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Bibliothek der Kirchenväter
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Works Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Church History

Chapter XXII. Silence of Sabinus on the Misdeeds of the Arians; Flight of Peter to Rome; Massacre of the Solitaries at the Instigation of the Arians.

Of the outrages perpetrated upon the installation of Lucius, and the treatment of those who were ejected, both in the courts and outside of the courts, and how some were subjected to a variety of tortures, and others sent into exile even after this excruciating process, Sabinus takes not the slightest notice. In fact, being half disposed P. 106 to Arianism himself, he purposely veils the atrocities of his friends. Peter, however, has exposed them, in the letters he addressed to all the churches, when he had escaped from prison. For this [bishop] having managed to escape from prison, fled to Damasus, bishop of Rome. The Arians though not very numerous, becoming thus possessed of the Alexandrian churches soon after obtained an imperial edict directing the governor of Egypt to expel not only from Alexandria but even out of the country, the favorers of the ‘homoousian’ doctrine, and all such as were obnoxious to Lucius. After this they assailed and disturbed and terribly harassed the monastic institutions in the desert; armed men rushed in the most ferocious manner upon those who were utterly defenceless, and who would not lift an arm to repel their violence: so that numbers of unresisting victims were in this manner slaughtered with a degree of wanton cruelty beyond description.

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Kirchengeschichte

Kapitel XXII. Das Schweigen des Sabinus über die Missetaten der Arianer; die Flucht des Petrus nach Rom; das Massaker an den Solitären auf Veranlassung der Arianer.

Von den Gräueltaten, die bei der Einsetzung des Lucius begangen wurden, und von der Behandlung derer, die sowohl in den Gerichten als auch außerhalb der Gerichte vertrieben wurden, und davon, wie einige von ihnen verschiedenen Folterungen ausgesetzt wurden und andere sogar nach diesem qualvollen Prozess ins Exil geschickt wurden, nimmt Sabinus nicht die geringste Notiz. Da er selbst zur Hälfte dem Arianismus zugeneigt ist, verschleiert er absichtlich die Gräueltaten seiner Freunde. Petrus aber hat sie in den Briefen, die er nach seiner Flucht aus dem Gefängnis an alle Kirchen richtete, aufgedeckt. Denn dieser [Bischof ], dem die Flucht aus dem Gefängnis gelungen war, floh zu Damasus, dem Bischof von Rom. Die Arianer, obwohl sie nicht sehr zahlreich waren, erlangten auf diese Weise Besitz von den alexandrinischen Kirchen und erwirkten bald darauf ein kaiserliches Edikt, das den Statthalter von Ägypten anwies, die Anhänger der "homoousianischen " Lehre und alle, die Lucius unliebsam waren, nicht nur aus Alexandria, sondern sogar aus dem Land zu vertreiben. Danach griffen sie die klösterlichen Einrichtungen in der Wüste an und störten und belästigten sie auf schreckliche Weise; bewaffnete Männer stürzten sich auf die, die völlig wehrlos waren und keinen Arm erhoben, um sich ihrer Gewalt zu erwehren, so dass zahlreiche widerstandslose Opfer auf diese Weise mit einer unbeschreiblichen Grausamkeit abgeschlachtet wurden.

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