verkündet werde, drei Götter aber weder das alte noch das neue Testament lehre. Eben so sehr mag man auch diejenigen tadeln, welche glauben, der Sohn sey etwas Gemachtes, S. 231 und meinen, der Herr sey geschaffen worden, wie eines der wirklichen Geschöpfe, da doch die göttliche Schrift bezeugt, daß er, so wie es für ihn sich geziemt und gebührt, gezeugt, nicht aber gestaltet und gemacht worden sey. Es ist also keine geringe, sondern eine sehr große Gotteslästerung zu sagen, der Herr sey auf irgend eine Weise mit Händen gemacht worden. Denn ist der Sohn gemacht worden, so gab es eine Zeit, wo er nicht war; allein er war immer, wenn er anders in dem Vater ist, wie er selbst sagt1, und wenn Christus das Wort, die Weisheit und die Kraft ist. Denn daß dieses Christus sey, sagen die göttlichen Schriften, wie ihr wohl wisset; dieses sind aber auch Eigenschaften Gottes; wenn nun der Sohn gemacht worden ist, so gab es einmal eine Zeit, wo dieselben nicht waren. Demnach gab es eine Zeit, wo Gott ohne dieselben war. Dieses aber ist sehr ungereimt. Allein warum sollte ich noch weitläufiger hierüber so zu euch sprechen, die ihr Männer seyd, welche der heilige Geist erfüllt, und welche ganz genau die Ungereimtheiten kennen, welche aus der Meinung derer hervorgehen, die den Sohn etwas Gemachtes nennen; Ungereimtheiten, auf welche, wie mir deucht, die Häuptlinge dieser Ansicht nicht geachtet haben, weßwegen sie die Wahrheit gänzlich verfehlten, indem sie anders, als es die göttliche und prophetische Schrift will, die Worte erklärten:2 Der Herr hat mich geschaffen zum Anfange seiner Wege. Denn der Ausdruck, er hat geschaffen, bezeichnet, wie ihr wisset, mehr, als Eine Bedeutung. Denn die Worte, er hat geschaffen, muß man hier in dem Sinne nehmen, als wenn es hieße: Er hat mich den von ihm gemachten Werken vorgesetzt, denen nämlich, welche durch den Sohn selbst gemacht worden sind. Der Ausdruck „geschaffen“ ist hier nicht für „gemacht“ zu verstehen; denn Machen und Schaffen S. 232 sind von einander verschieden.3 Ist nicht eben dieser dein Vater, welcher dich besessen, und dich gemacht, und dich geschaffen hat? sagt Moses in dem großen Gesange im Deuteronomium. Auch könnte man ihnen zurufen: O ihr Menschen, die ihr euch in Gefahr stürzet! Etwas Gemachtes sollte4 der Erstgeborne der ganzen Schöpfung seyn, er,5 der aus dem Innern vor dem Morgensterne gezeugt wurde, der als Weisheit sagt:6 Vor allen Hügeln zeugt er mich? Ferner wird man in vielen Stellen der göttlichen Schriften finden, daß von dem Sohne gesagt wird, er sey gezeugt, nirgends aber, er sey gemacht worden; woraus sich offenbar ergibt, daß diejenigen eine falsche Ansicht von der Zeugung des Herrn haben, welche dessen göttliche und unerklärbare Zeugung eine Machung zu nennen sich erfrechen. Die bewunderungswürdige und göttliche Einheit darf also nicht in drei Gottheiten getheilt, und die Würde und unermeßliche Größe des Herrn nicht durch das Wort Machung verringert werden; sondern man muß glauben an Gott den allmächtigen Vater, an Christum Jesum seinen Sohn, und an den heiligen Geist, und daß das Wort mit dem Gotte aller Dinge vereint sey. Denn ich, sagt er, und der Vater sind Eins7. Und:8 Ich bin im Vater, und der Vater ist in mir. Denn so wird sowohl die göttliche Dreieinigkeit als auch die heilige Verkündigung der Alleinherrschaft unversehrt erhalten.“


  1. Joh. XIV, 11. ↩

  2. Sprüch. VIII, 22. ↩

  3. Deuter. XXXII, 6. ↩

  4. Koloss. I, 15. ↩

  5. Psalm CIX, 3 [Hebr. Ps. 110, 3]. ↩

  6. Weish. VIII, 25. ↩

  7. Joh. X, 30. ↩

  8. Joh. XIV, 10. ↩

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De Decretis or Defence of the Nicene Definition

26.

