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Church History
Chapter XIII. The Author’s Defence of Origen. 1
But since carping detractors have imposed upon many persons and have succeeded in deterring them from reading Origen, as though he were a blasphemous writer, I deem it not unseasonable to make a few observations respecting him. Worthless characters, and such as are destitute of ability to attain eminence themselves, often seek to get into notice by decrying those who excel them. And first Methodius, bishop of a city in Lycia named Olympus, labored under this malady; next Eustathius, who for a short time presided over the church at Antioch; after him Apollinaris; and lastly Theophilus. This quaternion of revilers has traduced Origen, but not on the same grounds, one having found one cause of accusation against him, and another another; and thus each has demonstrated that what he has taken no objection to, he has fully accepted. For since one has attacked one opinion in particular, and another has found fault with another, it is evident that each has admitted as true what he has not assailed, giving a tacit approbation to what he has not attacked. Methodius indeed, when he had in various places railed against Origen, afterwards as if retracting all he had previously said, expresses his admiration of the man, in a dialogue which he entitled Xenon. 2 But I affirm that from the censure of these men, greater commendation accrues to Origen. For those who have sought out whatever they deemed worthy of reprobation in him, and yet have never charged him with holding unsound views respecting the holy Trinity, are in this way most distinctly shown to bear witness to his orthodox piety: and by not reproaching him on this point, they commend him by their own testimony. But Athanasius the defender P. 148 of the doctrine of consubstantiality, in his Discourses against the Arians* 3 continually cites this author as a witness of his own faith, interweaving his words with his own, and saying, ‘The most admirable and assiduous Origen,’ says he, ‘by his own testimony confirms our doctrine concerning the Son of God, affirming him to be co-eternal with the Father.’ Those therefore who load Origen with opprobrium, overlook the fact that their maledictions fall at the same time on Athanasius, the eulogist of Origen. So much will be enough for the vindication of Origen; we shall now return to the course of our history.
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The views of Origen met with opposition from the very outset. During his own lifetime he was condemned at Alexandria, and after his death repeatedly until 541 a.d. , and perhaps also by the fifth general council held at Constantinople in 553. For a full account of the Origenistic Controversy, see Smith and Wace, *Dict. of Christ. Biog. and Antiq. , art. Origenistic Controversies . ↩
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‘The house of entertainment for strangers.’ Methodius’ works were in the literary form of the dialogue. Cf. his Convivum decem Virginum in Migne’s Patrologia Græca , Vol. XVIII. ↩
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Athan. *de Decr. Nic. 27. ↩
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Kirchengeschichte
Kapitel XIII. Die Verteidigung von Origen durch den Autor.
Da aber die nörgelnden Verleumder vielen aufgedrängt haben, Origenes nicht zu lesen, als ob er ein gotteslästerlicher Schriftsteller wäre, halte ich es nicht für unangebracht, einige Bemerkungen über ihn zu machen. Unwürdige Persönlichkeiten und solche, denen es an der Fähigkeit mangelt, selbst zu Ruhm zu gelangen, suchen oft dadurch auf sich aufmerksam zu machen, dass sie diejenigen verunglimpfen, die sie übertreffen. Und zuerst litt Methodius, Bischof einer Stadt in Lykien namens Olympus, unter dieser Krankheit; dann Eustathius, der für kurze Zeit der Kirche in Antiochia vorstand; nach ihm Apollinaris und zuletzt Theophilus. Dieses Quartett von Verleumdern hat Origenes verleumdet, aber nicht aus denselben Gründen; der eine hat einen Grund zur Anklage gegen ihn gefunden, der andere einen anderen; und so hat jeder bewiesen, dass er das, was er nicht beanstandet hat, voll akzeptiert hat. Denn da der eine eine bestimmte Meinung angegriffen und der andere eine andere beanstandet hat, ist es offensichtlich, dass jeder das, was er nicht angegriffen hat, als wahr anerkennt und das, was er nicht angegriffen hat, stillschweigend gutheißt. Methodius hat zwar an verschiedenen Stellen gegen Origenes gewettert und danach, als ob er alles, was er vorher gesagt hätte, zurücknehmen würde, in einem Dialog, den er Xenon nannte, seine Bewunderung für diesen Mann zum Ausdruck gebracht . Ich behaupte aber, dass aus dem Tadel dieser Männer ein größeres Lob für Origenes erwächst. Denn diejenigen, die an ihm das gesucht haben, was sie für tadelnswert hielten, und ihn dennoch nie wegen unrichtiger Ansichten über die heilige Dreifaltigkeit angeklagt haben, legen auf diese Weise am deutlichsten Zeugnis für seine rechtgläubige Frömmigkeit ab: und indem sie ihn in diesem Punkt nicht tadeln, loben sie ihn durch ihr eigenes Zeugnis. Athanasius aber, der Verteidiger der Konsubstantialitätslehre, führt in seinen Reden gegen die Arianer * diesen Autor immer wieder als Zeugen seines eigenen Glaubens an, indem er seine Worte mit seinen eigenen verwebt und sagt: "Der bewundernswerte und eifrige Origenes ", sagt er, "bestätigt durch sein eigenes Zeugnis unsere Lehre über den Sohn Gottes, indem er behauptet, er sei ewig mit dem Vater. Diejenigen also, die Origenes mit Schmähungen belasten, übersehen, dass ihre Verleumdungen gleichzeitig auf Athanasius, den Lobredner des Origenes, fallen. Soviel zur Rechtfertigung des Origenes; wir wollen nun zum Verlauf unserer Geschichte zurückkehren.