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Works Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Church History

Chapter XXIX. Of Arsenius, and his Hand which was said to have been cut off.

The special providence of God drove Arsenius also to Tyre; for, disregarding the injunctions he had received from the accusers who had bribed him, he went thither disguised to see what would be done. It by some means happened that the servants of Archelaus, the governor of the province, heard some persons at an inn affirm that Arsenius, who was reported to have been murdered, was concealed in the house of one of the citizens. Having heard this and marked the individuals by whom this statement was made, they communicated the information to their master, who causing strict search to be made for the man immediately, P. 31 discovered and properly secured him; after which he gave notice to Athanasius that he need not be under any alarm, inasmuch as Arsenius was alive and there present. Arsenius on being apprehended, at first denied that he was the person; but Paul, bishop of Tyre, who had formerly known him, established his identity. Divine providence having thus disposed matters, Athanasius was shortly after summoned by the Synod; and as soon as he presented himself, his traducers exhibited the hand, and pressed their charge. He managed the affair with great prudence, for he enquired of those present, as well as of his accusers, who were the persons who knew Arsenius? and several having answered that they knew him, he caused Arsenius to be introduced, having his hands covered by his cloak. Then he again asked them, ‘Is this the person who has lost a hand?’ All were astonished at the unexpectedness of this procedure, except those who knew whence the hand had been cut off; for the rest thought that Arsenius was really deficient of a hand, and expected that the accused would make his defense in some other way. But Athanasius turning back the cloak of Arsenius on one side showed one of the man’s hands; again, while some were supposing that the other hand was wanting, permitting them to remain a short time in doubt afterward he turned back the cloak on the other side and exposed the other hand. Then addressing himself to those present, he said, ‘Arsenius, as you see, is found to have two hands: let my accusers show the place whence the third was cut off.’ 1


  1. A full account of the circumstances narrated in this and the following chapters is given by Athanasius in his Apol. contra Arianos, 65, 71 and 72. Parallel accounts may also be found in Sozom. II. 25; Theodoret, H. E. I. 28; Rufinus, H. E. X. 17; Philostorgius, II. 11.  ↩

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Kirchengeschichte

Kapitel XXIX. Von Arsenius und seiner Hand, die angeblich abgehackt wurde.

Die besondere göttliche Vorsehung trieb auch Arsenius nach Tyrus; denn er begab sich unter Missachtung der Weisungen, die er von den Anklägern erhalten hatte, die ihn bestochen hatten, verkleidet dorthin, um zu sehen, was geschehen würde. So kam es, dass die Diener des Statthalters Archelaus in einem Gasthaus hörten, wie einige Personen behaupteten, Arsenius, von dem es hieß, er sei ermordet worden, sei im Haus eines Bürgers versteckt. Nachdem sie dies gehört und die Personen markiert hatten, von denen diese Aussage stammte, teilten sie die Information ihrem Herrn mit, der sofort eine strenge Suche nach dem Mann veranlasste, ihn entdeckte und ordnungsgemäß festhielt; danach teilte er Athanasius mit, dass er sich nicht zu fürchten brauche, da Arsenius am Leben und anwesend sei. Als Arsenius festgenommen wurde, leugnete er zunächst, dass er der Mann sei; doch Paulus, der Bischof von Tyrus, der ihn früher gekannt hatte, stellte seine Identität fest. Nachdem die göttliche Vorsehung die Dinge so geordnet hatte, wurde Athanasius kurz darauf von der Synode vorgeladen; und sobald er sich zeigte, zeigten seine Verleumder ihm die Hand und erhoben ihre Anklage. Er handhabte die Angelegenheit mit großer Umsicht, denn er fragte die Anwesenden und seine Ankläger, wer Arsenius kenne; und nachdem mehrere geantwortet hatten, dass sie ihn kennen würden, ließ er Arsenius vorführen, wobei er seine Hände mit dem Mantel bedeckte. Dann fragte er sie erneut: "Ist dies derjenige, der eine Hand verloren hat? Alle wunderten sich über die Unerwartetheit dieses Vorgehens, mit Ausnahme derer, die wussten, woher die abgetrennte Hand stammte; denn die anderen dachten, dass Arsenius wirklich eine Hand fehlte, und erwarteten, dass der Angeklagte seine Verteidigung auf andere Weise vorbringen würde. Aber Athanasius drehte den Mantel des Arsenius auf die eine Seite und zeigte eine der Hände des Mannes; und während einige annahmen, dass die andere Hand fehlte, ließ er sie eine kurze Zeit im Zweifel verharren und drehte dann den Mantel auf die andere Seite und zeigte die andere Hand. Dann wandte er sich an die Anwesenden und sagte: "Arsenius hat, wie ihr seht, zwei Hände; meine Ankläger sollen die Stelle zeigen, an der die dritte abgetrennt wurde.

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