And that the Word of God is not a work or creature, but an offspring proper to the Father’s essence and indivisible, as the great Council wrote, here you may see in the words of Dionysius, Bishop of Rome, who, while writing against the Sabellians, thus inveighs against those who dared to say so:—

“Next, I may reasonably turn to those who divide and cut to pieces and destroy that most sacred doctrine of the Church of God, the Divine Monarchy 1, making it as it were three powers and partitive subsistences 2 and god-heads three. I am told that some among you who are catechists and teachers of the Divine Word, take the lead in this tenet, who are diametrically opposed, so to speak, to Sabellius’s opinions; for he blasphemously says that the Son is the Father, and the Father the Son, but they in some sort preach three Gods, as dividing the sacred Monad into three subsistences foreign to each other and utterly separate. For it must needs be that with the God of the Universe, the Divine Word is united, and the Holy Ghost must repose 3 and habitate in God; thus in one as in a summit, I mean the God of the Universe, must the Divine Triad 4 be gathered up and brought together. P. 168 For it is the doctrine of the presumptuous Marcion, to sever and divide the Divine Monarchy into three origins,—a devil’s teaching, not that of Christ’s true disciples and lovers of the Saviour’s lessons. For they know well that a Triad is preached by divine Scripture, but that neither Old Testament nor New preaches three Gods. Equally must one censure those who hold the Son to be a work, and consider that the Lord has come into being, as one of things which really came to be; whereas the divine oracles witness to a generation suitable to Him and becoming, but not to any fashioning or making. A blasphemy then is it, not ordinary, but even the highest, to say that the Lord is in any sort a handiwork. For if He came to be Son, once He was not; but He was always, if (that is) He be in the Father, as He says Himself, and if the Christ be Word and Wisdom and Power (which, as ye know, divine Scripture says) , and these attributes be powers of God. If then the Son came into being, once these attributes were not; consequently there was a time, when God was without them; which is most absurd. And why say more on these points to you, men full of the Spirit and well aware of the absurdities which come to view from saying that the Son is a work? Not attending, as I consider, to this circumstance, the authors of this opinion have entirely missed the truth, in explaining, contrary to the sense of divine and prophetic Scripture in the passage, the words, ‘The Lord created me a beginning of His ways unto His works 5.’ For the sense of ‘He created,’ as ye know, is not one, for we must understand ‘He created’ in this place, as ‘He set over the works made by Him,’ that is, ‘made by the Son Himself.’ And ‘He created’ here must not be taken for ‘made,’ for creating differs from making. ‘Is not He thy Father that hath bought thee? hath He not made thee and created thee 6?’says Moses in his great song in Deuteronomy. And one may say to them, O reckless men, is He a work, who is ‘the First-born of every creature, who is born from the womb before the morning star [^61],’ who said, as Wisdom, ‘Before all the hills He begets me [^62]?’ And in many passages of the divine oracles is the Son said to have been [^63] generated, but nowhere to have [^64] come into being; which manifestly convicts those of misconception about the Lord’s generation, who presume to call His divine and ineffable generation a making [^65]. Neither then may we divide into three Godheads the wonderful and divine Monad; nor disparage with the name of ‘work’ the dignity and exceeding majesty of the Lord; but we must believe in God the Father Almighty, and in Christ Jesus His Son, and in the Holy Ghost, and hold that to the God of the universe the Word is united [^66]. For ‘I,’ says He, ‘and the Father are one;’ and, ‘I in the Father and the Father in Me.’ For thus both the Divine Triad, and the holy preaching of the Monarchy, will be preserved.”


