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Works Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Church History

Chapter VIII. Eusebius having convened Another Synod at Antioch in Syria, causes a New Creed to be promulgated.

Eusebius , however, could by no means remain quiet, but as the saying is, left no stone unturned, in order to effect the purpose he had in view. He therefore causes a Synod to be convened at Antioch in Syria, under pretense of dedicating the church which the father of the Augusti had commenced, and which his son Constantius had finished in the tenth year after its foundations were laid, but with the real intention of subverting and abolishing the doctrine of the *homoousion. There were present at this Synod ninety bishops from various cities. Maximus, however, bishop of Jerusalem; who had succeeded Macarius, did not attend, recollecting that he had been deceived and induced to subscribe the deposition of Athanasius. Neither was Julius, bishop of the great Rome, 1 there, nor had he sent a substitute, although an ecclesiastical canon 2 commands that the churches shall not make any ordinances against the opinion of the bishop of Rome. This Synod assembled at Antioch in presence of the emperor Constantius in the consulate of Marcellus and Probinus, 3 which was the fifth year after the death of Constantine, father of the Augusti. Placitus, otherwise called Flaccillus, successor to Euphronius, at that time presided over the church at Antioch. The confederates of Eusebius had previously designed to calumniate Athanasius; accusing him in the first place of having acted contrary to a canon which they then constituted, in resuming his episcopal authority without the license of a general council of bishops, inasmuch as on his return from exile he had on his own responsibility taken possession of the church; and then because a tumult had been excited on his entrance and many were killed in the riot; P. 39 moreover that some had been scourged by him, and others brought before the tribunals. Besides they brought forward what had been determined against Athanasius at Tyre.


  1. So called in distinction from the “New Rome,” or Constantinople. Cf. Canons of Council of Chalcedon, XXVIII.  ↩

  2. The word ‘canon’ here is evidently used in its general sense. There is no record of any enactment requiring the consent of the bishop of Rome to the decisions of the councils before they could be considered valid. There may have been a general understanding to that effect, having the force of an unwritten law. In any case the use of the word by Socrates is quite singular, unless we assume that he supposed there was such an enactment somewhere, as is implied by its use ordinarily.  ↩

  3. 341 a.d.  ↩

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Kirchengeschichte

Kapitel VIII. Eusebius hat eine weitere Synode in Antiochia in Syrien einberufen und lässt ein neues Glaubensbekenntnis verkünden.

Eusebius konnte jedoch keineswegs ruhig bleiben, sondern ließ, wie man sagt, nichts unversucht, um sein Ziel zu erreichen. So ließ er in Antiochia in Syrien eine Synode einberufen, unter dem Vorwand, die Kirche einzuweihen, die der Vater der Augusti begonnen und die sein Sohn Constantius im zehnten Jahr nach ihrer Grundsteinlegung vollendet hatte, in Wirklichkeit aber mit der Absicht, die Lehre von der *Homoousion zu untergraben und abzuschaffen. Bei dieser Synode waren neunzig Bischöfe aus verschiedenen Städten anwesend. Maximus, der Bischof von Jerusalem, der die Nachfolge von Macarius angetreten hatte, nahm jedoch nicht teil, da er sich daran erinnerte, dass er getäuscht und dazu gebracht worden war, die Absetzung des Athanasius zu unterzeichnen. Auch Julius, der Bischof des großen Rom, war nicht anwesend und hatte auch keinen Stellvertreter geschickt, obwohl ein kirchlicher Kanon befiehlt, dass die Kirchen keine Anordnungen gegen die Meinung des Bischofs von Rom treffen dürfen. Diese Synode versammelte sich in Antiochia in Anwesenheit des Kaisers Constantius im Konsulat von Marcellus und Probinus, das war im fünften Jahr nach dem Tod von Konstantin, dem Vater der Augusti. Placitus, auch Flaccillus genannt, Nachfolger des Euphronius, stand damals der Kirche in Antiochia vor. Die Verbündeten des Eusebius hatten sich zuvor vorgenommen, Athanasius zu verleumden; sie beschuldigten ihn in erster Linie, gegen einen Kanon, den sie damals aufstellten, verstoßen zu haben, indem er seine bischöfliche Autorität ohne die Erlaubnis eines allgemeinen Bischofskonzils wieder aufgenommen hatte, da er nach seiner Rückkehr aus dem Exil die Kirche auf eigene Verantwortung in Besitz genommen hatte; und dann, weil bei seinem Einzug ein Tumult entstanden war und viele in dem Aufruhr getötet wurden; außerdem, dass einige von ihm gegeißelt und andere vor die Gerichte gebracht worden waren. Außerdem brachten sie vor, was gegen Athanasius in Tyrus beschlossen worden war.

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