  1. By the Monarchy is meant the doctrine that the Second and Third Persons in the Ever-blessed Trinity are ever to be referred in our thoughts to the First as the Fountain of Godhead, vid. §15. note 9, and §19, note 6. It is one of the especial senses in which God is said to be one. Cf.Orat. iii. §15. vid. also iv. §1. ‘The Father isunion,ἕνωσις ,’ says S. Greg. Naz. ‘from whom and unto whom are the others.’Orat. 42. 15. alsoOrat. 20. 7. and Epiph.Hær. 57. 5. Tertullian, before Dionysius, uses the word Monarchia, which Praxeas had perverted into a kind of Unitarianism or Sabellianism, inPrax.3. Irenæus too wrote on the Monarchy, i.e. against the doctrine that God is the author of evil. Eus.Hist.v. 20. [see S. Iren.fragment33, Ante-Nic. Lib.] And before him was Justin’s workde Monarchia,where the word is used in opposition to Polytheism. The Marcionites, whom Dionysius presently mentions, are also specified in the above extract by Athan. vid. also Cyril.Hier. Cat.xvi. 3. Epiphanius says that their three origins were God, the Creator, and the evil spirit.Hær. 42, 3. or as Augustine says, the good, the just, and the wicked, which may be taken to mean nearly the same thing.Hær. 22. The Apostolical Canons denounce those who baptize into Three Unoriginate; vid. also Athan. Tom.ad Antioch. 5. Naz.Orat. 20. 6. Basil denies τρεῖς ἀρχικαὶ ὑποστάσεις ,de Sp. S.38. which is a Platonic phrase.  ↩

  2. And so Dionysius Alex. in a fragment preserved by S. Basil, ‘If because the subsistences are three, they say that they are partitive, μεμερισμένας , still three there are, though these persons dissent, or they utterly destroy the Divine Trinity.’de Sp. S.n. 72. Athan. expresses the same more distinctly, οὐ τρεῖς ὑποστάσεις μεμερισμένας , Expos.Fid.§2. In S. Greg. Naz. we find ἀμέριστος ἐν μεμερισμένοις ἡ θεότης .Orat.31. 14. Elsewhere for μεμ . he substitutes ἀπεῤ& 191·ηγμένας .Orat.20. 6. ἀπεξενωμένας ἀλλήλων καὶ διεσπασμένας .Orat.23. 6. as infr. ξένας ἀλλήλων παντάπασι κεχωρισμένας . The passage in the text comes into question in the controversy about the ἐξ ὑποστάσεως ἢ οὐσίας of the Nicene Creed, of which infr. on the Creed itself in Eusebius’s Letter.  ↩

  3. ἐμφιλοχωρεῖν  ↩

  4. The word τριὰς , usually translated Trinity, is first used by Theophilus,ad Autol.ii. 15. Gibbon remarks that the doctrine of ‘a numerical rather than a generical unity,’ which has been explicitly put forth by the Latin Church, is favoured by the Latin language; τριὰς seems to excite the idea of substance,trinitasof qualities.’ ch. 21. note 74. It is certain that the Latin view of the sacred truth, when perverted, becomes Sabellianism; and that the Greek, when perverted, becomes Arianism; and we find Arius arising in the East, Sabellius in the West. It is also certain that the word Trinitas is properly abstract; and expresses τριὰς or ‘a three,’ only in an ecclesiastical sense. But Gibbon does not seem to observe that Unitas is abstract as well as Trinitas; and that we might just as well say in consequence, that the Latins held an abstract unity or a unity of qualities, while the Greeks by μονὰς taught the doctrine of ‘a one’ or a numerical unity. ‘Singularitatem hanc dico (says S. Ambrose), quod Græce μονότης dicitur; singularitas ad personam pertinet, unitas ad naturam.’de Fid.v. 1. It is important, however, to understand, that ‘Trinity’ does not mean thestateorconditionof being three, as humanity is the condition of being man, but is synonymous withthree persons.Humanity does not exist and cannot be addressed, but the Holy Trinity is a three, or a unity which exists in three. Apparently from not considering this, Luther and Calvin objected to the word Trinity, ‘It is a common prayer,’ says Calvin: ‘Holy Trinity, one God, have mercy on us. It displeases me, and savours throughout of barbarism.’Ep. ad Polon.p. 796.  ↩

  5. Prov. viii. 22 .  ↩

  6. Deut. xxxii. 6 . ↩

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